2011-01-03, 20:32
Medlem
Jag vet inte vart jag ska posta detta, om någon moderator skulle kunna flytta till rätt plats så skulle jag bli glad!

Hursomhelst, Det är så att jag är förslag hos en värd på bostadsförmedlingen och de kräver att jag har någon intyg från social. Jag studerar(går på gymnasiet) och kan därför inte få intyg av socialen. Jag har råd att betala hyran men hur kan jag förklara det till bostadsförmedlingen eller hyresgästen?
Jag vet att jag inte har jobb, men jag har pengar för att betala hyran i flera år!

Såhär står det:
"Den sökandes inkomst ska stå i proportion till den aktuella lägenhetens hyresnivå. Den sammanlagda inkomsten före skatt ska uppgå till tre gånger årshyran, inklusive bidrag. Vid ekonomiskt bistånd (socialbidrag) görs särskild bedömning. Om den sökande har betalningsanmärkningar sker en individuell prövning."
Citera
2011-01-03, 20:41
Medlem
Svårt eftersom du inte har någon inkomst. Att du har 100 000 på banken gör inte saken bättre i deras ögon, om de kräver att inkomsten före skatt ska uppgå till tre gånger årshyran. Ett förslag kan vara att någon förälder står som medlåntagare.
Citera
2011-01-03, 20:45
Medlem
Quadpowers avatar
Hej!

Om du har tillräckligt med pengar som du säger tycker jag att du skall ta kontakt med bostadsförmedlingen och förklara din situation. Kanske de kan ge dig råd i hur du skall/kan gå tillväga. Ett annat alternativ är att du pratar med hyresgästföreningen eller hyresnämnden, de kan också ha information som du kan ha nytta av, kolla deras hemsidor. Har du själv pratat med socialen? Annars måste du självklart göra det.

Det viktiga är att du säger som det är. Du har pengar men kan inte tillhandahålla ett intyg.

Hoppas att det här blev till någon hjälp.
Citera
2011-01-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Svårt eftersom du inte har någon inkomst. Att du har 100 000 på banken gör inte saken bättre i deras ögon, om de kräver att inkomsten före skatt ska uppgå till tre gånger årshyran. Ett förslag kan vara att någon förälder står som medlåntagare.

Hur menar du med med att föräldrar står som medlåntagare?
Citat:
Ursprungligen postat av Quadpower
Hej!

Om du har tillräckligt med pengar som du säger tycker jag att du skall ta kontakt med bostadsförmedlingen och förklara din situation. Kanske de kan ge dig råd i hur du skall/kan gå tillväga. Ett annat alternativ är att du pratar med hyresgästföreningen eller hyresnämnden, de kan också ha information som du kan ha nytta av, kolla deras hemsidor. Har du själv pratat med socialen? Annars måste du självklart göra det.

Det viktiga är att du säger som det är. Du har pengar men kan inte tillhandahålla ett intyg.

Hoppas att det här blev till någon hjälp.

Jag har pratat med bostadsförmedlingen men dom förstår inte mig och jag har själv pratat med socialen, de vägrar ge mig någon intyg pga att jag inte söker bistånd hos dem.
Citera
2011-01-03, 21:03
Medlem
Jag föreslår att du kontaktar värden direkt och frågar om det hälper om dina föräldrar står som borgenärer.(tröttmössorna på arbetsförmedligen lär inte ta sig tid med dig) .Att päronen står som borgenärer innebär i princip att de står som garanter för att hyran betalas.

De flesta värder kräver ändå att man ska ha egna kassaflöden men kanske han kan vara pragmatisk i detta fall

Hyresgästföreningen angående borgenärsskap
Citera
2011-01-03, 21:23
Medlem
TS kommer att ha studiebidrag på 1050kr/månad + bostadsbidrag på c:a 1000kr. Det blir en del ialf.
Citera
2011-01-03, 22:25
Medlem
Quadpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seriosa2
Hur menar du med med att föräldrar står som medlåntagare?

Jag har pratat med bostadsförmedlingen men dom förstår inte mig och jag har själv pratat med socialen, de vägrar ge mig någon intyg pga att jag inte söker bistånd hos dem.

Citat:
Ursprungligen postat av DanyOne
Jag föreslår att du kontaktar värden direkt och frågar om det hälper om dina föräldrar står som borgenärer.(tröttmössorna på arbetsförmedligen lär inte ta sig tid med dig) .Att päronen står som borgenärer innebär i princip att de står som garanter för att hyran betalas.

De flesta värder kräver ändå att man ska ha egna kassaflöden men kanske han kan vara pragmatisk i detta fall

Hyresgästföreningen angående borgenärsskap

Föreslår att du gör som DanyOne. Hör med dina föräldrar om de vill stå som borgenärer. Om de kan tänka sig att ställa upp pratar du direkt med hyresvärden alt bostadsföreningen. Det är för mig en rimlig lösning.

Om du är osäker på vad borgenärsskap innebär så läs länken som ovanstående användare posta.
Senast redigerad av Quadpower 2011-01-03 kl. 22:26. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in