2011-01-02, 15:25
Medlem
Tjippmunks avatar
hej

med mitt bostadslån har jag ett system som går till så att jag betalar in 6% på ett sk servicekonto. så länge räntan är under 6% så kommer saldot på kontot att öka var månad. problemet är att jag har absolut ingen ränta på dessa pengarna. har funderat på att sätta dom på fasträntekonton i ett antal månader i stöten för att iaf få något för dom. detta är ju pengar jag inte "behöver" förrän räntan är över 6% vilket iaf kommer att dröja ett tag.
jag andvänder swedbank och kan få ca 2% i ränta om jag låser i 3 månader. tänkt lite på att sätta dom i någon lågriskfond men jag vill inte riskera att förlora något. (har redan aktie och fondsparande separat).

några tankar eller idéer?
Citera
2011-01-02, 16:24
Medlem
Varför inte dega av lånen istället?
Citera
2011-01-02, 16:38
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkins
Varför inte dega av lånen istället?

pga att om jag tar dom pengarna och betalar av lite på lånet istället så blir det ca 75 kr mindre i månadskostnad, dvs försumbart mot "säkerheten" att om jag blir av med jobbet så har jag pengar "redan inbetalt till lånet". (hoppas du förstår hur jag menar).

kan jag istället få 3% i ränta så är jag kvar på 0. minskad ränta vs amortering. allt över 3% är plus.

summan på kontot är 30 000. lånet 1 000 000.

tanken är ju förstås att mina övriga investeringar ska täcka lånekostnaden helt. men att dessa 30 000 inte genererar någon vinst alls retar mig
Citera
2011-01-02, 16:43
Medlem
Grundregeln är att ha "3 månadslöner" på sparkontot.

Sen kan det va bra att veta att bra ekonomi och bra lön är två helt olika saker.
Citera
2011-01-03, 00:46
Medlem
Hoist spar ger 2,6% och fria insättnignar och uttag, det använder jag för bufferten. http://hoistspar.se/
Citera
2011-01-03, 10:23
Medlem
http://www.akelius.se/spar/index.asp

5% på 50 000kr. dock om du binder i 12 månader.
Citera
2011-01-03, 10:36
Medlem
Sen finns ju risken att du inte får något tillbaka om Akelius går i KK. Inte för att det är så troligt, men risken finns.
Citera
2011-01-03, 13:21
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Hoist spar ger 2,6% och fria insättnignar och uttag, det använder jag för bufferten. http://hoistspar.se/
+1

Jag och min sambo har fört över en del av överskottet på vårt "buffert-konto" till Hoist spar med 2,65% obundet och statlig insättningsgaranti. Det känns tryggt och säkert.
Citera
2011-01-03, 17:32
Medlem
Marginalen (f.d. Bank2) har ett transaktionskonto med en ränta på f.n 1.7%. Du kan ju alltid parkera pengarna där och ändra autogirot för lånet så att det dras från det kontot. Det är möjligt att banken blir lite sur, men om du inte har fått en generös ränterabatt så kanske det inte gör något.

Alternativet är ju att använda t.ex. Hoist och föra över mellanskillnaden varje månad som du har ett positivt ränteutfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in