2011-01-05, 03:18
Medlem
Är det lagligt att köpa en bostadsrätt i direkt syfte att hyra ut den? Är det möjligt ändå?

Finns det en möjlighet att spekulera i prisuppgång på bostadsrätten på det här viset och eventuellt få tid att investera i uppgraderingar för att på sikt sälja den dyrare? Utgår från amorteringsfritt lån.

800kkr => normalt 32KKR ränta/år
avgift säg 36kkr/år

lyckas man hyra ut den för 60kkr/år

så är där endast -8kkr/år

Säg att den är värd 1000kkr efter 4 år, eventuellt med lite arbete på den, så blir det 168kkr vinst brutto. Finns ju en del skatteavdrag på räntan och inkomsterna med.

Men huvudfrågan: Lagligt? Kan man ha fler än 1? Problem?
Citera
2011-01-05, 04:14
Medlem
Brutes avatar
Du får svårt att hitta en BR-förening som godkänner dig som medlem om du köper i syfte att hyra ut i 2:a hand. Kräver godkännande av föreningen.

//Brute
Citera
2011-01-05, 04:18
Medlem
CTRLfreaqs avatar
Vissa hyresvärdar kräver ju att man antingen har bott i lägenheten en längre tid innan man får hyra ut den i andra hand, eller att man kan bevisa med något slags intyg att man har en anledning till att bo någon annanstans. Men regler för andra handsuthyrning kan man ju kolla upp i förväg!

EDIT:
..dessutom så brukar man ju ha en gräns för hur länge man får hyra ut, på typ 1-2 år. Tror inte att den gränsen förlängs om man byter andra handshyresgäst, men jag kan ju ha fel! Är inte säker på vilka regler som gäller för bostadsrätter.
Senast redigerad av CTRLfreaq 2011-01-05 kl. 04:21.
Citera
2011-01-05, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Du får svårt att hitta en BR-förening som godkänner dig som medlem om du köper i syfte att hyra ut i 2:a hand. Kräver godkännande av föreningen.

//Brute

Vad kan dom rent praktiskt göra? Kasta ut mig ur föreningen? Tvinga mig att sälja? Kasta ut 2:dra hands gästen?
Citera
2011-01-05, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkelmanen
Vad kan dom rent praktiskt göra? Kasta ut mig ur föreningen? Tvinga mig att sälja? Kasta ut 2:dra hands gästen?

Ja, du kan bli utkastad. Men reglerna kan skilja sig åt från förening till förening, varje förening har stadgar som reglerar vad som gäller. Kom också ihåg att man äger inte sin bostadsrätt, man har bara köpt rätten att bo där.
Andrahandsuthyrning brukar tillåtas under en begränsad tid, om man har godtagbara skäl (t ex studier på annan ort)
Citera
2011-01-05, 14:29
Medlem
Ramas avatar
Nej, nej, nej! Glöm det hela. Köp en bostadsrätt i något annat land i så fall.
Citera
2011-01-05, 15:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag har försökt att hyra ut två bostadsrätter, men jag fick nej av
bostadsrättsföreningen bägge gångerna. Tanken va att ha dom som sidoinkomster.

Nu bor jag i villa och hade jag haft kvar mina 2 bostadsrätter så hade jag haft
en värdeökning på minimum 1,5m (inköp 450.000 för bägge) inköpte-95 samt -00

Satsa på fristående hus om du har möjlighet. Jag letar själv efter ett hus att hyra ut.

OFF TOPIC: Va på visning på ett stort hus (jätte ren.objekt) på 8rok+affärslokal på 90kvm samt källare på 90kvm. Jag och mäklaren va överens att skriva på 75.000:-
(tax värde: 416.000) och jag hade redan en arbetslös snickare som skulle få bo där mot uppvärmningskostnader samt totalrenovering. Men säljaren ångrade sig och ville ha en visning till, och då stack buden iväg till 195.000:-. Kanske billigt ändå, men det va så omfattande ren.behov, så jag hoppade av.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2011-01-05 kl. 15:13.
Citera
2011-01-05, 21:38
Medlem
Torrisis avatar
Som andra redan varit inne på så beror det helt på vad föreningen säger.

Är man intresserad av att köpa bostadsrätt som investering finns det ett intressant alternativ i Stockholm som heter Biz Apartment, en förening som har ett avtal med ett lägenhetshotell som ger innehavarna möjlighet att hyra ut lägenheterna som hotellägenheter och därmed inte behöver hålla sig till bruksvärdeshyror = du kan göra vinst på hyresintäkten. Kruxet med Biz Apartments lägenheter är att det inte är tillåtet att använda lägenheterna som permanentboende (däremot får man använda dem som övernattningslägenheter). Läs mer på http://www.bizapartment.se/

Vill man hyra ut lägenheten fritt i andra hand kan man också investera i en ägarlägenhet, skillnaden mellan en ägarlägenhet och en bostadsrätt är att man de facto köper lägenheten och inte bara rätten att bo i den. Därmed har man bland annat rätt att hyra ut den i andra hand. Eftersom ägarlägenheter infördes för bara något år sedan finns det inte många lägenheter ännu, men det byggs en hel del för just "buy-to-let" investeringar. Sök till exempel på hemnet på "ägarlägenhet".
Citera
2011-01-06, 18:16
Medlem
Vad händer rent praktiskt om föreningen inte samtycker? Kan de kasta ut mig? Kasta ut den boende? Tvingas jag sälja min bostadsrätt? Till vilket pris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in