2011-01-06, 18:09
Medlem
Jag har mörka fläckar i båda armhålorna,
ser ut som att jag inte rakat mig eftersom det är så mörkt, lider verkligen pga detta.
tänkte att det kanske berodde på deodranten men har inte använt ngn deo på flera månader nu.
någon som vet vad fläckarna kan bero på? eller haft samma problem?

blir så jobbigt på sommaren då man inte kan gå runt i linne eller ärmlösa toppar
är 18 år och tjej förresten.
Citera
2011-01-06, 18:15
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakaway.
Jag har mörka fläckar i båda armhålorna,
ser ut som att jag inte rakat mig eftersom det är så mörkt, lider verkligen pga detta.
tänkte att det kanske berodde på deodranten men har inte använt ngn deo på flera månader nu.
någon som vet vad fläckarna kan bero på? eller haft samma problem?

blir så jobbigt på sommaren då man inte kan gå runt i linne eller ärmlösa toppar
är 18 år och tjej förresten.
Det är antagligen huden som är mörk, vissa har så särskilt ifall de har lite mörkare hudton. Ifall du verkligen lider av det skulle jag kolla upp hudblekning. Kan man bleka rövhålet (som också har en tendens att bli mörk hud runt) kan man säkert bleka armhålan.
Citera
2011-01-06, 18:18
Medlem
Du ska nog gå och kolla upp det så att det inte är malignt melanom. Men om du har haft det under en längre tid och det inte har förvärrats tex utbrett sig till brösten så är det troligtvis missfärgningar som är till självkostnad att ta bort hos läkare. Det anses som "kosmetiskt" problem som inte behövs tabort för hälsans skull. Men kolla med försäkringsbolaget innan
Citera
2011-01-06, 18:28
Medlem
Grazpops avatar
så går det när man solar i linne
Citera
2011-01-06, 18:33
Medlem
DDKs avatar
Det låter som det inledande skedet av digerdöden!!

Vissa parfymer och deodoranter kan i kombination med solljus orsaka missfärgning av huden. Det bör ju gå att bleka, tycker man.
Citera
2011-01-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
Det är antagligen huden som är mörk, vissa har så särskilt ifall de har lite mörkare hudton. Ifall du verkligen lider av det skulle jag kolla upp hudblekning. Kan man bleka rövhålet (som också har en tendens att bli mörk hud runt) kan man säkert bleka armhålan.

haha vad bleker man rövhålet med? kanske går att bleka armhålorna med det också?
Citera
2011-01-06, 23:58
Medlem
DRPOEs avatar
svett?
Citera
2011-01-07, 00:14
Medlem
Doktor Muggs avatar
Det lär knappast vara malignt melanom om du har det i båda armhålorna. Det är svårt att säga utan att se det på bild, men en möjlig förklaring är
erythrasma

Det säkraste är annars att kontakta läkare i form av din lokala vårdcentral/motsvarande. Om dom inte vet vad det rör sig om blir nästa instans en dermatolog. Om det är erythrasma är behandlingen enkel (antibiotika i tablettform).
Citera
2011-04-17, 21:25
Bannlyst
Bumpar upp denna tråd då jag också fått mörka armhålor på de sistone. Jag brukar använda mig utav Absolut Torr, och ibland använda deo eller raka mig.

Kan det bero på något av dem eller vad tror ni det beror på?
Citera
2017-03-11, 09:45
Medlem
Detta och det kan vara en hudsjukdom eller att man har fått diabetes, det kan även orsakas av hög långvarig stress, hormonrubbningar. tecken kan vara "skin tags" i nacken eller i/brevid armhålan, samt bruna, svart, blåmörka runda hudpigments förändringar i armhålan eller i nacken. Detta kallas hyperpigmentering och på engelska heter det acanthosis nigricans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in