Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Din jämförelse med TS haltar lite. TS kan på dagen göra sig skuldfri (om han nu har några lån på t ex bostad/bil) utan att behöva växla ner sin levnadsstandard han h*n har idag. I dtitt fall kan du endast njuta av din förmögenhet om du byter din nuvarande levnadsstandard (bostad och fritidshus) till något annat. Där får du även ha i åtanke att det du räknar som värdeökning/vinst på dina nuvarande, är hyfsat likt de summor du får betala idag om du skall köpa likvärdigt. //Brute
Visst, men vad är pengar om inte levnadsstandard?
När jag började för 17-18 år sen var jag nyligen examinerad på universitetet, med enda tillgångar hyreslägenhet, studieskulder, viss kompetens och viss arbetsvillighet. Tillväxten i kapital pga fastighetsköpen (villa och sommarstuga) är sen dess, minus skulder och skatter, ca 7-8 millar, dvs knappa halva miljonen per år. Från NOLL. Övrig levnadsstandard (= mat, bilar och gott vin) får tas från löneintäkter.
Jag är nöjd. Vad är sparande/pensionssparande till för? Billigt boende när man slutar arbeta - inte mycket mer. Övrig levnadsstandard under pensionsåren (=billigare mat, en bil, och nästan gott vin) får tas från pensionen...
När jag och frugan går i pension har vi ca 10-12 miljoner i tillgångar. UTAN att att ha riskerat pengarna på aktier och andra papper. Pensionen som då kommer in kommer säkert vara rutten, så sommarstugan får man väl hyra ut en fem sex veckor per år (minst 80k in), och kanske är man något så när skuldfri. Levnadsstandarden kommer vara OK, men inte lyxig. Trots miljonär tio gånger om...
Ungarna får klara sig själv när dom blir vuxna...