Nja, jag vet inte. Jag tror inte människor föds in i speciella kategorier. Andy Warhol föddes inte till att bli popkonstnär och Adolf Hitler föddes inte till att bli diktator. De blev det snarare genom ett antal lyckliga slumper och prosesser som formade deras liv i en speciell riktning. Visst hade de med sig en viss genetisk bas som deras talanger utgick ifrån, men de hade under en annan tid eller på en annan plats kunnat få dem att utveklas åt ett annat håll. Hade Andy Warhol fötts i Florens på 1500-talet hade han kanske blivit en stor renässansmålare och hade Adolf Hitler fötts i 30-talets New York hade han kanske blivit stadsarkitekt eller retorikprofessor. Det går naturligtvis att veta. Det enda vi vet är hur det verkligen gick, och då kan det onekligen se ut som om vissa personer var perfekta för att födas i just sin epok. Men efterhandskonstruktioner är som bekant någonting helt annat än verkligheten.
Om jag själv måste bidra med en person för att inte bli utslängd från tråden får det bli Albert Einstein. Hade han fötts bara 15-20 år senare hade tidsandan varit helt annorlunda och antagligen hade han inte blivit fysiker. Den speciella relativitetsteorins upptäckt stod redan för dörren och hade garanterat gjorts av någon annan i avsaknad av Einstein, men mysteriet bakom den allmänna relativitetsteorin hade gäckat fysiker långt in i våra dagar. Det var inte bara tur för Einstein att han föddes 1879, det var också tur för fysiken.