2011-01-03, 06:22
Medlem
Jag anser att t.ex. Andy Warhol föddes och levde i precis korrekt era, som konstnär och estet.
Detta med tanke på hans, enligt mig, förunderliga och underbara konst från början till slut.

Har ni någon att nämna, ur ett historiskt perspektiv, som ni anser föddes vid "rätt tid och rätt plats"? Och reflektera litet om varför.
Citera
2011-01-03, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junip
Jag anser att t.ex. Andy Warhol föddes och levde i precis korrekt era, som konstnär och estet.
Detta med tanke på hans, enligt mig, förunderliga och underbara konst från början till slut.

Har ni någon att nämna, ur ett historiskt perspektiv, som ni anser föddes vid "rätt tid och rätt plats"? Och reflektera litet om varför.

Alla som lever och blir kända blir det av en anledning, de lever i rätt era.
Citera
2011-01-03, 06:52
Medlem
gunseng2s avatar
Hitler skulle haft det svårt att lyckas om inte förutsättningarna låg alldeles perfekt för honom och lyckan spelade honom precis rätt.
Citera
2011-01-03, 10:18
Bannlyst
Adolf Hitler

föddes när nationalstaten och det tänket stod som högst på tapeten, massorna var så enkla att manipulera via radio som då fanns, och sen var det troligen många som fortfarande levde under 1800 talets dogmer, Europas stater blev starkare och Tyskland som var van vid leda fick sen en härskare av olympiska mått.
Citera
2011-01-03, 11:14
Medlem
Ankdammsmans avatar
Intressant frågeställning. Jag tror definitivt på såna samband, men man får se upp så att det inte blir alltför teleologiskt.

Vissa samband är extremt tydliga. T ex så levde en extremt stor andel av världshistoriens rikaste människor i USA under andra halvan av 1800-talet (Rockefeller, Vanderbilt, Carnegie). Det var utan tvekan rätt plats vid rätt tidpunkt; ekonomin gick igenom en av historiens största boomar efter inbördeskriget. (Saxat ur Outliers av Malcolm Gladwell.)
Citera
2011-01-03, 15:18
Medlem
Mathematics1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junip
Tack för din åsikt.

Mindre tack för din.
Var inte direkt någon åsikt, utan jag bara höll med.
Citera
2011-01-03, 20:54
Medlem
L.A.s avatar
Nja, jag vet inte. Jag tror inte människor föds in i speciella kategorier. Andy Warhol föddes inte till att bli popkonstnär och Adolf Hitler föddes inte till att bli diktator. De blev det snarare genom ett antal lyckliga slumper och prosesser som formade deras liv i en speciell riktning. Visst hade de med sig en viss genetisk bas som deras talanger utgick ifrån, men de hade under en annan tid eller på en annan plats kunnat få dem att utveklas åt ett annat håll. Hade Andy Warhol fötts i Florens på 1500-talet hade han kanske blivit en stor renässansmålare och hade Adolf Hitler fötts i 30-talets New York hade han kanske blivit stadsarkitekt eller retorikprofessor. Det går naturligtvis att veta. Det enda vi vet är hur det verkligen gick, och då kan det onekligen se ut som om vissa personer var perfekta för att födas i just sin epok. Men efterhandskonstruktioner är som bekant någonting helt annat än verkligheten.

Om jag själv måste bidra med en person för att inte bli utslängd från tråden får det bli Albert Einstein. Hade han fötts bara 15-20 år senare hade tidsandan varit helt annorlunda och antagligen hade han inte blivit fysiker. Den speciella relativitetsteorins upptäckt stod redan för dörren och hade garanterat gjorts av någon annan i avsaknad av Einstein, men mysteriet bakom den allmänna relativitetsteorin hade gäckat fysiker långt in i våra dagar. Det var inte bara tur för Einstein att han föddes 1879, det var också tur för fysiken.
Citera
2011-01-03, 21:23
Medlem
Eller så är dessa personer så framgångsrika eftersom de har lyckats analysera den epoken som de lever i och på så sätt förstår vad just den epoken behöver och anpassar därefter. Tror det kallas opportunism.
Citera
2011-01-03, 21:40
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Hitler skulle haft det svårt att lyckas om inte förutsättningarna låg alldeles perfekt för honom och lyckan spelade honom precis rätt.

Hitler var sannerligen en man som hans samtid skapade, men om man ska se de ur hans synvinkel så lyckades han inte och är därför enligt mig inte någon bra kandidad till denna tråd.

Jag skulle nog säga att Bill Gates föddes vid en ganska bra tidpunkt.
Citera
2011-01-04, 03:18
Medlem
Tror snarare att epoken, tiden formar människan. Skulle Hitler till exempel gått på judar om det inte redan fanns en gnista hat emot dem? Tror inte det jag.

WE'RE ALL VERY RANDOM
Citera
2011-01-04, 12:53
Medlem
odalmans avatar
En sak som säkerligen ofta påverkat hur framgångsrik en person har blivit är ju vilka möjligheter som funnits för folk som ingått i den grupp som han tillhört. Ett par exempel, som iofs kanske faller under de alltför teleologiska resonemang som Ankdammsman talar om, är att alla de s.k arbetarförfattarna som kom fram i Sverige i början av 1900-talet med största sannolikhet skulle ha haft det haft svårare att bli hyllade författare om de inte levt under tiden för arbetarrörelsens framväxt och att en sån som Mona Sahlin ju inte precis skulle ha haft samma möjligheter att bygga en karriär på att vara kvinna om hon hade levt hundra år tidigare. Det var nog också betydligt lättare att göra karriär för de östeuropeiska judar som växte upp i samband med framväxandet av det (iaf inledningsvis) så judevänliga Sovjetunionen än det hade varit för deras förfäder som levde på den tsarryska tiden då judarna var utestängda från många yrken och inte tilläts flytta ifrån sina shtettelbyar i Ukraina och Vitryssland.

En annan lite mindre uppenbar sak som genom åren också skulle kunna tänkas ha påverkat ett och annat levnadsöde skulle kanske kunna vara att olika personlighetstyper eller olika sorters begåvningar har värderats olika högt genom historien och därför varit mer gångbara under vissa historiska perioder än under andra. Enligt mig skulle man i så fall exempelvis kunna säga att alla teaterapa-typer, som hela sitt liv bara intresserat sig för att sjunga och dansa och sånt, definitivt fötts under rätt epok om de lever i dagens värld. Det gäller förstås framförallt för dem som lyckats bli riktigt framgångsrika skådespelare eller sångare men alla artister som jobbar i någon annan del av showbuisness än porrbranschen befinner sig nog högre upp i samhällshierarkin än vad deras kollegor från tidigare tidsåldrar gjorde. Nuförtiden dyrkas ju hollywoodgycklare som George Clooney, Beyonce Knowles, Julia Roberts, och allt vad de heter, som någon sorts halvgudar. Men deras motsvarigheter i de flesta av den gamla tidens agrara samhällen hade antagligen ungefär lika låg status som prostituerade, bödlar och andra socialt utstötta yrkesgrupper.
Senast redigerad av odalman 2011-01-04 kl. 13:12.
Citera
2011-01-04, 14:00
Medlem
langaocbs avatar
Rätt tid och omständigheter är ju ofta totalt avgörande. Bill Gates gick på en privatskola som tidigt hade råd att köpa in en dator till eleverna.
Hade Gates varit född 20 år tidigare i Linköping hade han väl varit en av alla underbetalda ingenjörer som byggde Viggen eller något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in