• 1
  • 2
2011-01-12, 11:22
Medlem
Jag, en stekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
Hej stekar'n
Vad r sprttboett?
och
med jack...menar du att dom sabbar den undertill?

Nu gissar jag att det r sprttboett, kolla p baksidan av klockan. finns det inga skruvar eller andra markeringar dr du kan fsta verkttyg r det en sprttboett och d anvnder man en knivliknande grej fr att sprtta upp boetten. I just detta moment kan man slinta till lite och d kan det bli en ojmnhet som knns mot handleden.
Citera
2011-01-12, 11:28
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag, en stekare
Nu gissar jag att det r sprttboett, kolla p baksidan av klockan. finns det inga skruvar eller andra markeringar dr du kan fsta verkttyg r det en sprttboett och d anvnder man en knivliknande grej fr att sprtta upp boetten. I just detta moment kan man slinta till lite och d kan det bli en ojmnhet som knns mot handleden.
De som byter batterier brukar ha hyfsad erfarenhet av det hela. Jag har vad du kallar fr "sprttboett" p samtliga mina klockor men jag har aldrig varit med om att det blir ngra "mrken" i boetten. Tror inte de anvnder just en kniv utan ngon annan plastliknande hrd pryl att bja loss boetten med idag.
Citera
2011-01-12, 18:11
Medlem
tror det var tre skruvar p undersidan om det nu sger ngot.
Jag lmnade in den p en urmakare p biblioteksgatan idag, han skulle titta p den under dagen och ringa nr den var klar troligtvis i morn eller fredag.
Jag jobbar p Kungsgatan s det blev nra bra
Citera
2011-12-26, 17:09
Medlem
User: Unknowns avatar
Tnk p att det r skillnad p kvalitet p batterier ocks. Kper du biltemas s kommer batteriet ta slut fort. Ett riktigt batteri rcker i ngra r. Urmakarna brukar rista datum i batteriet nr de byter ocks, s att de kan se hur lnge sen det var sen sist. Kan ju indikera nt fel p klockan om det gtt fr kort tid sen frra bytet. Kan vara vrt en hundring att slippa mecket med det sjlv.
Citera
2011-12-27, 10:07
Medlem
Wittgensteins avatar
Hemelektronik, ljud och bild -> Klockor och accessoarer.

/Mod.
Citera
2021-09-07, 19:09
Medlem
Mogaku-sans avatar
Lmna in klockan fr att byta batteri. Gr det med klockor som ligger i byrn.

Har man en klocka som laddas med solljus s finns det skert mjlighet att byta ut batteriet ven om det kanske r billigare att kpa en ny. Ngon som har koll p hur lnge en klocka som laddas med solljus hller?
Citera
2021-09-08, 22:26
Medlem
zxcvasds avatar
Tror jag brukar betala 200 fr batteribyte hos ngon av klockbutikerna p stan Sist skickade jag dock ivg klockan. Bestllde en en pse som jag la klockan i och postade. Sen kom den tillbaka med posten ngra dagar senare. Kostade ocks 200.
Citera
2022-08-31, 13:39
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag fick en Casio (EFS-S510D-1AVUEF) i fdelsedagspresent p min 34 rs dag. Den laddar upp sig med solenergi och jag hoppas, och det kanske r att ta i men att den nd kan hlla igng i nrmare 15-20 r p det batteri som laddas upp. S d lr den inte behva underhllas om den fr tillrckligt med ljus och anvnds regelbundet.

Skulle det rent teoretiskt g att uppgradera en vanlig kvarts till solljus? Tnker mig att det borde finnas urtavla och liknande som d skulle behva bytas ut. Detta r allts en helt teoretisk tanke och mer utifrn ett hllbarhetsperspektiv.

Gillar tanken med solljusklockor att man inte ska behva tnka p den s mycket utan den ska helt enkelt g S lnge som batteriet hlls laddat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in