2011-01-05, 17:54
Medlem
lavidalocas avatar
Brukar vanligtvis köpa havskräftor på sensommaren och äta på kräftskivor. Men nu blev jag sugen på kräftor igen mitt i vintern och blev fundersam om man får tag på kräftor då? Har ingen koll på säsong för fångst av kräftor, vet bara att premiären tidigare var i augusti. Men får man tag på färska kräftor nu? Havs- eller "vanliga" spelar ingen roll.
Citera
2011-01-05, 17:59
Medlem
AlexOnTops avatar
Jag har sett de vanliga lådorna i mataffären fortfarande, men jag antar att du menar färska och inte frysta?
De har väl en fiskesäsong då de endast får ta upp dem, sedan har det ett slutdatum med?
Citera
2011-01-05, 18:00
Medlem
tuzzens avatar
Affären, välsorterad fiskdisk i en affär kan ta hem åt dig eller så kila iväg till fiskaffären så fixar dom det. Finns även fiskkillen.se som du kan beställa ifrån och andra nätfiskbutiker.
Citera
2011-01-05, 18:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Jag har sett de vanliga lådorna i mataffären fortfarande, men jag antar att du menar färska och inte frysta?
De har väl en fiskesäsong då de endast får ta upp dem, sedan har det ett slutdatum med?
Numera är det tillåtet att fiska (insjö)kräftor året om.
Citera
2011-01-05, 19:04
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Numera är det tillåtet att fiska (insjö)kräftor året om.

Dock brukar ju fiskeföreningarna väl alltid besluta ungefär samma tider som innan? Iaf är det så där vi fiskar. Dock så kan ju det betyda att de som inte delar vattnen med någon kanske kan hjälpa till.
Citera
2011-01-05, 20:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Dock brukar ju fiskeföreningarna väl alltid besluta ungefär samma tider som innan? Iaf är det så där vi fiskar. Dock så kan ju det betyda att de som inte delar vattnen med någon kanske kan hjälpa till.
Precis, föreningarna brukar hålla hårt på premiär och och hur länge man får fiska, men något förbud finns inte.
Det är ju ganska många som yrkesfiskar i Vättern, men hur de har det med färska kräftor så här års har jag ingen koll på, men det kanske kan vara ett tips att kolla med någon fiskare där.
Citera
2011-01-06, 19:38
Medlem
Tasken1s avatar
Varför svarar folk som inte har en aning om någonting utan "gissar" massa skit?!

Du vill alltså ha färska havskräftor nu till vintern TS? De är inga problem om du har tillgång till en fiskhandlare. Vilket landskap bor du TS? Det finns ingen säsongsfiske för havsräftor i Sverige. Däremot finns det en kvot och antal tinor för fiskare. Vet inte exakt dessa.
Citera
2011-01-07, 13:40
Medlem
Kräftor finns på t.ex. ica, det fanns både frysta och färska när jag var där med tjejen,vi köpte två frysta paket med kräftor som vi satt och gotta oss med på nyårsafton;)
Citera
2011-01-07, 13:46
Medlem
Tråknicks avatar
Färska insjökräftor hittar du knappast nu om du inte går till en monstruöst välsorterad saluhall eller fiskar dom själv. Frysta finns i de flesta större affärer året om.

Havskräftor brukar butikerna ta in till nyår och rea ut såhär några dagar efter så har du tur kan du komma väldigt billigt undan, testa på Hemköp, av nån anledning har dom ofta havskräftor inne när jag går dit. I butik brukar dom finnas i plasthinkar. Jag har aldrig sett frysta havskräftor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in