2011-01-04, 07:29
Medlem
Jag undrar om någon har erfarenhet av någon steg-för-steg-i-bilder kokbok?
Dvs, där de flesta stegen har illustrativa bilder som visar hur man gör.

Finns det någon "vuxenbok"? Jag hittar nämligen bara barnböcker...

Asiatiska (thailändska) köket hade varit optimalt, men jag nöjer mig med nästan vad som helst!

Tack på förhand!
Citera
2011-01-04, 10:47
Medlem
AlexOnTops avatar
Vad är det med vanliga kokböcker som inte duger egentligen? De är ju supernoga i beskrivningarna, man kan ju inte missuppfatta något?
Det finns en anledning till att det bara finns steg-för-steg i barnböckerna........
Citera
2011-01-04, 11:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akeesson
Jag undrar om någon har erfarenhet av någon steg-för-steg-i-bilder kokbok?
Dvs, där de flesta stegen har illustrativa bilder som visar hur man gör.

Finns det någon "vuxenbok"? Jag hittar nämligen bara barnböcker...

Asiatiska (thailändska) köket hade varit optimalt, men jag nöjer mig med nästan vad som helst!

Tack på förhand!
Vad är det du vill ha illustrativa bilder på?
"Skär potatisen i tunna skivor", "Fräs den hackade löken i lite smör", "Häll i 2 dl grädde"?
Ge gärna ett exempel på vilka moment som skulle förenklas med en bild.
Citera
2011-01-04, 11:15
Bannlyst
Personligen föredrar jag kokböcker som åtminstone har en bild på slutresultatet. Dock finns det ju numera miljoner med recept och massor med filmer på nätet som i mitt tycke gör vanliga kokböcker lite obsolet. Exempelvis video.about.com har ganska många "matlagningsfilmer", bland annat nedanstående där vi får lära oss hur man kokar det perfekta ägget!

http://video.about.com/homecooking/B...-Perfectly.htm
Citera
2011-01-04, 17:06
Medlem
thotthes avatar
Bläddrade i en kokbok i förra veckan med det innehåll du efterfrågar. Har för mig att den hette något i stil med Stora köksskolan - Ur allt om mat. Orangevitt omslag. Akademibokhandeln var det nog tror jag.
Citera
2011-01-04, 17:43
Medlem
dePauls avatar
Första delen i boken "Franska Kökets Stora Kokbok" av Raymond Oliver består av bilder gällande varierande grepp, styckningar, tekniker och tillredningssätt. Tyvärr är bilderna svartvita och av äldre datum. Trots det är de mycket pedagogiska och boken som sådan är mycket bra.

~Paul~
Citera
2011-01-04, 20:57
Medlem
DDKs avatar
Mildas kokbok "Hur du lyckas i köket" (tror det finns en som heter "Hur du lyckas med julmaten" också) visar steg för steg med bilder hur man lagar mest husmanskost samt gör en sås etc. Hittade den bara på Bokbörsen när jag sökte: http://www.bokborsen.se/?issearch=1&...6ket&screator=

EDIT: Det var väldigt populärt på 80-talet med stora kokböcker med steg-för-steg-anvisningar och mycket bilder. T ex Carl Butlers kokbok. Men där är inga bilder på själva tillagningen, bara enkla instruktioner i punktform.
Senast redigerad av DDK 2011-01-04 kl. 21:06.
Citera
2011-01-04, 22:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thotthe
Bläddrade i en kokbok i förra veckan med det innehåll du efterfrågar. Har för mig att den hette något i stil med Stora köksskolan - Ur allt om mat. Orangevitt omslag. Akademibokhandeln var det nog tror jag.

Jag har ett ex av Stora köksskolan från 1980 som jag är lite förtjust i. Inte minst för bilderna som är av det önskade steg-för-steg-upplägget. Görn Helleblad heter kocken som står för recepten. Det finns visst nya utgåvor att köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in