• 1
  • 2
2011-01-11, 13:26
Medlem
Q-dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorndt
Något jag upplevt när jag försökt (misslyckats) sluta röka är att efter ett x-antal dagar så börjar man lukta väldigt illa, i alla fall anser du det själv eftersom att gifterna kommer ut genom porerna, och lukten känner du då det kommer en massa skit kommer ur porerna i ansiktet. Ytterligare en sak är att man lätt blir hungrig, eller sugen på något, t.ex. chips, just för att du måste ha något att göra med fingrarna, vet inte om det finns någon mer vetenskaplig förklaring bakom varför man blir sugen på att äta då man försöker sluta röka men men. Det är de två om man nu kan kalla det bieffekterna jag upplevt.

Tillägg: Även att rökhosta ofta kommer efter avslutat rökande, och självklart trötthet och huvudvärk.

Ifall man slutar röka så får man ökad aptit, där har du din vetenskapliga förklaring....
Citera
2011-01-11, 15:19
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-dancer
Ifall man slutar röka så får man ökad aptit, där har du din vetenskapliga förklaring....
Mja, den vetenskapliga förklaringen är väl helt enkelt att nikotin är anorektiskt, dvs. att det dämpar hungern. Om man då är van vid att få i sig nikotinet under en längre period och helt plötsligt slutar är det inte särskilt konstigt att man upplever att man har fått ökad aptit.
Citera
2011-01-11, 15:26
Medlem
sparrdals avatar
Tobak ökar kroppens metabolism (=förbränning) med cirka 10 %

Tobak sänker även blodsockerhalten med cirka 10%.

Så om du slutar röka kommer kroppen att förbränna mindre och kompensera med en högre kolhydrat intag för en ökad blodsockerhalt. Folk som slutat röka vet att man småäter mera.

Kort sagt...du kommer att gå upp i vikt om inte du börjar träna

Men fördelarna överväger nackdelarna. Sparrdal uppmuntrar alla sluta röka giftpinnen.
Citera
2011-01-12, 17:12
Medlem
MiniCharlies avatar
Min mor slutade röka för två år sedan efter att ha rökt i cirka 40 år, och de bieffekter som jag vet att hon har fått är att hon gått upp i vikt samt att hon äter sjuuuukt mycket kakor och godis osv om det finns hemma..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in