2011-01-05, 22:23
Medlem
pilzans avatar
Jag tycker att i vissa forumsdelar behövs det restrikteras(?) en del då det fjantas mycket och folk gör onödiga trådstarter titt som tätt.

Eftersom att man inte kan bannlysa alla som är mindre begåvade eller mindre insatta i ett visst ämne, vore det inte en god ide att ha ett låst underforum till vissa olika delar av flashback. Möjligen skulle det gå att läsa av alla användare men att man som användare inte blev behörig att posta inlägg om du inte redan har postat, låt säga 50 inlägg, i det motsvarande öppna forumet för den forumsdelen.

Jag kan bara prata för mig själv, men jag t.ex. hänger mycket i spel&dobbel forumet. Just pokerdelens kvalité har sjunkit som en sten och det startas mer eller mindre oseriösa trådar relativt ofta. Om man skulle ha en låst underforum för just den delen kan jag bara tänka mig att kvalitén skulle stiga avsevärt och det skulle bli roligare att vara på flashback.

Har egentligen inte alla som suttit på flashback någon gång blivit irriterad på okunniga människor som kommer och "förstör" deras "favoritdel" av forumet. Visst ska alla vara välkomna och det är inget fel med att vara okunnig men en del där bara kunnigt folk inom ett visst ämne kunde posta skulle vara roligt att se.

Nu skrev jag väldigt rörigt och ber om ursäkt för det, hade lite problem med att formulera mig och jäktade även lite. Men vad tycker ni om idén? Skulle den fungera ens?
Citera
2011-01-05, 22:31
Medlem
BenAsslicks avatar
Visst skulle det vara trevligt med en liten elitisthörn i varje forum, men det är inte en bra lösning eftersom det kommer bli en lekstuga i den "offentliga" delen, eftersom ingen förväntar sig kvalité där.

Nej, bättre är att bara ta till hårdare tag med modereringen och dela ut örfilar till höger & vänster när folk inte kan beté sig.
Citera
2011-01-05, 22:32
Bannlyst

Så då måste man spamma 50 inlägg för att kunna få till en vettig diskussion ö.h.t? Kanske funkar på en del underfourm men det vet FB-seniorerna bättre än jag
Citera
2011-01-05, 22:37
Medlem
pilzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo

Så då måste man spamma 50 inlägg för att kunna få till en vettig diskussion ö.h.t? Kanske funkar på en del underfourm men det vet FB-seniorerna bättre än jag

men jag tänkte att folk inte skulle spamma om de nu ändå kunde läsas vad som skrevs där. Men jag förstår talaren ovanför när han säger att det kommer fjantas för mycket i den delen som inte är låst. hmmm...
Citera
2011-01-05, 23:28
Medlem
soulreapers avatar
Om du tycker att det är mycket trams och dylikt så finns rapportera knappen där av en anledning. Att stänga ute medlemmar ifrån diskussioner för att de är okunniga i ämnet ser jag inte heller som någon direkt god idé.
Citera
2011-01-06, 01:44
Medlem
eXtremos avatar
Jag förstår vad du menar, jag har för mig att "IT-säkerhet" har ett liknande system, dock räknas alla inlägg och inte enbart inlägg som görs i "IT-säkerhet", detta är alltså för att då tillgång till "Avancerad IT-säkerhet". Detta implementerades då nivån är ytterst låg i detta delforum, varje dag är det ett antal personer som vill "hacka skolans nätverk" eller liknande, någonting som de mer seriösa skribenterna är trötta på att genomlida. Hur det fungerar kan jag inte uttala mig om då jag inte frekventerar denna del av FB.

Min magkänsla är att den idé som du har är dålig, inget personligt menat. Jag anser bara att det skulle göra situationen värre om man var tvungen att posta 50 inlägg i "Utbildning och studier" för att få tillgång till "Utbildning och studier v 2.0". Låt mig förklara varför jag har denna ståndpunkt. Vi vet alla att det förekommer en aning trams på forumet, vissa delforum lider av detta mer än andra. Men skulle det verkligen hjälpa om man var tvungen att posta ett visst antal inlägg för att få tillgång till den "avancerade" delen?

Om detta infördes skulle den "fria" delen enbart bestå av flams och trams, medan den "avancerade" delen skulle se ut precis som delforumen gör nu. Det denna idé skapar är enbart mer flams och trams. Ingen kommer posta seriösa trådar i den "fria" delen utan användare kommer enbart att posthora för att få tillgång till den "avancerade" delen.

Lyd mitt råd och rapportera de inlägg och trådar som du anser vara trams och gör forumet en tjänst.
Citera
2011-01-06, 04:27
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilzan
Hur kan det inte fylla en funktion? Den gör så att man slipper trams och annan skit i vissa delar.
Var ska du göra av tramset då? Det kommer aldrig att försvinna. Om man skulle göra det du föreslår så skulle alla "öppna" forum bli överfulla med skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in