Min kanin har en böld i örat. Det är oerhört tråkigt då den är 11 år gammal och en väldigt go kanin.
Jag gick till vetrinären och han sade att det var en böld och så tryckte han ut den!?
Han sa att man måste operera kaninen för att få bort det permanent, men han är för gammal för det.
Han tryckte som sagt på den men jag kunde inte kolla på. Kaninen pep till liksom och jag är rädd för att göra det själv när bölden växer på nytt.
Jag undrar om någon av er har erfarenhet med detta och om man verkligen ska trycka på den? Ska man isf trycka när den är som störst eller som minst?
Min far anser att vi borde avliva den, då han inte klarar av att trycka på den. Jag skulle kunna göra det om jag bara visste om det blir bättre för kaninen.
Hade en kanin för många år sedan som också råkade ut för bölder. Det tog inte lång tid innan den blev sämre och avlivning var det enda alternativet. Säger inte att det blir samma för din kanin men ibland måste man tänka på djurets bästa.
Hade en dvärgkanin som blev 13 år. (Världens goaste han med)
Men har tyvärr samma erfarenhet, han fick massa bölder och vart sämre och sämre så vi fick ta bort honom med.
Och en kanin på 11 år har levt lääääänge och är en gammal gammal gubbe/tant
Fungerar det att använda xylocainsalva eller liknande för att bedöva området lite innan man trycker paj bölden? Det skulle, om det fungerar, vara en mer humanare metod isåfall. Hade också en kanin som blev 12 år, men han fick inga bölder i alla fall. Om det blir avlivning så kom i håg att han/hon åtminstone fått leva långt efter pensionsgränsen