2011-01-02, 15:55
Medlem
Hej!

Jag skriver lite dokument och liknande på min dator, lite utav en journal och lite andra privata tankar och åsikter och jag vill inte att mina kompisar m.m skall kunna läsa innehållet..

Finns det något sätt jag kan låsa mappen och allt som finns där i så man endast med lösenord kan komma in och öppna dokumenten? eller på något liknande sätt?

Tack på förhand

k2
Citera
2011-01-02, 16:04
Medlem
Artygs avatar
Du kan inte låsa enskilda mappar. Det finns dock program du kan ladda ner som låser mappar åt dig.
Det enklaste dock är att skapa en imagefil med lösenord. Där i stoppar du i din mapp.
Citera
2011-01-02, 16:05
Medlem
det är bara att högerklicka på mappen och välj visa info. tryck på rutan "låst" under "dela mappen" rutan. du kan här även bestämma vilka användare på datorn som kan läsa eller skriva i mappen.
huvudlösenordet tror jag att du måste använda för att göra ändringar i inställningarna beroende på vilka säkerhetsinställningar du har.
hoppas det löser sig!
Citera
2011-01-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamari
det är bara att högerklicka på mappen och välj visa info. tryck på rutan "låst" under "dela mappen" rutan. du kan här även bestämma vilka användare på datorn som kan läsa eller skriva i mappen.
huvudlösenordet tror jag att du måste använda för att göra ändringar i inställningarna beroende på vilka säkerhetsinställningar du har.
hoppas det löser sig!

Du kan tom gå längs ned när du fått upp infofönstret där det står delning och behörigheter, där ser du alla användare jag staff tex och everyone under everyone kan du välja "ingen åtkomst" istället för bara läsa! lycka till!
Citera
2011-01-02, 22:28
Medlem
ei96byods avatar
Om du bara skall skriva korta anteckningar som du vill dölja så skulle jag rekommendera "säkra anteckningar" i nyckelhanteraren, som ligger bland verktygsprogrammen. Det är helt enkelt krypterade anteckningar, som man måste fylla i lösenord för att kunna läsa.

Är det lite mer avancerade filer skulle jag göra som Artyg säger här ovan. Skapa en krypterad image-fil som du lägger filerna i.

Du skapar den med "skivverktyg" och det blir som en virtuell extern hårddisk ungefär. När man öppnar "hårddisken" (dubbelklickar) får man fylla i ett lösenord för att avkryptera filerna. När man sedan matar ut "hårddisken" så krypteras filerna igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in