• 2
  • 3
2011-01-08, 15:11
Medlem
storm79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Pssst... Vi har 18 år som myndighetsålder i Sverige.
Visst hans föräldrar kan ha egna pengar/fonder etc som de vill ge TS i 30-årspresent. Men nu rörde det TS' eget konto.

Skulle se lite tokigt ut om en fullvuxen karlakarl kliver in på banken och får svaret "Neeeej, tyvärr unge man, din mamma och pappa har sagt att du inte får ta ut de pengarna ännu", av en snorkig kassörska med hög stämma.

//Brute

inte SÅ konstigt. Det kan mycket väl hända att fondkonton är en förordad gåva eller en gammal överförmyndarspärr ligger kvar även långt efter 18-års dan.
Och är det en "gammal" fond så lär det väl vara allemansfond.
Citera
2011-05-16, 15:39
Medlem
MrOSs avatar
Lånar tråden lite då jag tycker inte värt att starta en ny..

Hur som både mina föräldrar och jag har placerat en del pengar i en fond hos swedbank. Är lite av behov av pengar ju nu och planerar att sälja lite, har aldrig gjort det tidigare så har ett par frågor:

Hur lång tid tar det innan jag får pengarna till mitt konto?
Jag kan göra det via nätet va?
Får jag hem papper på det? Vill helst inte att mina föräldrar ska se att jag sålt av pengar.. (och ja, är över 18 men bor hemma)
Citera
2011-05-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordAllMighty
Vilka fonder är bäst/ vad skulle mina 8k kunna bli på tex ett halvår i en bra fond?

Du ställer en omöjlig fråga. Om ett halvår skulle dina pengar i en "bra" fond kunna vara värda 7500kr medans de i en "dålig" fond skulle kunna vara värda 9000kr. Min poäng är att fondsparande är långsiktigt.

Men för att ändå ge ett någorlunda bra svar kan man med en helt normal indexfond (t.ex. mitt hatobjekt nummer 1, Avanza Zero) långsiktigt räkna med en årlig avkastning på 8-12%.
Citera
2011-05-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordAllMighty
Har ni något tips på någon fond som går bra?

Personligen har jag just idag satsat en del i SEB penningmarknadsfond USD, Spiltans räntefond Sverige, Lannebo Mixfond, Black Rock global funds - European A2 EUR samt Franklin US opportunities A Acc SEK Hdg.

Månadssparar även i bl.a. Särimner och Didner & Gerges Sverigefond/småbolagsfond. Samtliga fonder tror jag starkt på, men det är jag och jag kan tänka mig att en hel del har åsikter om mina val. Till min tröst kan jag kika på min historiska avkastning med ett leende.
Citera
2011-05-16, 18:12
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Personligen har jag just idag satsat en del i SEB penningmarknadsfond USD, Spiltans räntefond Sverige, Lannebo Mixfond, Black Rock global funds - European A2 EUR samt Franklin US opportunities A Acc SEK Hdg.

Månadssparar även i bl.a. Särimner och Didner & Gerges Sverigefond/småbolagsfond. Samtliga fonder tror jag starkt på, men det är jag och jag kan tänka mig att en hel del har åsikter om mina val. Till min tröst kan jag kika på min historiska avkastning med ett leende.
Låter konstigt med SEK Hdg för dig som tror på dollarn? För det gör du väl? Eller brukar du bara konstatera?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in