En vn till mig som arbetar som Datatekniker vid ett gymnasium frgade mig idag om jag hade ngon som helst uppfattning om vilket Fack han borde tillhra. D jag sjlv aldrig har haft ngon som helst kontakt med ngot fack passerar jag frgan vidare till de mer kunniga hr p forumet.
"Varfr kontaktar han inte ngon fackansvarig p jobbet?"
Primrt pga att arbetsplats miljn inte r den bsta och det pyr tydligen bde hr dr. Han hade ocks frskt att f ett vettigt svar via Ams men dom kunde tydligen inte hjlpa honom.
Grafiska har p senare tid riktat in sig ven p "vanliga" It-arbeten, och inte bara rena bildbehandlarjobb.
Om han vill rra omkring ordentligt i myrstacken s kan han g med i SAC, Syndikalisterna, ett av de f fackfrbund som jag anser ger sina medlemmar det std som de r frtjnade av.
I vrigt r min syn p dagens fackfrbund vldigt dyster.
Det finns lokalavdelningar och ngra spridda eldsjlar som verkligen lever upp till frvntningarna, men ngra sdana har jag aldrig kommit i kontakt med p ngon av mina arbetsplatser. Snarare deras motsatser.
Delar 'Vdurs' negativa syn p fackfreningar. Har verlevt sig sjlva, och skor sig, precis som politikerna, p en oupplyst folkmassa, som av tradition r med i 'facket', utan att fundera igenom situationen. Man klarar sig bst i arbetslivet genom att vara duktig och efterfrgad.
Rd: rekommendera din kompis att g med i arbetslshetskassan, det kan vara viktigt, och kostar inte srskilt mycket. Fackavgifterna kan anvndas till bttre, egna ndaml.
En tanke...
Om han bara vill skra sin inkomst ifall skolan "kickar" honom till frmn fr en utbrnd lrare som skall omplaceras (ack s vanligt inom skolfrvaltningarna) s skall han definitivt bara satsa p A-kassan, och kan d ta vilken som helst d de alla har samma krav och ersttning.
Om han verkligen vill frska f facklig uppbackning vid en konflikt (dr han inte kan rkna med att facket alltid tar hans parti... d de har mnga andra intressen p samma arbetsplats, eller inte vill stta sitt goda sammarbete med den kommunala arbetsgivaren) mste han se till att det fackfrbundet har slutit avtal med kommunen (om det r en kommunal gymnasieskola).
Jag -var- med i ett fackfrbund, men nr det blev dags fr lnefrhandlingar s buntades jag ihop bland de icke anslutna (som fr sina frhandlingar sist, och enligt personalchefen "fr slss om smulorna som blir ver"), d kommunen och mitt fack inte hade skrivit avtal med varandra.
andra sidan, nr SKTF:arna p min arbetsplats fick hlla tillgodo med sin 2% lnekning, krvde jag som obunden att f ett pslag p 10%.
...och jag fick igenom det, tillskillnad frn de anslutna som frskte att sjlva prata upp sin ln nr de var missnjda med fackets frhandlande t dem.
S, ter igen - han mste ta en funderare p vad han vill f ut av facket!
Endast pengar vid arbetslshet - Ta bara A-kassan och spara hundringar i mnaden.
En ordentlig backup vid konflikt - Se till att han fr en fackavdelning som inte rnner arbetsgivarens renden fre individens!
Om han trots rden hr vill vara med i ett fackfrbund, s r det snarare SKTF n SIF som gller, svida det inte r en privat gymnasieskola. Kommunerna brukar i normala fall inte ha ngra avtal med SIF. Det bsta r nog att ringa till SKTF och frga om de organiserar hans yrkesgrupp.
Sif har vl nn utkad A-kassa fr dom som tjnar lite mer? Jag har inte kollat upp s noga efter som jag inte rknar med att bli arbetsls.
Gick med dr som studerandemedlem fr att man fick Datormagazin fr 90kr/r. Sen fortsatte jag vara medlem eftersom det rckte att jag jobbade ett halvr innan jag hade rtt till a-kassa.
1:a ret betalar jag endast a-kasseavgift, nr jag ska brja betala full avgift ska jag ta mig en funderare om jag ska vara kvar.
Det finns ju fackfrbud som ser mer till individen n kollektivet. Naturligtvis lite beroende p vad du har fr bakgrund. SACO och Jusek r tv bra fackfrbund fr akademiker med samhllsvetenskaplig/juridisk/ beteendevetenskaplig inriktning. Utfrdar en varning fr ST, uhhh. Men iofs du r ju IT-snubbe s SIF kanske r det bsta om du nu skall vara med i facket.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!