• 1
  • 2
2011-01-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Hur får du in pengar att spara nu om du inte jobbar?
Aktivitetsstöd från förseningskassan. Men så fort jag får jobb (kanske i mitten på feb) så vill jag öka sparandet
Citera
2011-01-06, 19:11
Medlem
Sparkontona med fast ränta som föreslagits är inte helt fel med någon avkastning på 5-7% är såklart uteslutet med den sparformen.

Med tanke på att du tänker spara 2500kr varje månad hade jag absolut öppnat en kapitalförsäkring bestående av aktiefonder. Pengarna är i regel låsta i ett år men du slipper som någon nämnt betala skatt på eventuella vinster vid försäljning. Nackdelen är förstås att du inte får göra avdrag för förluster heller, men lite måste man ju tro på sig själv...

Vad det sedan gäller fonderna tycker jag absolut inte att du ska stirra dig blind på kostnaderna och välja de som är gratis. Visst, Flashbacks favorit nummer ett, Avanza Zero har gjort bra ifrån sig men det krävs inte så mycket för att slå en indexfond om man förvaltar sitt sparande aktivt i en kapitalförsäkring. Dessutom är kanske inte kapitalförsäkringar den optimala lösningen om man enbart ska satsa på en fond.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in