2011-01-06, 17:44
Medlem
Nus avatar
Hej!

Krde en uppdatering av systemet som kom. Nu vgrar datorn starta... Har tidigare haft "problem" med att starta upp datorn efter har installerat Windows och sedan avinstallerat det. Mste hlla inte Alt annars d kan jag vlja Mac hrddisken annars blir skrmen svart och sger till mig att stta in en skiva att boota ifrn. Nu hnder inget nr jag hller inne Alt...

Ngra frslag? Har inga orginalnskivor till hands tyvrr.
Citera
2011-01-06, 17:46
Medlem
tzjs avatar
Ngot du kan prova r att stlla in startskiva i systeminstllningar:

systeminstllningar/startskiva

Vlj din Mac HD dr och starta om.
Citera
2011-01-06, 17:52
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ngot du kan prova r att stlla in startskiva i systeminstllningar:

systeminstllningar/startskiva

Vlj din Mac HD dr och starta om.

Men han kommer ju inte s lngt. Den blir ju bara svart om han inte startar med ALT, vilket nu inte fungerar.

TS: Om det gr, s kan du ju prova zappa PRAM bara fr att och prova igen
Citera
2011-01-06, 18:03
Medlem
X-Japans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Men han kommer ju inte s lngt. Den blir ju bara svart om han inte startar med ALT, vilket nu inte fungerar.

TS: Om det gr, s kan du ju prova zappa PRAM bara fr att och prova igen

Det r rtt som tzj sger. Skrmen blir svart om han inte hller inne alt.
Citera
2011-01-06, 18:28
Medlem
Snjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-Japan
Det r rtt som tzj sger. Skrmen blir svart om han inte hller inne alt.
Ls vad han skrev igen. Innan var det som du sger, nu efter uppdateringen hnder det ingenting ven nr han hller inne Alt.

TS, testa att resetta PRAM som Smurfeh sger. Detta gr du genom att hlla inne Cmd+Alt+P+R nr du startar datorn, och hller inne dessa tills du har hrt "Bong!"-ljudet (ljudet nr du stter igng Macen) tv gnger, sedan slpper du.
Citera
2011-01-06, 18:28
Medlem
Nus avatar
Fick det att starta upp till slut, blev att jag fick sitta och hlla inne ALT vldigt lnge. Uppstarten tog vldigt mycket lngre tid n vanligt... S ngon som vet hur jag tar bort s att datorn inte vill boota frn CD?
Citera
2011-01-06, 18:29
Medlem
X-Japans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Ls vad han skrev igen. Innan var det som du sger, nu efter uppdateringen hnder det ingenting ven nr han hller inne Alt.

TS, testa att resetta PRAM som Smurfeh sger. Detta gr du genom att hlla inne Cmd+Alt+P+R nr du startar datorn, och hller inne dessa tills du har hrt "Bong!"-ljudet (ljudet nr du stter igng Macen) tv gnger, sedan slpper du.

Mste hlla inte Alt annars d kan jag vlja Mac hrddisken annars blir skrmen svart

Citat:
Ursprungligen postat av Nu
Fick det att starta upp till slut, blev att jag fick sitta och hlla inne ALT vldigt lnge. Uppstarten tog vldigt mycket lngre tid n vanligt... S ngon som vet hur jag tar bort s att datorn inte vill boota frn CD?

Testade du det tzj skrev?
Citera
2011-01-06, 18:31
Medlem
tzjs avatar
Kolla igen p startskiva i systeminstllningar Nu.

(Inte Nu som i direkt, utan Nu som i anvndarnamnet.)
Citera
2011-01-06, 18:32
Medlem
Nus avatar
Citat:

Testade du det tzj skrev?

Lste sig med att sitta och hlla inne ALT i 1 minut drygt med en vldigt lngsam uppstart efter det.
Citera
2011-01-06, 18:32
Medlem
Snjs avatar
Citat:
..oooooch s lser du hans nst sista mening: "Nu hnder inget nr jag hller inne Alt..."
Citat:
Ursprungligen postat av Nu
Testa det som Tzj sa. Fungerar inte det, resetta PRAM. Fungerar inte det, testa att gra en skert start (du hller inne Shift nr datorn startar, slpper det nr pplet kommer fram och nr du kommer in p skrivbordet startar du om datorn som vanligt).
Citera
2011-01-06, 18:35
Medlem
Nus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kolla igen p startskiva i systeminstllningar Nu.

(Inte Nu som i direkt, utan Nu som i anvndarnamnet.)

Dem enda alternativen som finns dr r Mac OS X 10.6.6 samt att starta upp frn Ntverksstart. Nu har jag garanterat valt att starta upp frn Mac OS X.
Citera
2011-01-06, 18:37
Medlem
X-Japans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
..oooooch s lser du hans nst sista mening: "Nu hnder inget nr jag hller inne Alt..."
My bad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in