• 1
  • 2
2011-01-04, 15:59
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Jag och min Sambo har ett gemensamt konto, där sätter vi in pengarna som det skall handlas mat och betalas räkningar för. Det blir oftast en slant över (500-1000)kr, dessa förs över på sparkonto eller får ligga och vila och sen köpas aktier för.

Är man Sambo så ska man inte behöva hålla på och räkna vem som äter för vad osv. NI bor för fan ihop ela bara rakt av. (eller som vi gjorde i början, i relation med inkomst, jag hade 23-25 efter skatt, hon 15, självklart betalar jag lite mer.)

Håller med dig helt! Antingen lever man ihop med gemesam ekonomi, eller också kan det kvitta.

En annan sak är ju om man har en slant (arv mm) som man kanske vill ha som enskild egendom. då kan det ju vara en idé att först se efter va de är för en filur man lever med.
Citera
2011-01-04, 16:42
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Håller med dig helt! Antingen lever man ihop med gemesam ekonomi, eller också kan det kvitta.

En annan sak är ju om man har en slant (arv mm) som man kanske vill ha som enskild egendom. då kan det ju vara en idé att först se efter va de är för en filur man lever med.
Jag håller inte med. Jag är sambo men vi har inte gemensam ekonomi. Vi delar alla gemensamma räkningar rakt av (bostadslån, bostadsavgift, hemförsäkring, TV, el, internet, ICA-konto) medan mobiltelefon, övriga försäkringar (bil, olycks- o skadefall), lån (CSN i mitt fall och gammal kreditskuld för sambon) och andra individuella betalas var för sig. Kostnaden för nya gemensamma saker till bohaget delas på (t.ex. möbler).

Om vi hade helt gemensam ekonomi skulle det bara leda till bråk och elände då vi har väldigt olika grundsyn på hur man skall sköta sin ekonomi. Jag är väldigt sparsam och är ovillig att låna pengar till konsumtion medan min sambo tycker att det är helt OK att låna pengar till konsumtion. Nu funkar vi tillsammans och har det bra trots att vi har vissa grundläggande uppfattningar till hur man sköter sin privatekonomi.
Citera
2011-01-04, 18:32
Medlem
Jag gillar modellen med delat konto för räkningar och hyra. Det låter som en bra modell faktiskt!

Till er som kör fritt med era sambos. Det tror jag absolut kan fungera men i början av ett samboskap speciellt om man aldrig bott ihop med någon så anser jag det vara absolut nödvändigt att ha delad ekonomi. Om man senare märker att pengar och ekonomi fungerar som det ska så kan man göra om det. Men som någon tidigare sa så är just pengar en faktor som tyvärr bryter många relation mitt itu.

Läste i en annan tråd att man bör förhandla med banken man har om betalkort. Jag ska sätta mig ner med min bank och ta fram ett konto med två betalkort tänkte jag, det ska inte kosta något utan banken ska vara glad för att jag har dem som kund och ingen annan bank. Tydligen går det att ställa lite krav.

Eftersom att vi bägge har sparat kapital, hon på ett sparkonto och jag i både fonder och aktier så känns det rimligt att vi håller dessa pengar för oss själva. Saker som tillkommer hemmet bör vi dela på, dock är det så att hon nu under tiden jag studerar kommer att tjäna mer pengar än mig, så jag räknar med att hon antingen tar en större del av de inköp vi gör alternativt har förståelse för att jag inte kan sprätta iväg flera tusen av mitt studiebidrag på typ vitvaror eller dylikt.
Citera
2011-01-09, 20:02
Medlem
Jag och min sambo gör som så att efter den 25e så betalar jag alla gemensamma räkningar, summerar och delar på två. Hon för sedan över sin halva till mitt konto från sin internetbank.

Hur gör vi då med mat etc som betalas i affär? Jo vi har Mastercard med tvillingkort, så att vi har var sitt kort att handla dagligvaror på. Dessa inköp kommer sedan smidigt på gemensam faktura i slutet av månaden som jag betalar med resten av räkningarna.

Vi behöver alltså aldrig spara några kvitton eller så.
Citera
2011-01-10, 08:59
Medlem
Jag och min sambo har inte gemensam ekonomi och har inte samma bank, men har ändå ett sätt som är riktigt enkelt och ger minimalt meck med överföringar/kvittoräknande.

Vi gick till banken och öppnade tre gemensamma konton (det var på hennes bank så jag fick eget inlogg och dosa till internetbanken).

Räkningar - Här sätter vi in 50% var av räkningsbeloppet varje månad + lite extra ifall någon räkning skulle blir högre än väntat. Den 29e dras allting på autogiro härifrån = skitsmidigt.

Mat/gemensamma inköp - Här sätter vi in 50% var av pengar till mat+bensin etc. Varsitt VISA-kort kopplat till detta konto som vi använder när vi köper saker som ska bekostas gemensamt.

Sparande - Används inte eftersom vi båda pluggar, men i framtiden...

Eftersom beloppen är samma varje månad så har vi båda lagt överföringarna från våra privata konton som stående överföring och vi behöver i stort sett aldrig gå igenom vem som ska betala vem och sånt jobbigt. Detta ger verkligen minimalt onödigt jobb.
Citera
2011-01-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfraidHeart
Okej så gemensamt konto verkar vara grejen. Men det förutsätter som sagt samma bank. Det har vi inte.

Har era banker förbjudit er att öppna konton i andra banker eller vad är problemet?
Citera
2011-01-10, 21:58
Medlem
Acidiferouss avatar
A divorce about to happen.....

Lägg alla ERA pengar i en hög. Betala alla ERA räkningar. Sätt undan i GEMENSAMT sparande. Kom överens om vars ett personligt sparande. Gör inköp TILLSAMMANS. Planera större inköp/resor/whatever IHOP.

Eller ni planerar inget längre förhållande? Eller ni kanske bara är sambos på skoj?

Olika mjölkpaket på olika hyllor i kylen med?
Citera
2011-01-11, 19:35
Medlem
Vi jobbar båda två och är gifta. Har räknat ut hur mycket boendet (ränta, avbetalningar, försäkringar, telefon etc) kostar i månaden. Det delar vi på två och sedan har vi båda en stående överföring till ett gemensamt konto varifrån vi betalar boendekostnaderna gemensamt (det mesta på autogiro). Räknat med högre ränta (motsvarande slutet på Riksbankens räntebana plus någon procent) så det fungerar också som en mindre buffert för både räntehöjningar och ev oförutsedda utgifter.

Sedan disponerar vi respektive inkomster själva och får shoppa det vi vill och spara enskilt. Mat betalar vi inte från gemensamt konto men vi är bara två och tjänar bra så det kanske är lättare då. Vi verkar handla mat för ungefär lika mycket skulle jag gissa. Semestrar brukar vi dela på, ibland betalar jag en större del då jag tjänar mer. Vi har under sju år aldrig bråkat om ekonomin.
Citera
2011-01-11, 21:24
Medlem
Som vanligt många bajsnödiga som bestämt hävdar att man omöjligt kan älska varandra om man inte delar allt.

Vi kör efter principen att båda ska ha lika mycket kvar av inkomsterna när allt är gemensamt är betalt. Ett gemensamt konto med vilket de flesta gemensamma utgifterna betalas, kontot toppas upp vid månadsskiftet. Bokföring av gemensamma utgifter i Gnucash, med lite rutin knappar man in allt på under en timme per månad.
Citera
2011-05-06, 13:16
Medlem
Något som jag inte sett nämnas i tråden är om man ingår ett förhållande och gemensam "dela på allt"-ekonomi är hur man gör med saker (med lån på) som en av er ägt tidigare men som brukas av båda. T.ex en bil. Säg att jag har lagt 100 000 kontant på en bil och har lån på 150 000. När man ingår "dela på allt"-ekonomin så innebär det att lånet på bilen delas på båda och att båda använder bilen. Men vad händer vid ev. separation? Ska man då behöva lösa ut sin partner från bilen??
Citera
2011-05-06, 15:00
Medlem
Vi gör som så att vi har ett gemensamt konto där vi betalar alla gemensamma räkningar ifrån, vi delar rakt av på allt som har med mat, hus osv att göra. Så vi sätter in lika mycket på detta. Sen sätter vi in pengar på ett gemensamt sparkonto resten förfogar vi över som vi själva vill.

Maten handlar vi på ett kreditkort som vi betalar hälften var på varje månad, väldigt enkelt.

Jag skulle ALDRIG ha helt gemensam ekonomi med någon då jag har ett speciellt synsätt på pengar och har väldigt svårt att lägga pengar på något jag som inte intressear mig men kan lägga massor på mina intressen. Väldigt snål är jag med

Förstår f.ö inte alls alla som tjatar om att "ni är ju sambor ni älskar varandra bla bla " Pengar har inget med kärlek att göra punkt.
Citera
2011-05-08, 21:21
Medlem
Hopplös romantiker här... mitt är ditt och ditt är mitt tills döden skiljer oss åt när jag flyttar ihop med min älskling i höst kommer vi till en början bara dela på hyra och räkningar och spendera/spara resten av våra löner som vi vill, men på sikt är det klart att allt ska vara gemensamt! Det hjälper förstås att vi har en väldigt lika syn på privatekonomi. Vi älskar båda att spara och investera, lever hyfsat snålt till vardags för att kunna lyxa till det ibland. För honom var det nyligen svindyra högtalare och för mig är det snart en helt uuunderbar LV-väska
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in