2011-01-06, 20:41
Medlem
Jag funderar på om de går att koppla in en ny tv typ plasma med en drös uttag finns dom flesta uttagen typ ett par scart o hdmi några stycken .Den är bra bestyckad . Värre då med min gammla stereo finns bara 2 poliga högtalar utgångar samt skivspelar .Samt skivspelar ingång med DIN kontakt så finns de ytterligare en ingång . Går de att koppla i hop detta ?
Kanske scart i ena ändan och din kontakt i den andra ? Funkar detta ?

mvh
Citera
2011-01-06, 21:23
Moderator
Gromguttens avatar
Ändrade din rubrik så den beskrev din frågeställning åtminstone hjälpligt. Du vill väl ha svar på frågan?

Se på regel 0.01.

/Mod
Citera
2011-01-06, 22:48
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodevan
Jag funderar på om de går att koppla in en ny tv typ plasma med en drös uttag finns dom flesta uttagen typ ett par scart o hdmi några stycken .Den är bra bestyckad . Värre då med min gammla stereo finns bara 2 poliga högtalar utgångar samt skivspelar .Samt skivspelar ingång med DIN kontakt så finns de ytterligare en ingång . Går de att koppla i hop detta ?
Kanske scart i ena ändan och din kontakt i den andra ? Funkar detta ?

mvh
Om du har en DIN-ingång i din gamla STEREO-förstärkare som är märkt med "Bandspelare" eller "AUX" så går det bra att använda det som ingång av en linjesignal från TV:n. För bandspelaranslutningen gäller att DIN-Stift 3 är vänster kanal in. Stift 5 är höger kanal in och stift 2 är jord.

Dock kan du inte använda ingången för skivspelare ty den har RIAA-korrigering av tonkorvan samt skall ha en mycket svagare signal än den som din TV-levererar ut.

Nu är stiften i DIN-kontakten inte numrerade i ordning:

Mera info: DIN-kontakter

I välsorterade butiker kan man finna kablar med Han-DIN-kontakt (5 stift 180 grader) i ena ändan och 4 stycken Han-RCA-kontakter i andra.

T.ex. hos Kjell & Co

Sen måste du ha en sladd där du kan tappa av linjesignalen från SCART:en om nu inte TV:n har linje ut i form av två stycken RCA-uttag med färgerna vit(vänster) och röd(höger).
T.ex. Denna

Och sen kan du använda RCA-HONA-HONA för att koppla ihop sladdarna.

Notera att förslagen är bara exempel. Du kan säkert tota ihop andra lösningar.

/Näckrosen.
Citera
2011-01-07, 11:49
Medlem
Toppen helt klart stort tack / Dodevan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in