Citat:
Ursprungligen postat av Footballer
Jag stannade inte på grund av att om bilen från höger var såpass långt borta att det inte fanns skäl för det. Eller menar du att så fort du ser en bil till höger om dig, om det så är 150 meter bort så ska du stanna? Sen körde ju han fortare än man borde och då blir det lite svårt. Bara för att en bil kommer från höger ska du inte tro att du äger vägen. Det är så jag menar. Har jag fel?
Nyss var det ca 6 rutor bort och nu 150 meter. Det lättaste är att tala om hur förutsättningarna var i ditt fall, för det är vad som är intressant. Men jag ska svara på frågan,, ja, jag är alltid beredd att bromsa eller stanna om så behövs för högerregeln, likadant gör jag vid tex. trafiksignaler, skyltad väjningsplikt eller övergångsställen.
Jag vet var det är högerregeln eftersom en huvudled har en sned fyrkantig gul skylt efter varje korsning, eller skylt som visar huvudleds fortsättning i korsning. Saknas dessa så utgår jag från att det är högerregeln, utom i vissa fall, där någon annan väjningsregel kan finnas.
Nu kanske det är så att du har ett färskt körkort och inte lärt dig så mycket ännu. Men själv har jag lärt mig bedöma andra fordons hastigheter så att jag kan räkna ut när ett fordon kommer passera en viss punkt. Detta är speciellt viktigt för mig som kör långa tunga fordon.
Jag läser trafiken konstant, oavsett var, när och hur jag kör. Jag håller mig dessutom uppdaterad med trafikreglerna då trafikmiljön är min arbetsplats, till skillnad från folk som bara arbetspendlar eller skjutsar ungarna till träningen och egentligen inte bryr sig om annat än målet för resan.
Hur fort passerar du grönt lysande trafiksignaler, eller korsningar på en huvudled? Innebörden är nämligen samma sak som högerregeln. Den som har grönt, eller huvudled ska köra och den som har rött, eller väjningsplikt ska stanna.
Krockar man när man kör för grönt så åker den som körde mot rött dit. I dina inlägg låter du som den som körde mot rött, eftersom även den som kör för grönt ska hålla sådan hastighet att denne kan undvika en olycka. Men i praktiken fungerar det inte så. Den regeln tillämpar man mer i tex. villaområden där barn kan fara ut på vägen som kåta rådjur.
Det sista förstår jag inte riktigt vad du menar med. Om en bil kommer från höger så är det exakt så som du skriver, jag tror inte att jag äger vägen, därför låter jag den åka. Av precis samma anledning kör jag om jag kommer från höger. För den som kommer och får en bil från höger ska inte tro att denne äger vägen.
Jag tänkte lite på ditt fall idag och det som eventuellt skulle kunna rädda dig är om genomfartsvägen räknas som väg. Vanligtvis är hela området upptaget som parkering i detaljplanen, men har du tur och försäkringsbolaget gör bedömningen i den första riktningen och den du krockade med köper det så kommer du klara dig.
Rimligtvis är du inte den förste som krockar på en sådan parkering så jag undrar varför du inte ringer försäkringsbolaget och frågar direkt. De lär ju ha ett standardsvar för dessa parkeringar.