Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag förstår inte formalismen. En del är vanlig satslogik. Vad är resten, någon variant av modallogik?
Ja. Doxastisk logik, och det är ju någon form av modallogik. Epistemiska modaliteter är jag bekant med, men jag vet inte om doxastisk inräknas därunder då den formaliserar trosföreställningar men inte kunskap.
Det där (Kc(A -> A´)) -> (K
cA -> KcA´) förstår jag som att man ibland lägger till, bland andra, som axiom ovanpå satslogiska axiomen, i epistemisk logik. Vilka man ska ha är inte lika givet. K är modal operator för kunskap, c något subjekt och A samt A´ påståenden.
I LucNNs formulering, som väl är det vanligaste för doxastisk, alltså för formaliserat sätt att resonera kring
tro, skriver man som jag förstår det bara Bp, där B är modal operator för tro och p påstående. Då säger man; det finns en tro att p. Tydligen gäller inte axiomet ovan enligt LucNNs undervisare för detta.
Edit: Jag är dock lite förbryllad över att LucNNs undervisare blandar in ett JB och inte bara B. För då hamnar vi ju i en epistemisk modalitet.
Men jag kan inte detta doxastiska så bra.
Micke_hs har läst modallogik mer än bara flyktigt vill jag minnas, så har vi tur hoppar han in och undervisar oss.
Edit2:
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vet inte om implikationspilen mellan de två huvudledar är en materiell implikation. Någon som vågar gissa?
Jodå det är huvudkonnektivet och symbolen betecknar materiell implikation. (sidnot. anledningen till att jag ofta skriver 'så' inom kommatecken är för att tydliggöra huvudkonnektivet - lite tramsigt och onödigt oftast av mig men fick den ovanan av en lärobok i logik)
Tack för svaret om dansk akademisk filosofi. Intressant att analytisk vs. kontinental fortfarande berör. Det kommer väl ligga i ett tag till i de flesta akademier i anglo-saxisk empiricistisk filosofisk tradition. Fast jag vet att numera läser första-kursarna i Lund både Heidegger och Derrida, om än hastigt och flyktigt - vilket jag tycker är positivt - något som är väldigt nytt i Lund, så, det börjar luckras upp lite kanske.