2011-01-04, 22:48
Medlem
anooonyms avatar
Tjenare. Jag anser mig ganska bra på normalengelska - då jag är uppvuxen med spel, datorer och internet. Jag har dock aldrig varit den som sitter och pratar engelska så mitt uttal har inte fått den vanan och jag snubblar ofta på tungan. Jag är alltså ganska dålig på att få ut allt trots att jag vet hur ordet och meningen ska sägas.

Jag har senaste tiden läst allt mer högt för mig själv samt spelar ofta in för att se hur det låter. Jag undrar dock vad andra tycker och letar efter hemsidor där man kan spela in sig själv för att sedan få tips på vad man borde öva på.

Har hittat "voxopop" men det verkar relativt dött, inte helt men ganska. Undrar om någon har liknande sidor som ni kan rekommendera. Eller andra tips kanske.

*Hittade ingen tråd om detta

Eftersöker även någon form av text utformad just för att testa diverse språkliga saker. Alltså en test som kan ses som ett snitt på engelsk uttal och sådant. Något som, för det engelska uttalet/språket, kan liknas vid typsnittens "The quick brown fox jumps over the lazy dog".
Senast redigerad av anooonym 2011-01-04 kl. 22:56.
Citera
2011-01-04, 23:02
Medlem
Brunsass avatar
hur ska vi kunna ge feedback då?
Citera
2011-01-04, 23:08
Medlem
pjalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunsas
hur ska vi kunna ge feedback då?
Läste du ens...?
Citera
2011-01-05, 02:00
Medlem
Coedwigs avatar
Ofta brukar man ju köra den fabeln om solen och nordanvinden när det gäller uttal.
På engelska:

The North Wind and the Sun were disputing which was the stronger, when a traveller came along wrapped in a warm cloak. They agreed that the one who first succeeded in making the traveler take his cloak off should be considered stronger than the other. Then the North Wind blew as hard as he could, but the more he blew the more closely did the traveler fold his cloak around him; and at last the North Wind gave up the attempt. Then the Sun shined out warmly, and immediately the traveler took off his cloak. And so the North Wind was obliged to confess that the Sun was the stronger of the two.
Citera
2011-01-05, 02:21
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coedwig
Ofta brukar man ju köra den fabeln om solen och nordanvinden när det gäller uttal.
På engelska:

The North Wind and the Sun were disputing which was the stronger, when a traveller came along wrapped in a warm cloak. They agreed that the one who first succeeded in making the traveler take his cloak off should be considered stronger than the other. Then the North Wind blew as hard as he could, but the more he blew the more closely did the traveler fold his cloak around him; and at last the North Wind gave up the attempt. Then the Sun shined out warmly, and immediately the traveler took off his cloak. And so the North Wind was obliged to confess that the Sun was the stronger of the two.
Tackar! Mycket "th" efter varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in