Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-06, 14:42
Bannlyst
Lämnade in min MBP (från hösten -09) på reparation för ett halvår sedan. Därefter har jag inte haft något in-ljud i datorn. Det enda som fungerar är när jag kör in exempelvis ett head set i ingången: en sladd med både ut- och inkontakt. Vad är det för fel? Hård- eller mjukvara?
Citera
2011-01-06, 14:53
Medlem
jonthe12s avatar
Är inte helt säker på det här men audioinputen som fanns på gamla macbooksen är inte micinput utan line-in. Det gör att du måste ha en mic med preamp för att du ska få något ljud. Något som ditt headset kanske har.

Vad menar du med "Därefter har jag inte haft något in-ljud i datorn" - när du testar med vad? Hände det direkt efter reparationen? Varför lämnade du inte in den igen?
Citera
2011-01-06, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Är inte helt säker på det här men audioinputen som fanns på gamla macbooksen är inte micinput utan line-in. Det gör att du måste ha en mic med preamp för att du ska få något ljud. Något som ditt headset kanske har.

Vad menar du med "Därefter har jag inte haft något in-ljud i datorn" - när du testar med vad? Hände det direkt efter reparationen? Varför lämnade du inte in den igen?
Jag har inget in-ljud över huvud taget. Alltså, jag har ingen mikrofon längre.

Jag fick tillbaka datorn från reparationen två-tre dagar efter att garantin hade gått ut. Det var alltså lite i sista sekunden jag lämnade in den. Sedan tog det en vecka eller så innan jag märkte att micken inte fungerade. Jag hade gärna lämnat in den igen, men jag hade fullt upp med ett arbete jag behövde datorn till så jag kunde inte vara utan. När arbetet var klart hade det gått för lång tid för att jag skulle kunna lämna in datorn igen.
Citera
2011-01-06, 15:34
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas641
Jag har inget in-ljud över huvud taget. Alltså, jag har ingen mikrofon längre.

Jag fick tillbaka datorn från reparationen två-tre dagar efter att garantin hade gått ut. Det var alltså lite i sista sekunden jag lämnade in den. Sedan tog det en vecka eller så innan jag märkte att micken inte fungerade. Jag hade gärna lämnat in den igen, men jag hade fullt upp med ett arbete jag behövde datorn till så jag kunde inte vara utan. När arbetet var klart hade det gått för lång tid för att jag skulle kunna lämna in datorn igen.

Hmm känns väldigt oklart vad du exakt menar tyvärr
Inbyggda mikrofonen?

Du menar att med vad du än prövar (inbyggd mic, line in) så funkar ingen input alls? Men det känns lustigt att ditt headset då ändå funkar
Citera
2011-01-06, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonthe12
Hmm känns väldigt oklart vad du exakt menar tyvärr
Inbyggda mikrofonen?

Du menar att med vad du än prövar (inbyggd mic, line in) så funkar ingen input alls? Men det känns lustigt att ditt headset då ändå funkar
Jag ska försöka uttrycka mig tydligare.

Efter reparationen fungerar inte min mikrofon, inte ens om jag använder en extern. Det enda sättet att få in ljud i datorn är att stoppa i ett head set, det vill säga, en sladd vars plugg har både mikrofon- och högtalarledning. Jag antar att Apple bytte ingången i datorn och att den de satte in är något slags special som bara fungerar med head sets. Det som talar mot teorin är att den vanliga, inbyggda mikrofonen inte fungerar alls.
Citera
2011-01-08, 19:40
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:

Efter reparationen fungerar inte min mikrofon, inte ens om jag använder en extern. Det enda sättet att få in ljud i datorn är att stoppa i ett head set, det vill säga, en sladd vars plugg har både mikrofon- och högtalarledning. Jag antar att Apple bytte ingången i datorn och att den de satte in är något slags special som bara fungerar med head sets. Det som talar mot teorin är att den vanliga, inbyggda mikrofonen inte fungerar alls.

Jaså, visste inte att det fanns ens. Det är nog väldigt svårt att bestämma om det är mjukvara eller hårdvara faktiskt.

Har du testat att nollställa PRAM & NVRAM? http://support.apple.com/kb/ht1379
Brukar vara ett tips alla ger vid problem, själv vet jag inte exakt vad det gör, men det har hjälpt mig när jag haft problem.

Hjälper det inte skulle jag formatera om datorn och göra allt från scratch så att man kan utesluta ev mjukvaruproblem.
Och är det sen hårdvaruproblem så är det nog inte mycket man kan göra. Du kanske kan snacka med dom på servicecenter (där du gjorde reparationen) om det. Du vet att du efter en reparation alltid får 3 månader till? (ifall det gått ett halvår sen köpet tror jag, men förstår att det ändå är försent)
Citera
2011-01-10, 22:09
Medlem
andropas avatar
Citat:

hittar du något spännande i din dmesg?
testa att unload:a/reload:a /System/Library/Extensions/AppleHDA.kext och se om systemet spyr ut något matnyttigt i sysloggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in