2011-01-07, 11:23
Medlem
aa som rubriken lyder? löper min katt?

hon är 7 månader gammal och har i 3 dagar nu skrikit i högan sky och velat gå ut fast hon e innekatt. kanske inte så konstigt att man vill vara ute men hon sitter och vrålar vid dörren. hon lägger sig på golvet och rullar runt och vill gnida sig på precis allt.

hon har ätit och varit på lådan, annars tycker jag bara hon dricker mycket vatten och leker mycket mindre med sin syster jämfört med innan.

vad tror ni. är det löp eller något annat?
Citera
2011-01-07, 11:29
Medlem
Mathematics1s avatar
Vad menar du med "löp"?
Citera
2011-01-07, 11:33
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H66
aa som rubriken lyder? löper min katt?

hon är 7 månader gammal och har i 3 dagar nu skrikit i högan sky och velat gå ut fast hon e innekatt. kanske inte så konstigt att man vill vara ute men hon sitter och vrålar vid dörren. hon lägger sig på golvet och rullar runt och vill gnida sig på precis allt.

hon har ätit och varit på lådan, annars tycker jag bara hon dricker mycket vatten och leker mycket mindre med sin syster jämfört med innan.

vad tror ni. är det löp eller något annat?

Det är väldigt troligt att det är det. En av mina hade exakt samma beteende när hon löpte.
Anledningen till att hon sitter vid dörren och skriker är för att hon försöker göra hanarna uppmärksamma på att hon är kåt.

Så, det är löp. Bara att boka tid hos veterinären och klippa kablarna om det inte är så att du faktiskt vill ha ungar på henne? Tänkte att det kan bli jobbigt om hon är innekatt.
Citera
2011-01-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Det är väldigt troligt att det är det. En av mina hade exakt samma beteende när hon löpte.
Anledningen till att hon sitter vid dörren och skriker är för att hon försöker göra hanarna uppmärksamma på att hon är kåt.

Så, det är löp. Bara att boka tid hos veterinären och klippa kablarna om det inte är så att du faktiskt vill ha ungar på henne? Tänkte att det kan bli jobbigt om hon är innekatt.

jag misstänkte det, nej det blir nog inga ungar på henne, möjligtvis på hennes syster men hon har inte börjat visa några tecken alls ännu det får bli en kabelklippning hehe. stackarn
Citera
2011-01-07, 11:36
Medlem
stig88s avatar
Om du klappar henne lite i svansfästet (längst bak på ryggen där svansen börjar) reser hon då bakändan och lägger sig i "läge" ? och låter mer eller kurrar å pratar med dig då du gör så? Då löper hon garanterat. Har du ine katt så kastrera!!! En hona som löper 4-5 gånger utan att få sig nått blir sjuk. Deras psyke klarar inte det. kastrering (+ vacc ) kostar 1000:- billig investering ist för att behöva avliva henne om ett år!
Citera
2011-01-07, 11:52
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H66
jag misstänkte det, nej det blir nog inga ungar på henne, möjligtvis på hennes syster men hon har inte börjat visa några tecken alls ännu det får bli en kabelklippning hehe. stackarn

Hehe, okej . Bara att hoppas att det inte blir en helt galen invasion av ungar bara :P.
Det är inte alls så synd om dom, precis som "stig88" säger så kan man tvingas avliva katten efter ett år. Dom förstår inte ens att grejerna är bortklippta, dom är bara förbannade över att behöva ha en tratt och att det kliar där stygnen är...

Citat:
Ursprungligen postat av stig88
Om du klappar henne lite i svansfästet (längst bak på ryggen där svansen börjar) reser hon då bakändan och lägger sig i "läge" ? och låter mer eller kurrar å pratar med dig då du gör så? Då löper hon garanterat. Har du ine katt så kastrera!!! En hona som löper 4-5 gånger utan att få sig nått blir sjuk. Deras psyke klarar inte det. kastrering (+ vacc ) kostar 1000:- billig investering ist för att behöva avliva henne om ett år!

Det är ett bra sätt att kolla det på, Dockså är det ju så att många katter reser upp arslet även fast dom inte löper, fast dom reser det inte lika högt som när dom löper.

Men detta är ett väldigt bra sätt. Ibland så kan dom till och med backa arslet närmare dig när du kliar...
Citera
2011-01-07, 12:11
Medlem
hon kommer att kastreras så det är ingen fara med det, jag vet vad det kostar och allt det kollade jag innan jag köpte henne

i vanliga fall hatar hon när man rör henne vid svansfästet men nu lägger hon sig ner och spänner svansen, och börjar prata och gå omkring när man tar henne där.

Som sagt när det gäller hennes syster så får jag se hur jag gör, det var planerat att ta ungar på henne med en tilltänkt hane men har börjat fundera på att hoppa över det oxå.
Citera
2011-01-07, 14:02
Medlem
Ja varför inte kastrera båda, med överskottet på katter idag så är det ju en välgärning.
Jag har tre underbara personliga katter med bla bla egenskaper men dom är kastrerade för mitt och deras bästa, hade en fertil hankatt och de va inte roligt varken för mig eller honom eller

de andra katterna. Nu är de harmoni.
Citera
2011-01-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Ja varför inte kastrera båda, med överskottet på katter idag så är det ju en välgärning.
Jag har tre underbara personliga katter med bla bla egenskaper men dom är kastrerade för mitt och deras bästa, hade en fertil hankatt och de va inte roligt varken för mig eller honom eller

de andra katterna. Nu är de harmoni.

ja har pratat med min sambo idag och vi har bestämt att kastrera båda katterna. men kan jag vänta och kastrera de samtidigt även om den ena inte löper ännu. eller ska jag kastrera den som löper först
Citera
2011-01-07, 18:47
Medlem
Du kan kastrera båda två, men den som löper vill dom nog inte operera, får vänta till den slutat (bara höra sig för).
Dom behöver inte löpa innan kastrering, man kan tom kastrera från 12 veckor hos en del.
Citera
2011-01-07, 20:22
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Du kan kastrera båda två, men den som löper vill dom nog inte operera, får vänta till den slutat (bara höra sig för).
Dom behöver inte löpa innan kastrering, man kan tom kastrera från 12 veckor hos en del.

...men det bästa är att vänta tills dom blir könsmogna så att det inte blir fel någonstans.
Citera
2011-01-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
...men det bästa är att vänta tills dom blir könsmogna så att det inte blir fel någonstans.

jag ringer vetrinär på måndag och ser vad som säger. men är det någon som vet ifall jag ska byta upp ifrån junior foder nu då? eller kan det vänta till 1-årsdagen? hon ska väl ha specialkost när hon är steril?

i övrigt måste jag resa bort så sambon får vara kvar med gaphalsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in