• 1
  • 2
2011-01-05, 13:17
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I grund och botten handlar det egentligen inte om att man citerar för mycket, det handlar om oskicket som finns hos alltför många "debattörer" att starta en tråd med att klistra in en hel jävla artikel för att sedan skriva till "Vad säger ni om det?".

I lagen står lite luddigt "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet". Exakt vad det innebär går inte att säga men ha alltid för vana att det är du själv som skriver inlägget med egen beskrivning och för att hjälpa till och exemplifiera använder du citat i din text. "Vad som motiveras med ändamålet" innebär kortfattat

- Vad är syftet med ditt inlägg?
- Hur ska du få folk att förstå vad det rör sig om?

Kortfattat innebär det att man får skriva en text med egna ord och klämma in citat här och var. Nu är det dessvärre allt för få på Flashback som har förmåga att skriva så och lättjan går tyvärr före kvaliteten, så många klistrar in hela artiklar.

Ett tips är att referera ur artikeln istället. Se på valfri debattartikeln på DN-Debatt. DN gör i ingressen (det fetstilta i början) ett kort referat vad artikeln handlar om. På tolv rader får man en ganska bra bild av vad en hundra rader lång artikeln handlar om.

http://www.dn.se/debatt/dags-att-min...for-bostadslan

Du förklarade det jag ville ha sagt mycket bättre. Men det var exakt det jag menade.

Dock så ser man i vissa delar av FB att användarna är betydligt bättre på detta. Men det är väl oftast ämnen som besöks av "akademiker".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in