2011-01-20, 10:52
  #37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dymeta6
Om man nu spelar KORREKT vinnande poker, men ändå kan swinga 40-50 inköp... kan man då verkligen kalla poker för ett skicklighetsspel?

JA, men det är ett spel med stor slumpfaktor inblandad. Det gör att edgen i det korta perspektivet är liten för den bättre spelaren. Du kan spela helt korrekt och ändå backa många inköp en kväll därför att du har otur och råkar ut för utdragningar och/eller springer in i toppen av motståndarens ranger hela tiden.

Sen ligger det oftast också åtminstone en viss del tilt och dåligt spel bakom stora downswings. De är liksom självförstärkande (man åker på några bad beats och blir irriterad/stressad och börjar fatta dåliga beslut).

Det finns program på nätet där man kan studera hur olika variansen kan slå. Om en spelare som i snitt plussar 3bb/100 (=vinner i snitt exempelvis $6 per hundra händer om han spelar NL100) lirar 10000 händer så kan han lika gärna sluta på breakeven, backa $300 eller få en jätterush och plussa $1500, även om det är vanligare att han slutar på $600 plus/minus nägra hundra dollar (det blir en s.k.normalfördelningskurva).
Citera
2011-01-20, 11:37
  #38
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dymeta6
Om man nu spelar KORREKT vinnande poker, men ändå kan swinga 40-50 inköp... kan man då verkligen kalla poker för ett skicklighetsspel?

När durrrr och Isildur1 hade sin episka hu battle, så förlorade väl durrrr omkring 50 inköp...Så du påstår att durrrr inte spelar korrekt vinnande poker?

Det är ett skicklighetsspel i det långa loppet, men i det korta så spelar turen in väldigt mycket.
Citera
2011-01-20, 16:50
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123
När durrrr och Isildur1 hade sin episka hu battle, så förlorade väl durrrr omkring 50 inköp...Så du påstår att durrrr inte spelar korrekt vinnande poker?

Det är ett skicklighetsspel i det långa loppet, men i det korta så spelar turen in väldigt mycket.

Men just det här "långa loppet" som används hela tiden... vad är det EGENTLIGEN?

Om man menar i det oändliga loppet så kanske inte ens en livstids spel räcker för att ge vinst?
Man kan helt enkelt springa dåligt hela livet. "Ha otur" helt enkelt.

Och sen har man ju begränsad ekonomi oftast.
HUR många spelar egentligen med större rulle än 100 inköp? Ett tag hörde man jämt att 30 inköp räckte, då skulle man klara swingsen... idag verkar inte det stämma längre. Allt blir så luddigt.
Citera
2011-01-20, 17:14
  #40
Medlem
upandcomings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dymeta6
Men just det här "långa loppet" som används hela tiden... vad är det EGENTLIGEN?

Om man menar i det oändliga loppet så kanske inte ens en livstids spel räcker för att ge vinst?
Man kan helt enkelt springa dåligt hela livet. "Ha otur" helt enkelt.

Och sen har man ju begränsad ekonomi oftast.
HUR många spelar egentligen med större rulle än 100 inköp? Ett tag hörde man jämt att 30 inköp räckte, då skulle man klara swingsen... idag verkar inte det stämma längre. Allt blir så luddigt.

30 inköp var vad man sa när jag började spela. jag tror inte ens de bra spelarna hade förstått hur stor varians det var då. men samtidigt hade man som vinnande spelare mycket större edge på den tiden, så 30 inköp var kanske inte helt off ändå.

har du koll på din winrate och standard deviation (båda går att hitta i HEM) kan man räkna ut hur stor risken är att du ska gula.
Citera
2011-01-20, 20:06
  #41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mixen misogyn
vet inte hur du tolkade det som att jag sågade just malik med tanke på vad han skrev.. men är man inte mr flax så kan det swinga upp mot 40-50 inköp ibland :P känns suicidal att spela med 10 inköp om man spelar typ 5 bord eller fler imo

Kvittar hur många bord du spelar på, du får ju fortfarande in samma volym.
Citera
2011-01-20, 20:54
  #42
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dymeta6
Men just det här "långa loppet" som används hela tiden... vad är det EGENTLIGEN?

Om man menar i det oändliga loppet så kanske inte ens en livstids spel räcker för att ge vinst?
Man kan helt enkelt springa dåligt hela livet. "Ha otur" helt enkelt.

Och sen har man ju begränsad ekonomi oftast.
HUR många spelar egentligen med större rulle än 100 inköp? Ett tag hörde man jämt att 30 inköp räckte, då skulle man klara swingsen... idag verkar inte det stämma längre. Allt blir så luddigt.

Det "långa loppet" är att du kan inte ha för lite händer spelade för att få en bra bild om du är vinnande eller förlorande spelare...Du kan tex inte spela en vecka a 5000 händer och kunna dra
slutsatser av det, utan du måste ha ett ganska stort antal händer för att få en någorlunda
bra bild av hur mycket du vinner/förlorar. Det är för att turen spelar en stor roll, och den måste
så att säga jämnas ut så bra det går.

Det kluriga är att turen aldrig jämnas ut exakt, inte ens efter låt säga en miljon händer, men man
kan komma hyfsat nära. Så ja, man kan ha mer otur än tur i det långa loppet.

Vet inte hur många som spelar med en rulle på 100 inköp, men kan tänka mig att det är ganska många iallafall. Det beror ju på om man lever på pokern, spelar bara för att det är skoj på helgerna, eller nån kväll ibland...
Citera
2011-01-21, 00:26
  #43
Medlem
Maliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soez
Kvittar hur många bord du spelar på, du får ju fortfarande in samma volym.


Fast det är ju jävligt tråkigt att sitta på en rulle med typ 30 inköp och upptäcka att man inte har pengar att reloada med för att man är djup på ett par bord om man spelar typ 10 stycken.
Citera
2011-01-21, 02:28
  #44
Medlem
30inköp

Oft: vill egentligen bara kolla min nya signatur
Citera
2011-01-23, 15:57
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soez
Kvittar hur många bord du spelar på, du får ju fortfarande in samma volym.

det där tänker jag kalla sanning med modifikation
Citera
2011-01-23, 19:32
  #46
Medlem
HooG.psykopats avatar
vad är bankrulle???
själv satte jag in 500kr i förrigår, klonka 2 turrar o börja lira plo cg från 5kr/bb till 50kr/bb
vann ca 11K igår, förlora 6K idag...
så ser mitt pokerspelande ut oftast

d jag vill säga med detta är att har man bra kunskaper i poker så räcker lätt 30 inköp,
men ska man tilta o skotta som jag hela tiden så behövs bra mer än så...
det gäller alltså att ha bra pokerkunskaper, disciplin OCH lite sunt förnuft, d kommer man långt på.
tyvärr saknar jag både disciplin o förnuft, o kanske kunskap om poker oxå...


ps. någon från SvS kanske känner igen mitt nick, d e jag som e den dryge jäveln
Citera
2011-01-24, 05:52
  #47
Medlem
börjar ångra att jag öppnade käften i den här tråden för nu skall det tydligen bevisas att man kan ha sådana swings -17 idag tjosan
Citera
2011-01-24, 11:35
  #48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mixen misogyn
börjar ångra att jag öppnade käften i den här tråden för nu skall det tydligen bevisas att man kan ha sådana swings -17 idag tjosan
Tiltar du någonting då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in