Jag gillar modellen med delat konto för räkningar och hyra. Det låter som en bra modell faktiskt!
Till er som kör fritt med era sambos. Det tror jag absolut kan fungera men i början av ett samboskap speciellt om man aldrig bott ihop med någon så anser jag det vara absolut nödvändigt att ha delad ekonomi. Om man senare märker att pengar och ekonomi fungerar som det ska så kan man göra om det. Men som någon tidigare sa så är just pengar en faktor som tyvärr bryter många relation mitt itu.
Läste i en annan tråd att man bör förhandla med banken man har om betalkort. Jag ska sätta mig ner med min bank och ta fram ett konto med två betalkort tänkte jag, det ska inte kosta något utan banken ska vara glad för att jag har dem som kund och ingen annan bank. Tydligen går det att ställa lite krav.
Eftersom att vi bägge har sparat kapital, hon på ett sparkonto och jag i både fonder och aktier så känns det rimligt att vi håller dessa pengar för oss själva. Saker som tillkommer hemmet bör vi dela på, dock är det så att hon nu under tiden jag studerar kommer att tjäna mer pengar än mig, så jag räknar med att hon antingen tar en större del av de inköp vi gör alternativt har förståelse för att jag inte kan sprätta iväg flera tusen av mitt studiebidrag på typ vitvaror eller dylikt.