Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-07, 19:01
Medlem
Hej, har en segelbåt (Fenix) som vi tänkte skaffa en jolle till. Jollen ska främst användas för lek (barnen) men även för att kunna ta sig till land om man ligger på svaj, samt kortare turer bland kobbar och skär i skärgården. Ett krav är att det ska vara billigt och prisvärt, samt att jollen ska vara liten (ca 2,5 meter). Har kollat runt lite och hittat en gummibåt aquasmart 2,4L, samt en motor Hidea 4 takt 2,5 hk. Båten kostar 3500 kr och motorn 5600 kr nya. Det är alltså ca 9000 kr för en gummijolle med motor.

Tror ni dessa prylar är ok? Det finns ju hur dyra båtar och motorer som helst, men eftersom användningen av denna jolle är ytterst begränsad och väldigt korta drifttider så känns det onödigt att köpa för dyra prylar. Finns det billigare motorer att få tag på? Billigare båt?

/Fredrik
Citera
2011-01-07, 20:50
Medlem
morpheustheonlyones avatar
Låter väl som ett ok pris? Hidea är ju den senaste av de kinesiska motorerna på den svenska marknaden.
Aquasmart känner jag inte till, men är det med högtrycksdurk eller plyfadurk? Uppblåsbart är ju att föredra då det blir enklare att stuva undan den och den tar mindre plats. Själv har jag en Parsun 9,9 på Segelbåten (Dominant 78) och en Parsun 2,6 på jollen som är Biltemas billigaste (2,495:-) Detta funkar för mig iallafall. Hade tidigare en på 2,77 lång och med en 5 hk Yamaha, men den blev mest liggande i sjön bakom båten hela säsongen med påföljden att den vart full med snäckor när säsongen var slut.
Citera
2011-01-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morpheustheonlyone
Låter väl som ett ok pris? Hidea är ju den senaste av de kinesiska motorerna på den svenska marknaden.
Aquasmart känner jag inte till, men är det med högtrycksdurk eller plyfadurk? Uppblåsbart är ju att föredra då det blir enklare att stuva undan den och den tar mindre plats. Själv har jag en Parsun 9,9 på Segelbåten (Dominant 78) och en Parsun 2,6 på jollen som är Biltemas billigaste (2,495:-) Detta funkar för mig iallafall. Hade tidigare en på 2,77 lång och med en 5 hk Yamaha, men den blev mest liggande i sjön bakom båten hela säsongen med påföljden att den vart full med snäckor när säsongen var slut.

Hej, har kollat på Parsun också. Är det den där blå biltemajollen som ser typ lika dan ut fram och bak, alltså inga pontoner som sticker ut bakåt? Aquasmarten finns både med lattdurk, uppblåsbar och köl Tänkte mej uppblåsbar eller lattor för att få en platt botten som jag antar gör den mer lätthanterlig att dra upp på land för ungarna
Citera
2011-01-08, 10:22
Medlem
morpheustheonlyones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Hej, har kollat på Parsun också. Är det den där blå biltemajollen som ser typ lika dan ut fram och bak, alltså inga pontoner som sticker ut bakåt? Aquasmarten finns både med lattdurk, uppblåsbar och köl Tänkte mej uppblåsbar eller lattor för att få en platt botten som jag antar gör den mer lätthanterlig att dra upp på land för ungarna

Visst, den blå ovala. Blir lättare att stuva undan då den heller inte har de hårda konerna som avslutar tuben. Ska man ändå inte ha en planande jolle duger det gott. Planande bör ha en köl av den enkla anledningen att den spårar bättre i kurvorna annars så sladdar den och är mer svårstyrd. För att plana bör du ha minst 5 hk, för en person+ ev, ett barn. Två vuxna kräver oftast 8 hk, vilket blir otympligare att hantera ombord efter åkning. För jag hoppas och tror att du tar bort motorn även om jollen släpas efter?
Risken är annars att den slår runt vid vågsvall, då motorn gör att jollen får en hög tyngdpunkt. Skulle den slå runt med motorn på så händer det att akterspegeln rycks loss och du förlorar motorn (detta har hänt en bekant).
Citera
2011-01-09, 14:03
Medlem
Hej, ja jag kommer ha ett motorfäste för snurran på akterpulpit. Även den lilla krabaten väger 17 kg så större motor blir det inte tal om.
Citera
2011-01-09, 20:07
Medlem
mrnemtrixs avatar
Vi har en sån där typ av biltemajolle, fast inköpt hos harald nyborg för 3 år sedan!

Jag stod i vintras i valet eller kvalet att köpa motor. Tyckte det var onödigt dyrt för något som knappt används. Ifs hade jag 2 gamla 70-tals snurror liggandes i garaget men ingen av dom var i bra skick och dom vägde en hel del.

Efter lite råd från en klok båtkompis köpte jag en elmotor för 1200kr på seasea under en rea. Det är väl synd att säga att det går fort men man tar sig framåt snabbare än jag ror iaf.

Min äldre son (7år) kör båten utan problem och skulle det bli problem så blir det inga skador i den farten.

Jag har ett vanligt startbatteri som jag hade liggandes på 75A och det håller väldigt länge och ännu längre om man inte kör max.
Till det köpte jag en batteribox med snabbkopplingar och bärhandtag.
Laddar gör vi när vi ligger för landström med cteks minsta laddare.

I alla gästhamnar får man nyfikna blickar och kommentarer eftersom man helt ljudlöst glider fram och det uppskattas av alla.

Kan vara värt att notera inför ditt inköp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in