2011-01-03, 17:14
Medlem
Nu vet inte jag om det finns någon här som överhuvudtaget kan något om statistik, men jag försöker ändå.

Jag håller på med en studie där jag ska testa korrelationen mellan två variabler och har fått fram att korrelationen är signifikant på 0.05-nivån (1-svansad).
Hur vet jag om jag ska använda 1-svansad eller 2-svansad metod?
Den hypotes jag har säger att variablerna ska vara positivt korrelerade med varandra, annars får jag förkasta hypotesen.

Tack på förhand!
Citera
2011-01-03, 18:14
Medlem
pissoars avatar
Vad menar du med att du har fått signifikans för korrelationen? Vad fick du för korrelationskoefficient(värde mellan -1 och 1)? Hur har du räknat? Är det inte ett t-test du har utfört?
Citera
2011-01-03, 19:42
Medlem
Korrelationskoefficienten blev 0,33 och det har jag fått fram genom att lägga in alla variablers värde i SPSS och låta programmet räkna ut det.
Men problemet är att det fanns en knapp för att kunna välja om det skulle vara två- eller ensvansat och jag vet inte vilket man ska använda sig av i mitt fall.
Den hypotes jag har valt att undersöka säger att variablerna ska vara positivt korrelerade med varandra.
Citera
2011-01-03, 22:32
Medlem
pissoars avatar
Jag är inte helt hundra, någon annan får gärna dementera eller bekräfta. Men i och med att ditt H0 inte är ett intervall, utan bara har en gräns på ena sidan, så tror jag att du skall välja 1-svansig.

Av nyfikenhet, vad är spss och vad är det mer precist du räknat på?
Senast redigerad av pissoar 2011-01-03 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in