2011-01-04, 23:37
Medlem
blodpalts avatar
De senaste veckorna har min kära trotjänare börjat hacka, i början i stora HD-filmer, nu kan jag knappt lyssna på Spotify utan att det hackar, inte heller youtubefilmer funkar. Allt som oftast flyter filmen på, men ljudet hackar. Det känns även som att datorn segar ner rejält när det börjar hacka (kanske är därför ljudet hackar). Det går lite i perioder, en timme flyter allt, nästa funkar inget.

Det funkar nästan alltid att bara starta om programmet, så det är ingenting med filerna eller så.

Är en Intel Core 2 Duo, 2GHz, med 10.6.5.

Några idéer på vad jag ska göra?
Citera
2011-01-07, 12:01
Medlem
blodpalts avatar
Någon måste ju ha en aning om vad som är fel?
Citera
2011-01-07, 13:08
Medlem
Lethass avatar
Jag säger som tzj brukar säga "Gör en säker start, klicka på längen i min signatur."

http://support.apple.com/kb/HT1564?viewlocale=sv_SE

Ladda hem clean my mac också och kör det.
Citera
2011-01-07, 15:47
Medlem
Rassas avatar
Hur mycket internminne har du, och hur mycket plats kvar på hårddisken?

Kolla i Aktivitetskontrollen om någon process tar mycket CPU, kan göra att datorn blir seg.
Citera
2011-01-08, 15:14
Medlem
blodpalts avatar
Har drygt 21 gig kvar, har 2 gig systemminne och aktivitetskontrollen säger att det ser bra ut... Vad är kernel_task, den ligger stadigt runt 5%?
Citera
2011-01-08, 19:41
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Har drygt 21 gig kvar, har 2 gig systemminne och aktivitetskontrollen säger att det ser bra ut... Vad är kernel_task, den ligger stadigt runt 5%?

Kernel_task är kärnan i operativsystemet, du ser att den har process-ID 0? Det är alltså den första process som laddas när datorn startar och ser till att alla drivrutiner för hårdvara, mm, laddas och startas. Att den tar 5% CPU är helt normalt.

21 Gig ledigt på disken bör inte vara orsaken till att det laggar, men 2 Gb Ram kan vara för lite. Om det är en Core 2 Duo du har så kan den ta 3 Gb Ram. Inte fel att stoppa i max med minne.

En tanke: Är det strömmande film och ljud som är problemet, eller är det samma problem med filer som du har lokalt? Kan ju vara nätverksproblem annars.
Citera
2011-01-08, 20:08
Medlem
Lethass avatar
Vad har du för dator? Och vilken årsmodell är det? När köpte du den?
Citera
2011-01-08, 20:28
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lethas
Vad har du för dator? Och vilken årsmodell är det? När köpte du den?

Just det, det var en bra fråga. Jag utgick från att det var en MacBook Pro, var jag nu fick det ifrån? Kan ju lika gärna vara en Mac Mini eller iMac. Från 2006-2007.
Citera
2011-01-10, 08:47
Medlem
blodpalts avatar
Har provat era tips, ska se om det flyter bättre nu.

Är en Macbook från 2006-2007, vet ej exakt. Är inte bara strömmande filer, utan främst VLC som fuckas upp.
Citera
2011-07-21, 21:31
Medlem
blodpalts avatar
Jag bumpar den här då jag knappt kan kolla på youtube utan att ljudet fuckas upp längre. Någon som har en idé om vad som kan göras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in