Citat:
Ursprungligen postat av Provocero
Jag har tillräcklig erfarenhet för att kunna stå för det jag skrev. Ett förtydligande kan dock vara på sin plats. Om man hela tiden får skitkort så är det väldigt riskabelt att gå all in preflop för då står i princip hela förhoppningen till att han inte har ett ess, par eller en premiumhand. Innan blindsen är skyhöga är det därför mycket smartare att vänta in en hand som troligtvis dominerar motspelarens. När jag har spelat väldigt aggressivt med t ex K8 eller Q9 ofsuite har det sällan slutat väl. Då jag istället har anpassat mig efter motspelarens stil har jag däremot ofta vunnit. Anpassning är alltså ledord nr 1 vid HU.
Får man bara skit så går det snabbt i slutet av en SnG innan du förlorat nästan hela din stack genom att bara lägga dig. En dålig hand är långt ifrån chanslös även mot ess, par eller premiumhänder. Och mot en motståndare som är aggressiv HU skall du inte anta att det är det han har. Du sätter honom på en range och jämför din hands chanser mot den, inte det värsta tänkbara scenariot.
Enligt Nash Equilibrium, om du har 18 BB eller mindre skall du syna med K8o mot en motståndare med optimal push range (42,3% vid 18BB). Det absolut vanligaste misstaget vid HU och grunda stackar är att vara för tight, både då det gäller att pusha och syna.
De gånger man handikappar sig själv genom att inte pusha tillräckligt eller att vara för tight med att syna kommer man inte ihåg lika väl som de gånger som en marginell hand spricker, så det är lätt att lura sig själv att vara för försiktig.