Citat:
Ursprungligen postat av venicevenice
Det låter extremt bra. Men som min fråga löd... 100 mbps bandbredd.. Innebär det 100 mb per sekund i som gräns för ingående och utgående trafik? Om så är fallet så räcker ju det mer än väl.
100 Mbps full-duplex betyder att du vid vilken tidpunkt som helst kan ta emot uppladdning av filer till din server i 100 Mbps samtidigt som du skickar data (folk besöker din sida och laddar ned filer ifrån dig) i 100 Mbps. 100 Mbps betyder att du kan skicka 100 megabit per sekund. Omvandlat i megabyte blir det 12,5 megabyte per sekund. Sammanlagt har du 100 + 100 Mbps.
Citat:
SATA2 diskar. Det är diskar som skriver 300 mbps, eller minns jag fel?
SATA II kan mycket riktigt skriva i 300 MBps. Det finns snabbare diskar, men då talar vi om en helt annan prisbild. Till en början kommer SATA II absolut att hålla dig och dina besökare nöjda.
Citat:
Och också, självklart.. Hur hårt tryck pallar det här, under såhär "lång" tid? När den där servern stått och puttrat ett par år måste ju riskerna för att saker går sönder vara stor. Kostar det mig något?
Servern, speciellt om du uppgraderar till Xeon X3430, pallar flera hundra besökare samtidigt och ska kunna hantera perioder av tusentals besökare. Det beror givetvis även på hur bra kodad uppladdnings- och distribueringsmjukvaran är. Det kommer dock att ta en del innan hårdvaran blir flaskhalsen i systemet.
Angående hårdvarufel beror vem som står för kostnaden på vad som har orsakat felet. Ibland blir det företaget/hosten som står för kostnaden och ibland blir det du. (Generellt står du för fel orsakade av dig själv, så som att du har konfigurerat operativsystemet så illa att det skadar disken. Om det är hårdvarufel står hosten för det.) En hårddisk i en av mina servrar hos LeaseWeb gick sönder efter cirka tre år i bruk och de bytte ut den utan att debitera mig. Vems felet var kunde de däremot inte urskilja. Men annars får man normalt räkna med att betala för ny hårddisk och servicetid, och det brukar handla om ett par hundra euro totalt. Lyckligtvis händer det väldigt sällan.