2011-01-06, 07:13
Medlem
k0das avatar
Tjo!
Jag har kollat igenom subforumet en bit men verkar inte hitta någon tråd som går in på det jag funderar över.

Jag har nyligen installerat W7 x64 och jag behöver återuppta arbeten som jag tidigare gjort i XP's wordpad och som sparades som ".doc"-filer, nu när jag sitter med W7's wordpad så finns inte detta sparsalternativ utan istället ".docx", hittar jag också ".rtf" valet som jag tror existerade på xp med men risken finns ju också att w7's wordpad har fått sitt rtf-format uppdaterat att det inte längre funkar felfritt på XP, så jag undrar om det är någon som vet säkert vilket format jag kan använda och som också stöds på XP, openoffice är inget alternativ.
Citera
2011-01-06, 07:18
Medlem
Snubblers avatar
Vet inte om jag förstår riktigt, men testa att bara lägga till ett x? .docx istället för .doc
Citera
2011-01-06, 07:22
Medlem
devtonixs avatar
Jag har svårt att tro att Microsoft skulle ändra det standardiserade RTF-formatet i nya versionen. Med det sagt kan du alltid använda Google Docs för att spara dina RTF-filer och öppna dem i din gamla burk. Alternativt spara i rent textformat och formatera texten i din gamla dator.
Citera
2011-01-06, 07:22
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbler
Vet inte om jag förstår riktigt, men testa att bara lägga till ett x? .docx istället för .doc
Alltså xp's wordpad sparade filerna som "doc" medans w7 sparar som "docx" (något med activex?) och då jag inte vet om denna filtyp stöds av XP's wordpad behöver jag få bekräftelse från någon som vet-
Eller om .rtf är ett godtagligt substitut, för att skriva ett långt arbete och lämna in det för att sedan få svaret "nää filen funkar inte" pga att dom sitter på XP är lite jobbigt framförallt om jag kunde undvikit det
Citat:
Ursprungligen postat av devtonix
Jag har svårt att tro att Microsoft skulle ändra det standardiserade RTF-formatet i nya versionen. Med det sagt kan du alltid använda Google Docs för att spara dina RTF-filer och öppna dem i din gamla burk. Alternativt spara i rent textformat och formatera texten i din gamla dator.
ska kolla in google docs, dock saknar jag för tillfället en gammal dator med XP på för att testa .rtf/.doc filerna :/
Senast redigerad av k0da 2011-01-06 kl. 08:05.
Citera
2011-01-06, 09:38
Medlem
Buddmeisters avatar
Kör du rtf så fungerar det i alla program som kan öppna rtf (oavsett operativsystem)

Operativsystemet har inget med det att göra. .doc/.docx är word-filformat, .doc användes upp till version 2003, efter det är det docx.
Citera
2011-01-06, 09:44
Medlem
cannaBes avatar
Hur som helst så borde du inte göra arbeten i Wordpad. Använd OpenOffice eller fixa Microsoft Office Word. Wordpad använder man inte till seriösa saker.
Citera
2011-01-22, 23:22
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buddmeister
Kör du rtf så fungerar det i alla program som kan öppna rtf (oavsett operativsystem)

Operativsystemet har inget med det att göra. .doc/.docx är word-filformat, .doc användes upp till version 2003, efter det är det docx.
.doc är la microsofts licenserade format? då vill jag ogärna chansa med att avända en ny version av formatet som sedan blir till pankaka på lärarens äldre XP dator.

Rtf gjorde sitt iaf och bara fått bra kritik på mina arbeten
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Hur som helst så borde du inte göra arbeten i Wordpad. Använd OpenOffice eller fixa Microsoft Office Word. Wordpad använder man inte till seriösa saker.
Somsagt använder troligen mina lärare inte OpenOffice.org, möjligtvis någon m$ distro på office eller word 2000 eller annat, men det är inget som är fastspikat och istället för att varje gång fråga och kanske behöva installera ny programvara eller tvinga lärare att lägga in ny programvara bara för att de ska se mitt arbete är det la ändå smartare att använda något som alla kan läsa smärtfritt och som man slipper bekymra sig över.
Senast redigerad av k0da 2011-01-22 kl. 23:25.
Citera
2011-01-24, 11:52
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0da
.doc är la microsofts licenserade format? då vill jag ogärna chansa med att avända en ny version av formatet som sedan blir till pankaka på lärarens äldre XP dator.

Rtf gjorde sitt iaf och bara fått bra kritik på mina arbeten
Somsagt använder troligen mina lärare inte OpenOffice.org, möjligtvis någon m$ distro på office eller word 2000 eller annat, men det är inget som är fastspikat och istället för att varje gång fråga och kanske behöva installera ny programvara eller tvinga lärare att lägga in ny programvara bara för att de ska se mitt arbete är det la ändå smartare att använda något som alla kan läsa smärtfritt och som man slipper bekymra sig över.
Just därför ska du använda dig av Word istället eftersom .doc är standarden för dokument i Windowsmiljö. .rtf är också standard för Wordpad men seriösa uppsatser, skoluppgifter osv ska inte göras i Wordpad.

Men du gör som du vill

Gör du inte så avancerade saker så klarar du dig kanske med Wordpad men om du behöver göra innehållsförteckningar och lite mer än att bara skriva ord så kommer du till slut behöva ha Word.

Finns torrents.
Citera
2011-01-24, 13:02
Medlem
KongKeyDons avatar
Egentligen så ska man försöka undvika .doc/docx som bärare av material. Mestadels pga virusrisken, men Microsoft har ju dock bättrat sig. En annan anledning är att man har svårt att kontrollera vart informationen tar vägen. Så om man vill ha bättre kontroll på sitt data så ska man titta på tekniker som stödjer DAM.

Adobe PDF var tidiga på detta, Microsoft har hämtat igen försprånget lite grann. Samtidigt har Adobe Acrobat Reader på senare tid visat sig innehålla en hel del säkerhetshål den med.

IMO:
Det är proffsigare att lämna in arbeten i PDF-format än i Word/Wordpad.
Man kan mycket väl göra arbetet i Word/Wordpad, men när man lämnar in det så konverterar man om det till PDF. i Word är det inbyggt, men för Wordpad får man installera CutePDF eller liknande och konvertera via Print.

Så, skriv du i Wordpad, tanka hem CutePDF och skicka ditt material till lärarna i PDF. Det säkrar både plattform och versioner. Dvs de kan även öppna det i Linux om de så önskar. Visst kan man det med RTF med, men inte DOC. Dock så har man bättre layoutmöjligheter med Word/PDF än RTF.
Citera
2011-01-24, 14:05
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KongKeyDon
Egentligen så ska man försöka undvika .doc/docx som bärare av material. Mestadels pga virusrisken, men Microsoft har ju dock bättrat sig. En annan anledning är att man har svårt att kontrollera vart informationen tar vägen. Så om man vill ha bättre kontroll på sitt data så ska man titta på tekniker som stödjer DAM.

Adobe PDF var tidiga på detta, Microsoft har hämtat igen försprånget lite grann. Samtidigt har Adobe Acrobat Reader på senare tid visat sig innehålla en hel del säkerhetshål den med.

IMO:
Det är proffsigare att lämna in arbeten i PDF-format än i Word/Wordpad.
Man kan mycket väl göra arbetet i Word/Wordpad, men när man lämnar in det så konverterar man om det till PDF. i Word är det inbyggt, men för Wordpad får man installera CutePDF eller liknande och konvertera via Print.

Så, skriv du i Wordpad, tanka hem CutePDF och skicka ditt material till lärarna i PDF. Det säkrar både plattform och versioner. Dvs de kan även öppna det i Linux om de så önskar. Visst kan man det med RTF med, men inte DOC. Dock så har man bättre layoutmöjligheter med Word/PDF än RTF.

Just nu är PDF en mycket mer riskfylld filtyp än .Doc[x)
http://www.idg.se/2.1085/1.335650/dr...v-pdf-attacker
Man tyckte som du för ungeför 10 år sedan, sen sprang verkligheten ikapp!

Och det absolut mest proffiga... Är att lämna in arbeten i det format som förutbestämts/önskats!
Allt annat är ... inte det minsta proffsigt!

Är man student finns billiga office licenser att skaffa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in