2011-01-07, 17:28
Medlem
Hej fick nedslag på besiktningen idag för rost i hjulhus på båda sidor. För att komma åt att svetsa måste jag plocka ner hela bakvagnen med stötdämpare i princip. Så jag undrar om ni har några bra ideer för att fullaga dessa rosthål?

Bifogar en liten beskrivande bild. Det är ju bara rostigt o skitigt överallt så jag antar att kemisk metall inte fäster så bra.

http://img89.imageshack.us/img89/6816/rost.png

Tack på förhand!

MVH
Citera
2011-01-07, 17:55
Medlem
Mossilurs avatar
Att nita dit en plåt eller "laga" med glasfiber är ju rätt vanligt bland de som fusklagar. Måla bara över med någon tjock underredsmassa så syns det inte.
Se bara till att det inte är något bärande som gör bilen trafikfarlig!
Citera
2011-01-07, 17:57
Medlem
toby79s avatar
Alltså säga vad man vill om din bild, men din bildlärare skulle nog gråta om hon såg den skissen. Men å andra sidan gick det rätt bra för Picasso också. Jag hade vissa svårigheter att tolka den iaf.

Med tanke på att du fått nedslag redan så lär det vara en permanent lagning som behövs. Är det bärande där hålet är? Eller är det bara för att det är hål som du fått anmärkningen? Om det inte är bärande kan du ju kanske skruva fast en plåt. Eller popnita den. Sen smeta ordentligt med underredsmassa över. Tyvärr kommer det ju inte hålla i långa loppet, men har du fått rosthål så är det väl inte mycket kvar av bilen om några år ändå.

Själv fick jag anmärkningar på rostskadade pottor på en gammal volvo. Men jag löste det med att lägga i en plåtbit och skruva fast den med bult och mutter. Det var inga problem alls med den lagningen enligt bilprovningen.
Citera
2011-01-07, 18:21
Medlem
Jag paintade den på msn åt en kompis så nej mitt liv stod inte på spel när jag ritade den bilden

Glasfiber låter intressant! det kan jag kanske komma åt med utan att ta av stötdämparen! Bilen har ju inte säckat ihop så helt bärande är de väl inte men det är ju en del av fjäderbenstornet bak så lite småviktig är de väl
Citera
2011-01-07, 18:49
Medlem
zepofans avatar
Vem försöker du lura, bilprovningen eller dig själv? Varför tror du att du fått en anmärkning? För att blåsa dig på pengar, eller? Givetvis är det för att det är ett fel som kan äventyra både din och andras säkerhet. Laga på ett riktigt sätt eller skrota skiten. Kemisk metall, glasfiber och annan skit är är inte ens ett alternativ. Du får egentligen inte lägga underredsmassa på en lagning innan ombesiktning, misstänker de att du "alternativlagat" så blir det ombesiktning igen.
Citera
2011-01-09, 18:56
Medlem
Funkar det att köpa gaslåga på burk och svetspinne? Och svetsa på en plåt alltså
Citera
2011-01-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Funkar det att köpa gaslåga på burk och svetspinne? Och svetsa på en plåt alltså
Nej, det funkar inte.
Citera
2011-01-09, 19:55
Medlem
mrnemtrixs avatar
Håller nog med zepofan lite, sälj bilen eller laga den! Alldeles för många snålgubbar som tappar däck, får fel på styrning och inte har några bromsar. Du är inte ensam ute på vägarna. Visst farsan brukade laga bilar med konservburkar men;

1)då kunde han svetsa.
2)detta var på 60-talet.

Vill man inte mecka så köper man inte en risig bil.

Editin bild ser ut som något från sexualkunskapens begynnelse.
Citera
2011-01-09, 20:30
Medlem
Vadå dethär gick ju igenom, avgaspasta-->sönderriven tangakalsong-->silvertejp-->avgasklämma. Jag borde få ett pris sa besmannen

http://img341.imageshack.us/img341/8008/imag0115e.jpg

Gaslåga på burk ger tydligen upp till 1700C så det borde nästa gå att smälta ihop plåtarna. jag ska undersöka saken vidare. Någon som vet smältpunkt för stålsvetspinnar?
Citera
2011-01-09, 20:51
Medlem
sephines avatar
Svetsa inifrån om det går. Ur med säten och sånt.
Citera
2011-01-11, 15:23
Medlem
Om jag tolkat din bild rätt nu.. vilket det inte finns några garantier för. Det ser ut som det är tröskeln som gett med sig? Tar man loss hjulet så ser det ju ut som att det borde gå och svetsa det där på plats, Var JÄVLIGT försiktig bara ifall du har en plasttank och den sitter i närheten bara. Täck den med nån plåtskiva eller dyligt så borde det gå bra.

Vore ju intressant att veta vad det är för bil samt att du ordnar en riktig bild på hålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in