2011-01-03, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Jag har, jag har!

http://www.youtube.com/watch?v=sA34OoZBQOE Spola fram till 3.10 ungefär.
Fast i den videon så är ju slutsatsen, ju högre innertemp., mao. längre stektid, desto torrare kött; knappast en skräll. Vad jag talar om är att innan den 'egentliga' stekningen, bryna köttet en kort stund i en panna utan smör. Även detta kan mycket möjligt vara en myt, men i såfall en annan.
Citera
2011-01-03, 18:45
Medlem
Jag vet att Heston Blumenthal tar upp det i nån serie, men har tyvärr ingen länk.
Citera
2011-01-03, 19:18
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
Fast i den videon så är ju slutsatsen, ju högre innertemp., mao. längre stektid, desto torrare kött; knappast en skräll. Vad jag talar om är att innan den 'egentliga' stekningen, bryna köttet en kort stund i en panna utan smör. Även detta kan mycket möjligt vara en myt, men i såfall en annan.
Det är en myt. Jag orkar inte leta nu, men det står hur Heston Blumenthal kom fram till det i The Fat Duck Cookbook.

Dessutom är det en myt att köttet blir som saftigast om man bara vänder det en gång, som många hävdar. Köttet behåller mest vätska om man vänder det ca. var femtonde sekund. Tyvärr får man då inte den stekyta man vill ha, så det är en avvägning man får göra mellan saftigt kött och god stekyta.
Citera
2011-01-03, 19:29
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Det är en myt. Jag orkar inte leta nu, men det står hur Heston Blumenthal kom fram till det i The Fat Duck Cookbook.

Dessutom är det en myt att köttet blir som saftigast om man bara vänder det en gång, som många hävdar. Köttet behåller mest vätska om man vänder det ca. var femtonde sekund. Tyvärr får man då inte den stekyta man vill ha, så det är en avvägning man får göra mellan saftigt kött och god stekyta.

Det senare vore intressant med en länk på, det tidigare vet jag har behandlats på forumet och det råder nu mera konsensus hur det är.
Citera
2011-01-03, 20:11
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Det senare vore intressant med en länk på, det tidigare vet jag har behandlats på forumet och det råder nu mera konsensus hur det är.
Citat:
Harold [McGee] and his colleagues wanted to establish the fastest way of cooking a steak to a precise degree of 'doneness'. They used sophisticated equipment to measure the temperature gradients in a steak during various cooking procedures and concluded that frequent turning of the steak during frying (as often as once every fifteen seconds) reduced the cooking time significantly. Both sides of the meat were more often in contact with the hot surface of the frying pan and, even when face up, heat was conducted from the upper surface to the interior as the lower side was reheated. The steak was cooked more evenly and it was juicier.
The Fat Duck Cookbook, p.430
Citera
2011-01-04, 18:15
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
The Fat Duck Cookbook, p.430

Tack, intressant. Det får man pröva då.
Citera
2012-12-31, 15:08
Medlem
Facit:

1. Lägg biffarna i en lufttät plastficka, lägg plastfickan i ett vattenbad på 55° som det får ligga i 4h
2. Lägg i en rejäl klick ekologiskt smör i en stekpanna, värm upp på högsta temperatur
3. När smöret pratat klart lägger du på biffarna och steker 1min på varje sida. krydda med havssalt och grovmalen svartpeppar.
Citera
2012-12-31, 15:16
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vettig
Facit:

1. Lägg biffarna i en lufttät plastficka, lägg plastfickan i ett vattenbad på 55° som det får ligga i 4h
2. Lägg i en rejäl klick ekologiskt smör i en stekpanna, värm upp på högsta temperatur
3. När smöret pratat klart lägger du på biffarna och steker 1min på varje sida. krydda med havssalt och grovmalen svartpeppar.

Facit:
https://www.youtube.com/watch?v=nhOV89EQtJs

Kör alltid så när jag har tid, grymt gott.
Citera
2012-12-31, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vettig
Facit:

2. Jag skulle rekommendera jordnötsolja från start som klarar värmen och avsluta med smöret för smakens skull då smöret lätt annars bränns vid.
3. 1min på varje sida med en 3cm oxfilebit ger en väldigt blodig sådan. OK om man gillar det men annars ska man nog ge det iallafall 1 minut till per sida tycker jag.
Citera
2012-12-31, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel
2. Jag skulle rekommendera jordnötsolja från start som klarar värmen och avsluta med smöret för smakens skull då smöret lätt annars bränns vid.
3. 1min på varje sida med en 3cm oxfilebit ger en väldigt blodig sådan. OK om man gillar det men annars ska man nog ge det iallafall 1 minut till per sida tycker jag.
Filén är ju redan tillagad till 55 grader i 4 timmar. Behövs bara lite yta.
Citera
2012-12-31, 16:52
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random~
Ska steka oxfilé ikväll men vet inte riktigt hur jag ska göra, bitarna är ca 2-3 cm tjocka.

*Hur varm ska plattan vara?

* Hur länge ska jag steka på varje sida?

*Hur ska jag krydda?

Orkar inte flambera och sådant jobbigt utan vill ha det hyffsat enkelt

Beror på vad du vill ha.

För raw, eller medium rare och medium skall du ha hög temperatur. För well-done som du skall neka att tillaga den som så skall du ha låg temperatur och steka länge för att ens ge köttet en möjlighet att inte bli en helt seg skosula vilket den ändå blir.

Nedanstående är givetvis beroende på bitens tjocklek och är inga exakta tider utan på ett ungefär. Kom ihåg att kött är olika från gång till gång och mat kräver känsla. Men i alla fall på hög temperatur:

Raw: Ja rå
Blue: Vänd i pannan
Medium Rare: 1 - 1,5 minuter vardera sida
Medium: 2 - 2,5 Minuter vardera sida
Medium well: 3 - 3,5 minuter vardera sida
Well: 4+ minuter vardera sida

Enkelt tips som man kan använda sig av vid matlagning för att veta hur biffen/köttet är: http://www.youtube.com/watch?v=o-JqE0_bAZA

Krydda: Salt och peppar, inget annat. Efter stekning så ta lite smör från pannan och häll över biten för extra fins smak och glans på biten.
Citera
2012-12-31, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drizzel

2. Det må vara nyttigare men det smakar "annorlunda" vilket i biff-termer är negativt
3. Som posten ovan säger, den är redan upphettad så 1min räcker gott och väl...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in