Citat:
Ursprungligen postat av slipknotpsycos
To see is one thing, to know is another.
Det är viktigt att särskilja på att se en tanke eller idé och på att förstå en sådan. Jag kan ha hört eller läst om en teori, men behöver därför inte förstå den. Ett barn som har lärt sig prata kan då från första stund samtidigt lära sig vokalisera ordet ATOM. Den djupare, språkliga och lingvistiska innebörden av ordet kommer dock mycket senare.
När man har sett eller hört en idé, hypotes, tanke, föreställning, uppfattning eller annat från exempelvis en medmänniska så kan man påbörja processen att bygga förståelse om det observerade.
Ett annat exempel på detta är hypotesen om att människan bara är ett djur, en livsform med ett medvetande.
Jag fattar fullt ut, men du verkar ha riktigt många tankar som blandar i hop sig i ett virvar. Kan du inte försöka att renodla frågeställningarna?
Jag kan se denna tes: Människan är ett djur.
Och frågan: Hur tämjer man människan?
Eller den mer generella frågeställningen: Vad är förutsättningarna för att ett djur låter sig tämjas?
Men jag vill ställa en fråga till de som läser tråden, och som tycker den är spännande: Är det att vara ett djur en nödvändig förutsättning för att vara en människa?
Jag menar, människa kan båda syfta på homo sapiens, som rent biologisk varelse, och så på den mera juridiska termen. Jag tror att gränserna flyter ihop, för det finns ingen anledning att skilja skarpt. Men sätt nu att vi utvecklade artificiell intelligens, som var kvalitativt identisk med "mänsklig" intelligens. Och sätt vidare att man som människa kunde uppnå en kontinuitet mellan ett organiskt, naturligt uppnått medvetande och psykologi, och så ett syntetiskt samma. Alltså, att en människa kunde "fortleva" utan en kropp, men som "ande" (om man vill). Nu är den relevanta skillnad mellan vad som är en människa och vad som inte är, inte längre en fråga om biologi eller ursprung (med mindre man håller fast vid den helt biologiska kategoriseringen). Och då blir frågeställningen: Vad skiljer människan - eller för att vara mer präcis:
Personen - från djuren (som per def., om djur ses som en term som distingverar mellan människor och djur - vi kunde också kalla dem lågare djurarter) faller under vårt herredöma? Det är ju så klart vårt sätt att se världen och oss själva. Och här är det vårt särskilda sätt det tar sig ut, som spelar en roll.
Det som är relevant för att vara ett djur, är inte (nödvändigvis) relevant för att vara en person. Och omvänd: Det som är relevant för att vara en person, är inte nödvändivis relevant för att vara ett djur. Och det som är relevant för att vara människa (i en vardaglig mening) är att man är en person.
Jag vet att begreppen är lite suddiga, men roligt att tänka över.
(NB.: Jag antog bara möjligheten av stark AI för exempels skuld. Är inte så insatt i frågan).