2011-01-02, 16:38
Medlem
ewallgs avatar
Jag såg det här inlägget i tråden "Vilken öl tycker ingen är äcklig?"

Citat:
Ursprungligen postat av vardagspsykos
Inte många klagar ju på Mariestad, Norrlandsguld däremot. Norrlands är inte någon god öl, det är bara för det låga priset som den säljs. Men det är inte alltid man har råd med annat

Vilket fick mig att vilja upplysa FB:are som delar åsikten att det finns pengar att spara. Jag vet, sedan tidigare diskussioner om dryck, att de flesta människor är helt befriade från både smaklökar och luktsinne så det finns en stor chans att de inte har noterat att det är precis samma öl.

Till att börja men har den samma lukt, smak och alkoholinnehåll; dessutom har de samma densitet. Vilket tillsammans med att de ser identiska ut och smakar identiskt pekar mot att det är precis samma öl.

Källa
Citera
2011-01-02, 16:41
Medlem
KaptenFranssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewallg
Vilket tillsammans med att de ser identiska ut och smakar identiskt pekar mot att det är precis samma öl.

Verkligen inte. Kanske du som har fel på dina smaklökar.

N.G smakar mer "fis" än Mariestad.
Citera
2011-01-02, 16:47
Medlem
Mattsson69s avatar
Håller absolut INTE med dig på detta .. Har druckit Mariestad i många år och då och då köper man något annat pga ekonomin eller vafan vet jag ..

Jag skulle aldrig få för mig att tro att det är samma öl , just pågrund av sötman och fylligheten är helt annorlunda !

Så nej min vän , den källan tilltalar inte mig särskilt mycket
Citera
2011-01-02, 16:48
Medlem
Gusys avatar
Det kan omöjligt stämma. Mariestads är min absoluta favoritöl. Norrlands Guld däremot faller mig inte alls i smaken.
Citera
2011-01-02, 16:49
Medlem
Matchens avatar
Intressant tanke! Jag har också tänkt att de är väldigt lika på alla sätt och vis, men alltid inbillat mej att Mariestads smakar lite bättre (som i bättre ingredienser). Kanske placebo?

Får nog pallra mej ner till systemet på måndag och köra lite test i min ensamhet...

(Något som inte nämnts, även fast det kanske är underförstått, är att båda bryggs av Spendrups)
Citera
2011-01-02, 16:54
Medlem
ewallgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matchen
Intressant tanke! Jag har också tänkt att de är väldigt lika på alla sätt och vis, men alltid inbillat mej att Mariestads smakar lite bättre (som i bättre ingredienser). Kanske placebo?

Får nog pallra mej ner till systemet på måndag och köra lite test i min ensamhet...

(Något som inte nämnts, även fast det kanske är underförstått, är att båda bryggs av Spendrups)

De är dessutom båda uppfunna av spendrups och bryggs i samma lokaler.

http://doublebastardbeerblog.wordpress.com/2008/09/07/myten-om-mariestads/
Citera
2011-01-02, 17:07
Medlem
Gregsons avatar
Oavsett om det är samma öl eller inte så är ju skillnaden försumbar. Vid blindprovningar har amerikanska ölkonsumenter inte kunnat skilja mellan sina favoriter.
Citera
2011-01-02, 19:41
Medlem
EfterBlivandes avatar
Jag tycker det är skillnad på Mariestads och Norrlands, Mariestad är mycket godare. Fast alla tycker olika.
Citera
2011-01-02, 20:03
Medlem
D69s avatar
Visst är dom lika men jag tror inte det är samma öl. Jag kör alltid Mariestad som "vardagslager" medan grannen kör Norrlands. Jag uppfattar Norrlands som lite tunnare i smaken. Men jag ska nog ta och testa genom att köra ett blindtest.
Citera
2011-01-02, 20:23
Medlem
treeflows avatar
Omöjligt.. eller placebo. Hur som helst tycker jag att Norrlands är bra mycket äckligare.
Citera
2011-01-02, 20:34
Medlem
Astrofaess avatar
Jag har också misstänkt detta sedan länge. Det myglas ju rätt duktigt med varumärken inom bryggerinäringen med olika märken som licensbryggs lite här och var. Och på etiketterna återfinner man inte så sällan text av karaktären "hantverk och tradition sedan 18XX" etc. När jag själv började dricka öl så trodde jag att Mariestads bryggeri faktiskt existerade och det är jag nog inte ensam om.
Citera
2011-01-02, 20:41
Medlem
smygrasistens avatar
Anledningen till varför ni tycker att Mariestads är godare är för att den är dyrare. Det är samma sak med dyra viner - de är verkligen inte godare än de billigare varianterna utan det är en ren marknadsföringsbluff som spelar på placeboeffekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in