• 3
  • 4
2011-01-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plikt
tjat
Men haja att jag skiter i vad DU tycker är fördelaktigt eller inte. Man röker för att man tycker nöjet överväger priset. Att vissa av de kostnaderna kollektiviserats i offentliga sjukvårdssystem är inte mitt fel och ger ingen automatisk rätt att lagstifta om folks privata nöjesinrättningar, caféer och pubar.
Citera
2011-01-07, 19:53
Medlem
Plikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifswiljan
Men haja att jag skiter i vad DU tycker är fördelaktigt eller inte. Man röker för att man tycker nöjet överväger priset. Att vissa av de kostnaderna kollektiviserats i offentliga sjukvårdssystem är inte mitt fel och ger ingen automatisk rätt att lagstifta om folks privata nöjesinrättningar, caféer och pubar.

Nöjet med att röka? Ursäkta mig men

Det finns inga realistiska fördelar med att röka, säg EN bra sak med att röka utöver att du i ditt beroende får ett rus utav att få i dig det ämnet din hjärna har lurats tro är något som du behöver.

Vi har förbud mot droger, varför inte nikotinprodukter - samma effekt i hjärnan!

Naturligtvis är det dock inte realistiskt att staten i nuläget går in och styr folks liv så pass mycket, men man bör på inga som helst sätt uppmuntra beroendeframkallande produkter.
Senast redigerad av Plikt 2011-01-07 kl. 19:57.
Citera
2011-01-07, 21:53
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plikt
Nöjet med att röka? Ursäkta mig men

Det finns inga realistiska fördelar med att röka, säg EN bra sak med att röka utöver att du i ditt beroende får ett rus utav att få i dig det ämnet din hjärna har lurats tro är något som du behöver.

Vi har förbud mot droger, varför inte nikotinprodukter - samma effekt i hjärnan!

Naturligtvis är det dock inte realistiskt att staten i nuläget går in och styr folks liv så pass mycket, men man bör på inga som helst sätt uppmuntra beroendeframkallande produkter.
Nej, det ger inte samma effekter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine

Kolla under: Therapeutic uses

Just att röka är ju inget bra. Men plåster och tuggummi är en annan sak.
Citera
2011-01-07, 23:33
Medlem
Tradens avatar
Bra lag. Jag är drogliberal och vill avkriminalisera alla droger för användning och innehav av små mängder för eget bruk, staten skall ge fan i att gå in och detaljstyra våra liv. Den som vill förstöra sig själv får göra det hur mycket han själv vill. Problemet med rökning på offentlig plats är att det oftast skadar andra som en direkt konsekvens av passiv rökning.

Plikt: Varför bryr du dig vad andra gör med sina liv? Låt dom som vill röka och dö i förtid göra det. Förstår inte varför man är så dum så man börjar röka men det är deras val, jag kan rekommendera den som röker att sluta men jag tänker aldrig tvinga någon sluta...
Citera
2011-01-09, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
gnälltext

Vad folk ska gnälla om rökning hela tiden! jag är inte själv rökare men jag var det ett tag. Tycker folk ska få röka var dom vill sålänge man inte röker i någons hus mot personens vilja. Vissa lokaler och butiker borde också undvikas. Annars ska folk få göra som dom vill. Jag förstår inte ens hur folk kan vara så känsliga mot rök att dom får ont i huvudet etc.
OM du ska bli skadad av passiv rökning så är det om du bor med en rökare och ofta är runt omkring honom. Om han röker inomhus så hjälper det ännu mera att få skador av passiv rökning. Du blir inte skadad av passiv rökning om du går förbi en rökare eller skakar hand med någon som har rökt tidigare, det är bara din klena inbillning.
Under mina 6 år som rökare hade jag kunnat respektera sådana personer som dig men eftersom ni klagade så mycket och var så himla otrevliga mot mig bara för att jag rökte så fick ni stå erat kast och bli ignorerade. Jag har en massa meningslösa anekdoter som jag kan dra när jag blev bortschasad från diverse ställen som jag stod och rökte på. Vissa gånger vek jag mig och flyttade men andra gånger så stod jag kvar bara för att djävlas mot sådana som dig.
Citera
2011-01-09, 12:58
Medlem
stora_ostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Dessutom den farliga andrahandsröken, man tar ju nästan lika mycket skada som ickerökare idag för att man ska stångas genom alla rökare för att gå till bussen, gå och handla, äta lunch, shoppa, på väg till jobbet osv osv...

Finns det verkligen belägg för detta? Frågade i en annan tråd nyligen o det enda jag fick till svar då var att för barn med kraftig astma kan rök utlösa anfall.
Citera
2011-01-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stora_osten
Finns det verkligen belägg för detta? Frågade i en annan tråd nyligen o det enda jag fick till svar då var att för barn med kraftig astma kan rök utlösa anfall.

Vad jag har läst så får man någon form av KOL om man t.ex har bott med en rökare som rökt inomhus. Alla får inte det men det är verkligen 50/50. En person som har bott med en rökare som inte har fått KOL har ändå slitit på lungorna av all rök man andas in.
Jag och två kompisar satt i mitt rum och rökte cigaretter, sen ser vi hur den ena kompisen andas ut genom fönstret och man ser tydligt hur hon andas ut lite rök. Tänk dig det i 30 år.
Nu orkar jag inte dra fram källor, du får helt enkelt tro mig. Det finns en hel del artiklar om passiv rökning ute på internet som du kan googla fram. Det kommer ju fortfarande upp ny forskning om cigaretter om hur det skadar på fler sätt än vad man trodde innan etc.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in