2011-01-07, 01:24
Medlem
Dalailamas avatar
Ibland så känns det som om folk medvetet använder FB som annonsforum. Ofta så är det nyreggade med få inlägg som startar den typen av trådar och det är väl inte alltför långsökt att tro att dessa enbart har skapat kontot för att kunna posta annonsen.

Ett sätt att stävja detta skulle kanske kunna vara att temporärt avstänga användarens PM-funktion när det skickas RP om 1.01, då självfallet fram tills dess att inlägget eller tråden kontrollerats av moderator.

Självfallet så finns det en risk för att detta skulle kunna missbrukas av användare som skulle kunna spamma RP:n i avsikt att sabba för någon men det kanske skulle gå att komma runt om PM-funktionen först stängdes av när det inkommit t.ex. tre stycken RP:n ifrån tre stycken unika användare.

Vad tycker Ni? Är det min sömnbrist som talar eller är förslaget tilltalande?
Citera
2011-01-07, 01:28
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalailama
Ibland så känns det som om folk medvetet använder FB som annonsforum. Ofta så är det nyreggade med få inlägg som startar den typen av trådar och det är väl inte alltför långsökt att tro att dessa enbart har skapat kontot för att kunna posta annonsen.

Ett sätt att stävja detta skulle kanske kunna vara att temporärt avstänga användarens PM-funktion när det skickas RP om 1.01, då självfallet fram tills dess att inlägget eller tråden kontrollerats av moderator.

Självfallet så finns det en risk för att detta skulle kunna missbrukas av användare som skulle kunna spamma RP:n i avsikt att sabba för någon men det kanske skulle gå att komma runt om PM-funktionen först stängdes av när det inkommit t.ex. tre stycken RP:n ifrån tre stycken unika användare.

Vad tycker Ni? Är det min sömnbrist som talar eller är förslaget tilltalande?

Kan du förtydliga lite sambandet mellan att skriva inlägg som bryter mot 1.01 och
att stänga av pm-funktionen?

Menar du att de som gör inlägg med reklam och annonsering samtidigt sitter och
spottar iväg en massa spam pm till random medlemmar här?
Citera
2011-01-07, 01:28
Medlem
DigGaNs avatar
Varför stänga av användarens PM-funktion?
Citera
2011-01-07, 01:30
Medlem
Mnja, är väl kanske ingen hit, inte svårt att registrera 3 användare, eller fem för den delen, eller ännu fler.

Isåfall känner jag att en bättre idé vore att moderatorer temporärt ska kunna ta bort en användares post och pm-rättigheter om dessa missbrukas, oavsett vilket forum moderatorn modererar. Detta får ju bukt med spam som då och då brukar dyka upp.

Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN

Inte sällan samma användare PMar runt folk, eller får PM från folk som är intresserade av annonsen han postade. Att stänga av användarens PM omöjliggör ju detta.
Citera
2011-01-07, 01:33
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:

Ifall ifrågavarande använder PM till att sälja något.
Citera
2011-01-07, 01:36
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Ifall ifrågavarande använder PM till att sälja något.

Men ifall användaren inte säljer via PM, då kan h*n ju inte använda PM...

Nej, låter inte som en bra idé i mina öron.
Citera
2011-01-07, 01:36
Medlem
Dalailamas avatar
De som postar efterfrågar ofta svar via PM vid intresse. Dessutom så tror jag att de flesta användare som inte vill dra på sig varningar men som ändå är intresserade kontaktar annonsören via PM.

Det är väldigt sällan som man ser etablerade användare svara direkt i tråden, däremot så kan man allt som oftast se att annonsören strax efter annonsen är aktiv just inom privata meddelanden.

Ber f ö om ursäkt för eventuella grammatiska och/eller stavningsfel. Orkar just nu knappat hålla ögonen öppna
Citera
2011-01-07, 01:42
Medlem
Combots avatar
Citat:
De som postar efterfrågar ofta svar via PM vid intresse. Dessutom så tror jag att de flesta användare som inte vill dra på sig varningar men som ändå är intresserade kontaktar annonsören via PM.

Det är väldigt sällan som man ser etablerade användare svara direkt i tråden, däremot så kan man allt som oftast se att annonsören strax efter annonsen är aktiv just inom privata meddelanden.

Ber f ö om ursäkt för eventuella grammatiska och/eller stavningsfel. Orkar just nu knappat hålla ögonen öppna

Men tror du verkligen att tiden för att bli avstängd för 1.01 och tiden för att dra på sig
tre unika RP:s är så väldigt stor?

Kanske någon moderator vet hur det ligger till med tiden?
Citera
2011-01-07, 01:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Att stänga av användare per automatik utan att en moderator prövat om något regelbrott verkligen begåtts känns ändå inte som rätt väg att gå. Det kan bli missbruk av RP funktionen och avstängning av oskyldiga.
Citera
2011-01-07, 01:49
Medlem
Dalailamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att stänga av användare per automatik utan att en moderator prövat om något regelbrott verkligen begåtts känns ändå inte som rätt väg att gå. Det kan bli missbruk av RP funktionen och avstängning av oskyldiga.

Självfallet så skall inte oskyldiga användare i hög grad drabbas. Om ett inlägg/tråd dock har dragit på sig ett flertal RP:s just gällande 1.01 så är ju detta trots allt en väldigt klar indikation om att någonting inte stämmer.

Som sagt, bara en tanke
Citera
2011-01-07, 01:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Självfallet så skall inte oskyldiga användare i hög grad drabbas. Om ett inlägg/tråd dock har dragit på sig ett flertal RP:s just gällande 1.01 så är ju detta trots allt en väldigt klar indikation om att någonting inte stämmer.

Som sagt, bara en tanke
Kan ju lika gärna vara några som gaddat ihop sig och RPat en användare för 1.01 för att dom ogillar dennas åsikter i något debatt. Inte kan det vara så brottom att stoppa annonsering att detta inte kan vänta några timmar tills personen kan stängas av eller bannas på ett rättssäkert sätt.
Senast redigerad av Jonas1968 2011-01-07 kl. 02:16.
Citera
2011-01-07, 02:07
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Men ifall användaren inte säljer via PM, då kan h*n ju inte använda PM...

Nej, låter inte som en bra idé i mina öron.

Nu sade jag inte att det var en bra idé, utan besvarade bara frågan utifrån hur jag tror TS menade.

Tycker inte heller det är någon toppen idé, då kan man ju jävlas och RPa användare för 1.01 bara för att.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in