2011-01-06, 14:42
Bannlyst
Lmnade in min MBP (frn hsten -09) p reparation fr ett halvr sedan. Drefter har jag inte haft ngot in-ljud i datorn. Det enda som fungerar r nr jag kr in exempelvis ett head set i ingngen: en sladd med bde ut- och inkontakt. Vad r det fr fel? Hrd- eller mjukvara?
Citera
2011-01-06, 14:53
Medlem
jonthe12s avatar
r inte helt sker p det hr men audioinputen som fanns p gamla macbooksen r inte micinput utan line-in. Det gr att du mste ha en mic med preamp fr att du ska f ngot ljud. Ngot som ditt headset kanske har.

Vad menar du med "Drefter har jag inte haft ngot in-ljud i datorn" - nr du testar med vad? Hnde det direkt efter reparationen? Varfr lmnade du inte in den igen?
Citera
2011-01-06, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
r inte helt sker p det hr men audioinputen som fanns p gamla macbooksen r inte micinput utan line-in. Det gr att du mste ha en mic med preamp fr att du ska f ngot ljud. Ngot som ditt headset kanske har.

Vad menar du med "Drefter har jag inte haft ngot in-ljud i datorn" - nr du testar med vad? Hnde det direkt efter reparationen? Varfr lmnade du inte in den igen?
Jag har inget in-ljud ver huvud taget. Allts, jag har ingen mikrofon lngre.

Jag fick tillbaka datorn frn reparationen tv-tre dagar efter att garantin hade gtt ut. Det var allts lite i sista sekunden jag lmnade in den. Sedan tog det en vecka eller s innan jag mrkte att micken inte fungerade. Jag hade grna lmnat in den igen, men jag hade fullt upp med ett arbete jag behvde datorn till s jag kunde inte vara utan. Nr arbetet var klart hade det gtt fr lng tid fr att jag skulle kunna lmna in datorn igen.
Citera
2011-01-06, 15:34
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas641
Jag har inget in-ljud ver huvud taget. Allts, jag har ingen mikrofon lngre.

Jag fick tillbaka datorn frn reparationen tv-tre dagar efter att garantin hade gtt ut. Det var allts lite i sista sekunden jag lmnade in den. Sedan tog det en vecka eller s innan jag mrkte att micken inte fungerade. Jag hade grna lmnat in den igen, men jag hade fullt upp med ett arbete jag behvde datorn till s jag kunde inte vara utan. Nr arbetet var klart hade det gtt fr lng tid fr att jag skulle kunna lmna in datorn igen.

Hmm knns vldigt oklart vad du exakt menar tyvrr
Inbyggda mikrofonen?

Du menar att med vad du n prvar (inbyggd mic, line in) s funkar ingen input alls? Men det knns lustigt att ditt headset d nd funkar
Citera
2011-01-06, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Hmm knns vldigt oklart vad du exakt menar tyvrr
Inbyggda mikrofonen?

Du menar att med vad du n prvar (inbyggd mic, line in) s funkar ingen input alls? Men det knns lustigt att ditt headset d nd funkar
Jag ska frska uttrycka mig tydligare.

Efter reparationen fungerar inte min mikrofon, inte ens om jag anvnder en extern. Det enda sttet att f in ljud i datorn r att stoppa i ett head set, det vill sga, en sladd vars plugg har bde mikrofon- och hgtalarledning. Jag antar att Apple bytte ingngen i datorn och att den de satte in r ngot slags special som bara fungerar med head sets. Det som talar mot teorin r att den vanliga, inbyggda mikrofonen inte fungerar alls.
Citera
2011-01-08, 19:40
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:

Efter reparationen fungerar inte min mikrofon, inte ens om jag anvnder en extern. Det enda sttet att f in ljud i datorn r att stoppa i ett head set, det vill sga, en sladd vars plugg har bde mikrofon- och hgtalarledning. Jag antar att Apple bytte ingngen i datorn och att den de satte in r ngot slags special som bara fungerar med head sets. Det som talar mot teorin r att den vanliga, inbyggda mikrofonen inte fungerar alls.

Jas, visste inte att det fanns ens. Det r nog vldigt svrt att bestmma om det r mjukvara eller hrdvara faktiskt.

Har du testat att nollstlla PRAM & NVRAM? http://support.apple.com/kb/ht1379
Brukar vara ett tips alla ger vid problem, sjlv vet jag inte exakt vad det gr, men det har hjlpt mig nr jag haft problem.

Hjlper det inte skulle jag formatera om datorn och gra allt frn scratch s att man kan utesluta ev mjukvaruproblem.
Och r det sen hrdvaruproblem s r det nog inte mycket man kan gra. Du kanske kan snacka med dom p servicecenter (dr du gjorde reparationen) om det. Du vet att du efter en reparation alltid fr 3 mnader till? (ifall det gtt ett halvr sen kpet tror jag, men frstr att det nd r frsent)
Citera
2011-01-10, 22:09
Medlem
andropas avatar
Citat:

hittar du ngot spnnande i din dmesg?
testa att unload:a/reload:a /System/Library/Extensions/AppleHDA.kext och se om systemet spyr ut ngot matnyttigt i sysloggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in