Jag har varit på ett buddhistiskt meditationsläger och jag har funderat väldigt mycket över det här, jag ska ge dig min tolkning på vad 'leva i nuet' (som har blivit reducerats till en banaliserad floskel) innebär.
Jag har aldrig formulerat det i text på ett som nedan vis tidigare så det föreligger en stor risk för att det blir oklart eller repetitativt.
Steg 1.
Insikten
Insikten på ett intellektuellt plan är det första steget, det är alldeles nödvändigt men kommer i realiteten inte att hjälpa dig så väldigt mycket. (Varför? på grund av rent psykologiska faktorer, du är van vid att leva ditt liv på ett visst vis och hjärnan & jaget är till sin natur konservativ och vill egentligen inte ändra sitt levnadssätt, även om du på ett intellektuellt plan tror att du vill ändra på dig)
Insikten skulle bestå av något i stil med;
Du kan aldrig någonsin förutspå framtiden med visshet.
Du kan inte vara säker på att du minns dåtiden, speciellt inte dina känslor kopplade till dessa händelser, korrekt.
Du kommer ALLTID att leva just nu, du har aldrig levt i dåtiden, du har aldrig levt i framtiden. Du har alltid enbart levt i nuet och gjort så på grund av att det är fullkomligt nödvändigt eftersom det är den enda möjligheten på grund av den yttre fysiska verklighet till vilken vi är determinerade.
Tid är bara en mental konstruktion av vår hjärna, i själva verket existerar bara ett konstant moment; din uppfattning om tiden som ett förlopp är felaktig. Tid, som i en klocka, är ett verktyg, enbart ett derivat av verkligheten och inget mer.
Alla dina förutsägelser om framtiden, dina grämelser över det förgångna, tar energi från dig i nuet. Det som har skett kommer du aldrig någonsin att kunna ändra på, det kunde inte "ha skett på något annat sätt", och det i framtiden är för dig en gåta. Framtiden existerar inte ens. Inte heller dåtiden. Du har minnen, vilka förleder dig till att tro så.
I princip alla dina problem är förankrade till psykologisk tid; du är antingen stressad över att något du förväntar komma skall, eller grämer dig över något som har hänt i det förgångna. Men varken framtid eller det förgångna existerar, och ingen av dessa kan du påverka i någon mening.
Om du faktiskt VILL påverka det som komma skall, kan du alltid enbart arbeta i nuet, så kommer det alltid att vara. Du kan aldrig utföra arbeta i framtiden. Att gräma sig över framtiden kommer dock aldrig någonsin att uträtta något för dig.
Steg 2.
Praktiserandet
Den vanligaste metoden för att bli mer förankrad i nuet är så vitt jag vet meditation. Man använder meditation för att få en högre närvaro i nuet (hur exakt den här processen fungerar vet jag inte, men jag skulle helt klart säga att det gör det). Jag kan rekommendera 'vipassana meditation', dock har jag ingen erfarenhet av några andra metoder.
En annan viktig aspekt är att ständigt betrakta och genomskåda(!) 'tänkaren' i din hjärna, den där rösten som aldrig håller käft och försöker rubba dig från din närvaro i nuet. Din verbala tankeprocess borde vara ett verktyg och en tillgång för dig, du borde inte låta den fullkomligt styra över ditt liv med sitt konstanta pladder; det finns en enorm inre intelligens som INTE består av detta oupphörliga tjattrande. Kom i kontakt med den.
En annan viktig del är att praktisera en slags mental neutralitet; fördöm inte dina tankar, dig själv, dina misslyckanden. Släng inte så många omdömen, bara OBSERVERA verkligheten som den är och ACCEPTERA den. En tanke som är tänkt är tänkt och tillhör dåtiden; häng inte upp dig. Återför koncentrationen till nuet.
Detta kommer hjälpa er att inte bara gå runt och REAGERA på hela livet, som många verkligen gör, på ett i fundamentet väldigt förutsägbart vis. Det komma hjälpa er att observera korrekt, och sedan kunna välja att agera, och vidare hur ni vill agera. Genomtänkt handling på en annan nivå.
Kan rekommendera absolut alla att ta en 10-dagars-kurs i 'vipassana-meditation'. Dessa är helt gratis (ja, helt, 100%) och ges på många olika platser i världen, finns ett camp i Sverige nära Linköping. Jag gjorde min i Indien. Värt!!
Med detta sagt så borde jag nog 'ta upp meditationen igen'

Är verkligen en välsignelse att vara väl förankrad i stunden.