2011-01-07, 14:37
Bannlyst
Tjenare, jag vill bli bättre på SnGs.
Speciellt i HU delen, där jag känner att jag gång på gång fallerar och slutar oftast 2a.

Någon här som kan tipsa om bra artiklar & videos om detta? Lirar 9manna micro SnGs, när BR tillåter kommer jag gå upp en nivå.

Ser helst att artiklarna är på svenska men engelska är också helt okej.

Tack och hej
Citera
2011-01-07, 17:52
Bannlyst
Ingen ?
Citera
2011-01-07, 19:01
Medlem
Provoceros avatar
Mot en aggressiv spelare som ofta går all in HU är det bara att invänta en stark hand. Det räcker oftast med en dubbling för att åtminstone hamna på samma stacknivå som honom. Effekten av en sådan förlust brukar även lugna ner fi en smula . Ifall han är en vek och passiv spelare ska du givetvis istället sätta tryck på honom. Om han slutligen återhöjer eller går all in så kan du vara ganska säker på att han dominerar din hand (d v s lägg dig).
Senast redigerad av Provocero 2011-01-07 kl. 19:05.
Citera
2011-01-07, 19:20
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocero
Mot en aggressiv spelare som ofta går all in HU är det bara att invänta en stark hand. Det räcker oftast med en dubbling för att åtminstone hamna på samma stacknivå som honom. Effekten av en sådan förlust brukar även lugna ner fi en smula . Ifall han är en vek och passiv spelare ska du givetvis istället sätta tryck på honom. Om han slutligen återhöjer eller går all in så kan du vara ganska säker på att han dominerar din hand (d v s lägg dig).

Dina råd och din analys är enastående.

Kolla händerna och sedan folks analyser nedanför: http://archives1.twoplustwo.com/show...ue#Post8363561

http://www.google.se/#hl=sv&source=h...4fd87f1938a3b2
Citera
2011-01-08, 01:02
Medlem
Provoceros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Dina råd och din analys är enastående.

Kolla händerna och sedan folks analyser nedanför: http://archives1.twoplustwo.com/show...ue#Post8363561

http://www.google.se/#hl=sv&source=h...4fd87f1938a3b2
Mina råd är förvisso ABC men inte desto mindre viktiga. Din första länk leder till en enastående jobbig sida som få orkar läsa igenom och det andra kan man slå upp själv.
Citera
2011-01-08, 01:20
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Att vänta på starka händer HU mot en aggressiv motståndare är inte ABC utan bara B.

En spelare som väntar på en stark hand HU med höga blinds är drömmotståndaren. Det tar inte många händer innan man tagit en stor del av hans stack utan att behöva riskera att få sin hand slagen.
Möjligen kan man bli lite försiktig om man märker att motståndaren är beredd att syna med svagare händer, men lägger han sig ett antal gånger för att sedan visa en stark hand är det enda rätta att justera ner fiendens range och bli ännu aggressivare.
Citera
2011-01-08, 12:55
Medlem
Provoceros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Att vänta på starka händer HU mot en aggressiv motståndare är inte ABC utan bara B.

En spelare som väntar på en stark hand HU med höga blinds är drömmotståndaren. Det tar inte många händer innan man tagit en stor del av hans stack utan att behöva riskera att få sin hand slagen.
Möjligen kan man bli lite försiktig om man märker att motståndaren är beredd att syna med svagare händer, men lägger han sig ett antal gånger för att sedan visa en stark hand är det enda rätta att justera ner fiendens range och bli ännu aggressivare.
Jag har tillräcklig erfarenhet för att kunna stå för det jag skrev. Ett förtydligande kan dock vara på sin plats. Om man hela tiden får skitkort så är det väldigt riskabelt att gå all in preflop för då står i princip hela förhoppningen till att han inte har ett ess, par eller en premiumhand. Innan blindsen är skyhöga är det därför mycket smartare att vänta in en hand som troligtvis dominerar motspelarens. När jag har spelat väldigt aggressivt med t ex K8 eller Q9 ofsuite har det sällan slutat väl. Då jag istället har anpassat mig efter motspelarens stil har jag däremot ofta vunnit. Anpassning är alltså ledord nr 1 vid HU.
Senast redigerad av Provocero 2011-01-08 kl. 13:17.
Citera
2011-01-08, 13:00
Medlem
.
Citera
2011-01-08, 15:08
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Jag har tillräcklig erfarenhet för att kunna stå för det jag skrev. Ett förtydligande kan dock vara på sin plats. Om man hela tiden får skitkort så är det väldigt riskabelt att gå all in preflop för då står i princip hela förhoppningen till att han inte har ett ess, par eller en premiumhand. Innan blindsen är skyhöga är det därför mycket smartare att vänta in en hand som troligtvis dominerar motspelarens. När jag har spelat väldigt aggressivt med t ex K8 eller Q9 ofsuite har det sällan slutat väl. Då jag istället har anpassat mig efter motspelarens stil har jag däremot ofta vunnit. Anpassning är alltså ledord nr 1 vid HU.
Får man bara skit så går det snabbt i slutet av en SnG innan du förlorat nästan hela din stack genom att bara lägga dig. En dålig hand är långt ifrån chanslös även mot ess, par eller premiumhänder. Och mot en motståndare som är aggressiv HU skall du inte anta att det är det han har. Du sätter honom på en range och jämför din hands chanser mot den, inte det värsta tänkbara scenariot.

Enligt Nash Equilibrium, om du har 18 BB eller mindre skall du syna med K8o mot en motståndare med optimal push range (42,3% vid 18BB). Det absolut vanligaste misstaget vid HU och grunda stackar är att vara för tight, både då det gäller att pusha och syna.

De gånger man handikappar sig själv genom att inte pusha tillräckligt eller att vara för tight med att syna kommer man inte ihåg lika väl som de gånger som en marginell hand spricker, så det är lätt att lura sig själv att vara för försiktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in