2011-02-22, 22:45
Medlem
Har läst lite i tråden och ser att där är några frågetecken.

Tvångsinlösen

Banken kan "tvinga" dig att sälja ditt hus, detta har hänt och kommer att hända igen.

Detta gäller inte Lars som har ett bostadslån på 1.8 miljoner, och en bostads som sjunker i värde från 2.4 till 1.5 miljoner vid en nedåtgående marknad. Han får inte hem ett brev där han ombeds att betala in skillnaden. Aldrig hört talas om detta.

Däremot Conny som har ett bostadslån på 1 miljon och bostaden nu bara är värd 800 000, Conny har även en hel del småkrediter, billån, lån från resan till Kos, kreditkort i varje elektronikkedja e.t.c. Conny har även börjat få anmärkningar hos kronofogden. Här kan banken gå in och göra en omvärdering av fastigheten/bostaden och sedan välja att begära in mellanskillnaden. Kan Conny då inte betala kan banken göra en "tvångsförsäljning". Detta är helt enkelt för att säkra upp så mycket som möjligt. Banken har hellre 800 000 av 1 000 000 idag än att riskera att förlora ännu mer i framtiden då det ser mörkt ut.

Ovanligt ?, ja.

Och till alla "aktiehajjar" där ute, träd har aldrig och kommer aldrig att växa till himlen.

Att amortera är sunt, snittamorteringstiden för ett bostadslån idag är 91 år. Erlagd ränta under tiden 7.1milj. Medellånet idag är på ~1.8milj (för bostad).
Citera
2011-02-22, 23:23
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrokenStocker
Har läst lite i tråden och ser att där är några frågetecken.

Tvångsinlösen

Banken kan "tvinga" dig att sälja ditt hus, detta har hänt och kommer att hända igen.

Detta gäller inte Lars som har ett bostadslån på 1.8 miljoner, och en bostads som sjunker i värde från 2.4 till 1.5 miljoner vid en nedåtgående marknad. Han får inte hem ett brev där han ombeds att betala in skillnaden. Aldrig hört talas om detta.

Däremot Conny som har ett bostadslån på 1 miljon och bostaden nu bara är värd 800 000, Conny har även en hel del småkrediter, billån, lån från resan till Kos, kreditkort i varje elektronikkedja e.t.c. Conny har även börjat få anmärkningar hos kronofogden. Här kan banken gå in och göra en omvärdering av fastigheten/bostaden och sedan välja att begära in mellanskillnaden. Kan Conny då inte betala kan banken göra en "tvångsförsäljning". Detta är helt enkelt för att säkra upp så mycket som möjligt. Banken har hellre 800 000 av 1 000 000 idag än att riskera att förlora ännu mer i framtiden då det ser mörkt ut.

Ovanligt ?, ja.

Och till alla "aktiehajjar" där ute, träd har aldrig och kommer aldrig att växa till himlen.

Att amortera är sunt, snittamorteringstiden för ett bostadslån idag är 91 år. Erlagd ränta under tiden 7.1milj. Medellånet idag är på ~1.8milj (för bostad).

Jag har några bekanta inom banksektorn som handlägger en hel del lån. Själva sitter de med maxbelåning, ny bil på avbetalning, bröllopet tog man dessutom på avbetalning. Två ggr om året ska man åka till Thailand och givetvis amorterar man inte eftersom priserna bara kan gå upp upp upp! Om man vid något tillfälle skulle råka säga något som man läst i någon internationell finanstidning eller DI som inte överensstämmer med deras värld, ja då är det kalla handen och en muntlig anvisning om vart dörren finns.

Väldigt många verkar ha skygglappar och vill inte kännas vid risker. Givetvis är beslutet man själv tagit alltid rätt, alla andra är idioter. Priserna kan inte gå ner, skilmässor existerar inte och alla kommer att leva i tusen år och alltid vara friska. Hela upplägget känns som en riktigt taskig SciFi rulle som är för dålig för att visas på biografen.
Citera
2011-02-24, 23:20
Medlem
Jo jag känner igen det där, konstigt nog i är det som så att i min bekantskapskrets så har alla (nästan i alla fall) inom finansbranschen stora lån och tunga räntekostnader (även med denna ovanligt låga ränta). Dom kör den senaste bilen, har ett stort flott hus och åker utomlands flera ggr/år. Dock kan dessa människor inte för sitt liv hosta upp 10 000kr kontant om det hade behövts.

Har bland mina bekanta även en kille som jobbar som snickare. Under 30 år och cashade nyligen hus nummer 2 på 1.5milj. En annan kille jobbar med att packa kontorsmaterial och gick precis in ett företag med 300 000 kontant.

Personerna ovan har gjort sina pengar på börsen, sunda fundamentala investeringar under 10 års tid. "Tråkiga gubbaktier" brukar "finanskillarna" bröla när vi träffas vid tillställningar. Hör även till att det genast sätts igång med att försöka övertyga "oss" att köpa det senaste biotech bolaget eller något liknande, brukar bara få ett leende till svar.
Citera
2011-02-25, 01:48
Medlem
wwtfsmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Hur mkt blir 1,8% gånger 100-150? Du är inget mattegeni va?

Du verkar föv lita på dom officiella inflationssiffrorna, det gör inte jag! Även om 2-3 % kan äta upp 40-60 % av ett lån på 20 års tid! Lån är bra att ha om pengarna investeras kvalitativt och bär sig själva.

Många generaliserar hit och dit , beror förmodligen på okunskap vilket är synd. Folk borde intressera sig mer och sätta sig in i hur saker faktiskt fungerar i den finansiella världen.

Mvh

1.8% minskning under 100-150 år innebär 16,3% till 6,6% kvar av lånet. Vad är det som är så knasigt med det?
Citera
2011-02-25, 02:08
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasbomben
Kan bara säga att det är total dumhet att idag köpa en lägenhet för tex 800000kr och få en hyra som är tex bara 1200kr/mån billigare än en hyreslägenhet då priset idag på 800000kr ej kommer stiga så mycket till innan "bubblan spricker" och skiter man i räntan om man lånar tex 800000kr så kan man bo i hyres med fri renovering i över 660 månader innan dessa pengar är betalade och det är äver 50 år och på den tiden har man kunnat förädla ev besparingarna ist än att betala räntor renovering etc och blivit mångmiljonär flera gånger om..
Låna till boende som bara är småpengar billigare i månadsavgift än hyres är en total dumhet.

Hmm... Mina föräldrar tänkte sådär på 80-talet....Visst, det blev väl en bubbla, men om man inte sitter och gör spekulativa affärer så spelar det väl ingen roll?, har man planerat att bo kvar där man bor ett lite längre tag så...?
Som sagt, föräldrarna mina har inga lån, visst, men de äger heller inget nämnvärt...
Hyresrätter gillar jag inte då jag vill kunna anpassa min lägenhet efter mitt tycke och smak UTAN att hyresvärden kan säga ett skit om det, så dvs. skulle jag mot all förmodan bli überpsykotisk och vilja måla allt med djurblod, slå sönder allt (golv, toaletten, köket, rubbet), spika upp torkade ögon och inälvor så kan jag det, och det är tillåtet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in