Jag har en naturlig misstänksamhet mot rörelser som ska leda till någon slags upplysning – speciellt om de leds av en guru. Jag är för att man lär sig mer om de här sakerna, men samtidigt så inser jag att risken alltid finns att man går vilse.
Jag tror att det är relativt ofarligt att ta reda på information om diverse spirituellt på egen hand, så länge man aldrig snöar in på något specifikt och gör det till sin bibel. Jag har i och för sig personer som jag använder lite som referens om jag vill ha input (Thomas Campbell, Robert Bruce, Rudolf Steiner m.f.), men jag tänker alltid själv och kan förkasta det jag lärt mig på fem sekunder.
När det gäller organiserade rörelser där målet är att nå sanningen så tror jag inte på dem. För det finns massor av läror och de kan inte alla vara sanna. Hur ska du veta vilken som är rätt? Sen när de inte ger dig hela bilden om vad det hela går ut på och kommer att leda till, så hamnar vi i en situation där den sista lärdomen (när de har dig där de vill ha dig) kan vända allt på ända.
Jag tror att man måste gå genom svårigheter och dra lärdomar av livet; helt enkelt få rätsida på en själv innan man är helt mogen. Steiner pratar exempelvis om att man ska lära känna Kristus i oss själva.
Citat:
This is the sort of answer that must be given when people ask how they may find Christ. Christ cannot be reached through any weird and wonderful notions, through any convenient mysticism or hocus pocus. We can only find Christ by having the courage to get to grips with life.
Citat:
The feeling that we are powerless to elevate ourselves to the divine is an expression of this illness I spoke of that has been implanted in us. Experiencing this illness within ourselves gives us a sense of the soul as burdened by the body's mortality – that it too would have to die. If we experience this feeling of powerlessness strongly enough then we can suddenly turn the corner, receive the opposite experience: the feeling that if we refrain from immersing ourselves in what our physical powers alone can provide, if we immerse ourselves instead in the gifts of the spirit, then we can overcome this inner soul-death.
Citat:
But don't allow yourself to be led astray in your search by various mystical or even apparently positive confessions and faiths.
Vad jag tror det handlar om är att omvärdera livet. Resan ner i mörkret får dig att inse vad som verkligen är värt något här i livet, och vad som är värdelöst. Jag tror det ger dig en stark orubblig kärna som är svår att förleda. Du vet vad du är och vad som är rätt och fel, och det spelar ingen roll vad andra säger. Du har alltså hittat styrkan i dig själv och du tror aldrig blint på auktoriteter igen. Vägen till självkännedom är en väg du ska gå själv.
Den här typen av rörelser vänder sig dock till unga universitetsstudenter. Bara en sån sak bör väcka misstankar. Unga människor som går på universitetet har ibland en tendens att bli idealister som tror väldigt hårt på något och som kan lägga ner väldigt mycket arbete för ett högre ändamål. Dessa ändamål kan vara väldigt ignoranta för vår mänskliga natur.
Jag kollade upp deras hemsida för att få en känsla för vad det var för något. Den första känslan var en negativ känsla som naturligtvis har med min inbyggda misstänksamhet att göra. Sen tittade jag på symboliken, och såg då mycket solsymbolik. De har ju ett emblem som är en sol med en krona i mitten. Solen har några såna svajande strålar som man brukar associera med ”The Black Sun”. Det liknar alltså mycket Jesuiternas emblem. Solen brukar annars representera Lucifer.
Sen så kan man ju undra vad kronan symboliserar. Gurun kallar sig visst Belzebuub. Baal betyder Herre och är en gammal gudom som kanaanéerna tillbad. Belzebub är enligt vissa en förvanskning av Ba'al Zebul som betyder Prins Herre eller Den höge herren. Ba'al Zebub betyder däremot Flugornas herre (eller så är Zebub någon plats). Baal är sen enligt vissa källor ett annat namn för Lucifer/Satan. Kan kronan symbolisera prinsen/herren? Även på guruns hemsida så har vi solsymbolik som här mer liknar ett öga. Är symboliken att han vet, medan de andra tillber honom?
Jag kollade också igenom den där lilla föreläsningen
Good Doesn't Always Win. Jag försökte lyssna till ifall det fanns någon dold underton i meddelandet. Och det tyckte jag att det fanns. Principen han beskriver låter väl ganska vettig (och sen är det ju hemskt med en massa nerhuggna trän), men vad han egentligen säger är att moralen som kommer från den andra sidan tar företräde från den du lär dig här. Visst kan många kulturella uppfattningar om vad som är rätt och fel vara felaktiga, men att säga att allt som kommer från den andra sidan är bättre är direkt felaktigt. Först så måste man inse att det astrala är befolkat av alla möjliga entiteter som har olika agendor. Vissa verkar ju tro att allt som kommer därifrån är av godo. Man pratar om andliga guider och Ascended Masters, men vad hindrar en entitet med en agenda som är dålig för oss att förställa sig som något gott? Absolut ingenting.
Det är istället så att taktiker baserade runt hegeliansk dialektik är de mest förrädiska. Du låter en sida bekämpa en annan; inte för att den ena sidan ska vinna, utan för att kampen ska ta sakernas tillstånd närmare din agenda. Du får veta att världen är dålig, och så erbjuds du ett smörgåsbord med saker som verkar vettiga (ideal för en bättre värld) och som smakar gott (astralprojektion och diverse psykiska färdigheter). Men bland allt det goda finns det en pralin med gift. Du kämpar på för det goda men förleds in på fel väg. Att packa in din Pandoras ask i glittrande omslagspapper är naturligtvis effektivare än att måla den med dödskallar.
Det känns som att det Belzebuub vill få oss att tro är att det han säger tar företräde över det som andra säger. Litar du bara tillräckligt på honom och tror att han står i kontakt med de goda krafterna på andra sidan, så kan du nu vara programmerad att vända rätt till fel och fel till rätt, när han befaller det. Att rätt blir fel och fel blir rätt, är en gammal klassiker som de även berört i Seinfeld. Gissa vilken episod? Just det:
The Opposite.
Citat:
GEORGE
Hey, I just found twenty dollars! I tell you this, something is happening in my life. I did this opposite thing last night. Up was down, black was white, good was -
JERRY
Bad.
GEORGE
Day was -
ELAINE
Night.
GEORGE
Yes!
JERRY
So you just did the opposite of everything?
GEORGE
Yes. And listen to this, listen to this; her uncle works for the Yankees and he's gonna get me a job interview. A front office kind of thing. Assistant to the travelling secretary. A job with the New York Yankees! This has been the dream of my life ever since I was a child, and it's all happening because I'm completely ignoring every urge towards common sense and good judgment I've ever had. This is no longer just some crazy notion. Jerry, this is my religion.
JERRY
So I guess your Messiah would be the Anti-Christ.
PS. Hoppas du inte blev sur för att det här inlägget inte handlade om några övningar, men jag kunde inte låta bli att reagera när jag ser något jag inte tycker om.