• 1
  • 2
2011-01-05, 09:36
Medlem
Om du har tillgång till en annan mac kanske du kan plugga i hop dem med en firewire-kabel och starta macbooken i "target mode" genom att hålla nere T vid omstarten. Om det funkar så ska du få upp macbookens hårddisk som en extern skiva på den andra datorn. Då borde du kunna formatera om skivan och installera rätt system.

Om nu inte möjligheten att köra Target mode är borta i och med att det bara finns Windows på burken.
Citera
2011-01-05, 09:37
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icee93
om du ompartitionerade datorn när du installerade windows 7 och inte har garanti så kan du ju säga adjö till MacOSX på den datorn, det finns en extra partition med alla nödvändiga EFI filer för att mac ska boota som det ska, hänt mig och 3 av mina vänner... ingen lösning förutom att skicka den till apple care center

VA?
Nä, nu talar du i nattmössan. EFI ligger inte på hårddisken. Jag partitionerar alltid hårddiskarna på våra datorer på jobbet (iMac och MacBook PRO i olika årsmodeller) manuellt innan jag installerar, och jag har vid ett flertal tillfällen partitionerat och enbart installerat Windows, för att sedan återställa datorn igen, så det går alldeles utmärkt.

TS, jag tycker det låter som ett problem med DVD-skivan. Är det en "riktig" skiva eller en bränd skiva?
Om den är riktig, är det skivan som följde med datorn, eller är det en skiva som följde med en annan dator?
En skiva som följer med en dator är specialanpassad för den datorn, och funkar inte på andra modeller.
Har du en "retail-skiva" som inte fungerar skulle jag gissa på att det är DVD-spelaren som strejkar. Funkar andra skivor i Windows-operativet?

EDIT: Att garantin skulle ryka för att man installerat Windows stämmer inte heller. Apple har officiella Windows-drivrutiner, och instruktioner om hur man installerar, så det är definitivt sanktionerat av Apple.
Senast redigerad av ei96byod 2011-01-05 kl. 09:44.
Citera
2011-01-05, 09:42
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Om du har tillgång till en annan mac kanske du kan plugga i hop dem med en firewire-kabel och starta macbooken i "target mode" genom att hålla nere T vid omstarten. Om det funkar så ska du få upp macbookens hårddisk som en extern skiva på den andra datorn. Då borde du kunna formatera om skivan och installera rätt system.

Om nu inte möjligheten att köra Target mode är borta i och med att det bara finns Windows på burken.

Nej då, möjligheterna är inte borta. Funktionen ligger i EFI, som är motsvarigheten till BIOS på en PC, och det har inget med hårddisken att göra.

Däremot kan det bli problem om han installerar systemet med en annan dator, som är av äldre modell, och en skiva som hör till den datorn. Då kommer systemet förmodligen inte fungera när han försöker boota den nyare datorn igen.

I så fall är det bättre att prova att stoppa i skivan i den andra datorn och starta den i Target mode. Då blir den datorn en "extern dvd-spelare" som du sedan kan starta från med alt-tangenten eller c-tangenten intryckt. Funkar detta inte heller, så måste du hitta en annan skiva.

I övrigt var det ett bra tips, om du har en annan dator, och en firewire-kabel TS?
Senast redigerad av ei96byod 2011-01-05 kl. 09:48.
Citera
2011-01-05, 15:09
Medlem
caashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
VA?
Nä, nu talar du i nattmössan. EFI ligger inte på hårddisken. Jag partitionerar alltid hårddiskarna på våra datorer på jobbet (iMac och MacBook PRO i olika årsmodeller) manuellt innan jag installerar, och jag har vid ett flertal tillfällen partitionerat och enbart installerat Windows, för att sedan återställa datorn igen, så det går alldeles utmärkt.

TS, jag tycker det låter som ett problem med DVD-skivan. Är det en "riktig" skiva eller en bränd skiva?
Om den är riktig, är det skivan som följde med datorn, eller är det en skiva som följde med en annan dator?
En skiva som följer med en dator är specialanpassad för den datorn, och funkar inte på andra modeller.
Har du en "retail-skiva" som inte fungerar skulle jag gissa på att det är DVD-spelaren som strejkar. Funkar andra skivor i Windows-operativet?

EDIT: Att garantin skulle ryka för att man installerat Windows stämmer inte heller. Apple har officiella Windows-drivrutiner, och instruktioner om hur man installerar, så det är definitivt sanktionerat av Apple.

Skivan jag har följde inte med datorn utan jag brände den själv. (http://thepiratebay.org/torrent/5068...inal_Retail%29)

Detta var torrenten, konverterade .dmg filen till .iso och brände den.

När jag sätter i skivan medans datorn är på så kommer det upp boot camp och drivrutiner samt att jag kan fjärrinstallera mac os x. Så jag tror inte det är något fel på skivan.

Jag ska se om jag kan få tag på en firewire kabel bara så ska vi se vad som händer. Kommer senare idag med updates om hur det går.
Citera
2011-01-05, 15:32
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caash
Skivan jag har följde inte med datorn utan jag brände den själv. (http://thepiratebay.org/torrent/5068...inal_Retail%29)

Detta var torrenten, konverterade .dmg filen till .iso och brände den.

När jag sätter i skivan medans datorn är på så kommer det upp boot camp och drivrutiner samt att jag kan fjärrinstallera mac os x. Så jag tror inte det är något fel på skivan.

Jag ska se om jag kan få tag på en firewire kabel bara så ska vi se vad som händer. Kommer senare idag med updates om hur det går.

Det där är "Golden master", d.v.s. första versionen av Snow Leopard.
Hur gammal är din dator. Om den levererades med Snow Leopard så var det förmodligen en nyare version, och då funkar inte denna, då den saknar drivrutiner för din modell.

Om man laddar ner en fulkopia så skall man alltid se till att ladda ner den senaste versionen, eller åtminstone så ny som det bara går.

Det följde med en skiva med datorn när den levererades. Du har väl inte slarvat bort den?

Du kan ju också gå in i en butik och pynta 300 kr, och få en riktig skiva, med senaste versionen. Inte mycket pengar tycker jag.
Senast redigerad av ei96byod 2011-01-05 kl. 15:36.
Citera
2011-01-08, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
VA?

nejnejnej det är inte så jag menar, efi ligger inte på hårddisken men nödvändiga filer som läses av efi för att den ska göra skillnad mellan windows och mac ligger på denna ca:200mb partitionering (jag vet detta i och med att jag fick detta som svar av apple service center när jag gjort samma fel som TS)
denna partitionering syns oxå bara om man tar bort macosx på något sätt, vissa gör det genom GParted live cd, som gör att du ser denna partition du ej ser i normala fall i mac, på windows 7 x64 installationen kan du se den men inte röra den... mer vet jag inte men detta fick jag som svar av apple service center när jag fick tillbaka min dator
Citera
2011-01-08, 01:52
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icee93
nejnejnej det är inte så jag menar, efi ligger inte på hårddisken men nödvändiga filer som läses av efi för att den ska göra skillnad mellan windows och mac ligger på denna ca:200mb partitionering (jag vet detta i och med att jag fick detta som svar av apple service center när jag gjort samma fel som TS)
denna partitionering syns oxå bara om man tar bort macosx på något sätt, vissa gör det genom GParted live cd, som gör att du ser denna partition du ej ser i normala fall i mac, på windows 7 x64 installationen kan du se den men inte röra den... mer vet jag inte men detta fick jag som svar av apple service center när jag fick tillbaka min dator

Ja, men det är fortfarande inga problem att återställa det. Det är bootcamp assistant i mac os x som skapar den extra partitionen. Det är dessutom bara när man skall köra windows som den behövs.
Skall man som TS vill, formatera från början och installera mac os igen är det inga problem.
Vill man sedan köra windows igen är det bara att köra bootcamp assistant igen, så skapas den extra partitionen igen. Det är således inget som påverkar någon garanti.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in