• 2
  • 3
2011-04-23, 19:24
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonGyllenstjert
Aj! Vad trakigt att man har missat det! Tack för omtanken - vem du nu än är.

Har inte svarat pa manga okända nummer pa sistone eftersom mina föräldrar terroriserar mig med det ena och det andra...

Jag mar bättre äntligen och snickrar pa min bok. Nagot jag har velat göra i manga ar nu, men inte haft tid eller ork att göra. Har även läst massor med franska böcker. Min franska vokabulär har förbättrats avsevärt och jag känner att jag kanske har fatt slutligt pli pa l'accord du participe passé, en del av den franska grammatiken som innan har gäckat mig.

Den gode frisören aker utomlands för att frisera nagon gammal tysk prinsessa och blir borta hela helgen. Undrar vad man ska hitta pa för kul under tiden.

Det kanske blir bra ända?

Är exil-Svensk i France sen 10+ år, och har under åren haft ett antal kompisar som gått liknande "öden" till mötes i Paris. De flesta av dem har till slut åkt hem, bott hos föräldrar ett tag (trots att de var över 25), eller kompisar, för att komma rätt igen.

Skönt att höra att det går på rätt håll, återigen, kom ALDRIG i onåd med din bank, utan bank, är du ingen i det här landet... (För er som inte vet vad det handlar om, Frankrike har inga personnummer, utan det är din bank som gär i "god" för att du är den du är kan man säga, när du tecknar avtal, hyreslägenhet, telefon, el, hyr bil osv. har man inte en fungerande relation med sin bank, blir livet lite som att ha en prick i registret i Sverige kan man säga).

Citera
2011-04-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Är exil-Svensk i France sen 10+ år, och har under åren haft ett antal kompisar som gått liknande "öden" till mötes i Paris. De flesta av dem har till slut åkt hem, bott hos föräldrar ett tag (trots att de var över 25), eller kompisar, för att komma rätt igen.

Skönt att höra att det går på rätt håll, återigen, kom ALDRIG i onåd med din bank, utan bank, är du ingen i det här landet... (För er som inte vet vad det handlar om, Frankrike har inga personnummer, utan det är din bank som gär i "god" för att du är den du är kan man säga, när du tecknar avtal, hyreslägenhet, telefon, el, hyr bil osv. har man inte en fungerande relation med sin bank, blir livet lite som att ha en prick i registret i Sverige kan man säga).

Haha där ser man.

Som sagt sa mar jag bättre. Har satt in mig lite i "mindfulness" och andra avslappningstekniker och visst funkar det bara man har viljan.

OT

Banker i Frankrike suger. Tyvärr är jag hos LCL för tillfället. ALLTID strul. Manga jag känner rekommederar istället la banque postale.

För tillfället är jag inte helt bankrutt, men visst; blir det jobbigt pa det sättet sa finns det ju inget att göra, annat än att byta land!
Citera
2011-04-23, 23:47
Medlem
MegaSkurts avatar
La banque postale är absolut inget självklart val imho... Men den är hyfsat billig jmf med t.ex. BNP och andra större affärsbanker..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in