2011-01-03, 23:31
Bannlyst
Jag är väldigt oerfaren med aktier, börser och fonder.
Men jag undrar om det finns någon sida (någon nybörjarsida, som ej kostar) som erbjuder
att man kan lägga in på ett företag ungefär så som när man bettar på en match?

Köpa för de pengar man vill, sen kanske sälja inom en vecka om det gått upp i procent?

Detta kanske ses otroligt roligt för er som kan mer och att jag är ute och cyklar. Men vill bara veta .
Tack på förhand!
Citera
2011-01-03, 23:35
Medlem
Syversens avatar
Tänker du helt enkelt en sida där du har tillgång till en mängd olika aktier och med lätthet kan köpa/sälja dessa? Rekommenderar i så fall Avanza som är en bra och säker sida för detta
Citera
2011-01-03, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Syversen
Tänker du helt enkelt en sida där du har tillgång till en mängd olika aktier och med lätthet kan köpa/sälja dessa? Rekommenderar i så fall Avanza som är en bra och säker sida för detta

Ja precis Var nyss inne på Avanza. Men såg inget om till exempel att det är gratis i månaden och sådant. Blev lite skeptisk och klickade mig vidare. Men går in och läser på mer, tack.
Citera
2011-01-03, 23:47
Medlem
Avanza är riktigt bra! Använder det själv.
Citera
2011-01-03, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Avanza är riktigt bra! Använder det själv.

Skall absolut kollas upp!
Citera
2011-01-03, 23:53
Bannlyst
Hur är det på Avanza, måste man starta ett nytt konto, eller är det bara att registrera, sedan överföra pengar från sin bank? Hur går det till, förklara mycket gärna.
Citera
2011-01-04, 00:42
Medlem
swe.traderss avatar
Hej!

Det fungerar så att du väljer ett passande konto och får avtal hemskickade. Efter detta får du inloggningsuppgifter samt uppgifter om hur du finansierar sitt konto.

För varje affär du gör betalar du något som heter courtage. Det är en avgift du betalr när du köper/ säljer. Normalt för ett konto med begränsad risk på Avansa tror jag att det är 49 kr.

Du bör också finansiera ditt konto med en summa runt 10.000 kr. Annars är det lätt hänt att courtaget äter upp den eventuella vinst du skulle göra.

Dock skulle jag rekommendera dig att håla dig till fotbollsmatcher ett tag och läsa på om aktier. Det är inget du snabbt tar en position i och tjänar pengar på.
Citera
2011-01-04, 00:42
Medlem
Olympiuss avatar
Hej!

Även jag har Avanza och är nybörjare.

Du registrerar dig på hemsidan, sedan får du hem ett brev efter ett par dagar med ett avtal som du signerar och skickar tillbaka i ett frankerat kuvert som du också fått. Sen är ditt konto igång 1-3 arbetsdagar och du kan föra över pengar och handla.

Det kostar inget att ha ett konto (finns nog kontotyper som kostar, men vet inte riktigt vad det innebär eller om det är lönt för icke-ekonomer). Många fonder är gratis att köpa, men oftast (alltid?) så finns det en förvaltningsavgift som är rätt låg, men som är inbakad i priset du ser.

Aktier kostar att köpa, courtage heter det. Det är avgiften som mäklaren tar för att genomföra köpet å dina vägnar. Brukar vara en viss procent av belopper (0.0x% eller något), men minst xx. Vet inte vad mitt courtage är, men gissar på 39 eller 99. Ska faktiskt fråga Avanza hur det ligger till.

En fråga till dom som kan mer: Kostar det att sälja aktier också?

OT: Hur tror ni det går för SAS?
Citera
2011-01-04, 01:36
Medlem
swe.traderss avatar
Ja, du betalar courtage då du köper / Säljer.

SAS vill jag inte uttala mig om, men mer information om ev uppköp etc . kan du hitta på Di, affärsvärlden etc.
Citera
2011-01-04, 03:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Hej!

Även jag har Avanza och är nybörjare.

Du registrerar dig på hemsidan, sedan får du hem ett brev efter ett par dagar med ett avtal som du signerar och skickar tillbaka i ett frankerat kuvert som du också fått. Sen är ditt konto igång 1-3 arbetsdagar och du kan föra över pengar och handla.

Det kostar inget att ha ett konto (finns nog kontotyper som kostar, men vet inte riktigt vad det innebär eller om det är lönt för icke-ekonomer). Många fonder är gratis att köpa, men oftast (alltid?) så finns det en förvaltningsavgift som är rätt låg, men som är inbakad i priset du ser.

Aktier kostar att köpa, courtage heter det. Det är avgiften som mäklaren tar för att genomföra köpet å dina vägnar. Brukar vara en viss procent av belopper (0.0x% eller något), men minst xx. Vet inte vad mitt courtage är, men gissar på 39 eller 99. Ska faktiskt fråga Avanza hur det ligger till.

En fråga till dom som kan mer: Kostar det att sälja aktier också?

OT: Hur tror ni det går för SAS?

Jag får tacka så mycket för både din och swe.traders svar. Era svar gav mig en viss aning, men får läsa på ännu mer innan jag startar igång, för jag finner detta oerhört intressant.
Citera
2011-01-04, 03:42
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enten15
Jag får tacka så mycket för både din och swe.traders svar. Era svar gav mig en viss aning, men får läsa på ännu mer innan jag startar igång, för jag finner detta oerhört intressant.

Känns fel för mig att ge råd, men börja med att öppna konto hos Avanza. De är jättebra. Du kan ringa till dem och fråga om saker och ting också, de hjälper gärna till.

Sålänge kan du ju lägga pengarna i nån fond. Det är enkelt och inget konstigt. Kursen ändras en gång om dagen istället för en gång i minuten som hos en aktie. Jag har 75% av mina pengar på Avanza i fonder. Köpte nyligen SAS-aktier för 25%, och gick back 10%. Nu har de gått plus ett par %

Aktier kan gå upp och ner fort och mycket. Tex när företag släpper rapporter, eller tillkännager något viktigt (förlust/vinst) för allmänheten, då kan en aktie skjuta i höjden eller dala. Tycker det är fascinerande att man kan tjäna miljoner över en dag sådär. Då får man tänka på att man kan förlora lika mycket!
Citera
2011-01-04, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
Känns fel för mig att ge råd, men börja med att öppna konto hos Avanza. De är jättebra. Du kan ringa till dem och fråga om saker och ting också, de hjälper gärna till.

Sålänge kan du ju lägga pengarna i nån fond. Det är enkelt och inget konstigt. Kursen ändras en gång om dagen istället för en gång i minuten som hos en aktie. Jag har 75% av mina pengar på Avanza i fonder. Köpte nyligen SAS-aktier för 25%, och gick back 10%. Nu har de gått plus ett par %

Aktier kan gå upp och ner fort och mycket. Tex när företag släpper rapporter, eller tillkännager något viktigt (förlust/vinst) för allmänheten, då kan en aktie skjuta i höjden eller dala. Tycker det är fascinerande att man kan tjäna miljoner över en dag sådär. Då får man tänka på att man kan förlora lika mycket!

Jag har själv några flermarknads-fonder för sisådär några tiotals tusen. Har nyss börjat uppdaterat faktabladen och kollat hur det går för dom var dag. Men kanske är ett bra alternativ att jobba lite mer i fonderna så jag lär mig
innan jag går in i aktier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in