2011-01-26, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurte
Nja... vallhundar används som regel inte för att skydda boskap mot rovdjur. Det är den boskapsvaktande hundens uppgift. Vallhundar används för att driva flocken och saknar ofta psyke eller fysik för att utgöra något väsentligt skydd. Jämför puli och komondor.

Vad gäller "krigshundarna" så är dogo en aggressiv jaktras, amstaff en utställningsras med kampbakgrund och dobermann en utställningsras med vaktbakgrund.
Du har helt rätt!
Citera
2011-02-07, 12:35
Medlem
AdoRebels avatar
Jag undrar även om det är "okej" att låta hunden bita i däck och dylikt. Har sett det i filmer och så, men då är det direktkopplat till hundkamper. Jag vill alltså inte väcka någon instinkt genom att låta min hund hänga på ett däck och slita.

Vilka sett bör man träna sin amstaff på?
Citera
2011-02-07, 17:10
Medlem
AdoRebels avatar
Någon vänlig själ som vill hjälpa mig med att svara på frågorna ?
Citera
2011-02-07, 19:37
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdoRebel
Jag undrar även om det är "okej" att låta hunden bita i däck och dylikt. Har sett det i filmer och så, men då är det direktkopplat till hundkamper. Jag vill alltså inte väcka någon instinkt genom att låta min hund hänga på ett däck och slita.

Det är bara å köra på, har dragkamp varje dag med hunden fast han ogillar däck och är mer sugen på rep eller fotbollar.

Kasta pinne gillar dom flesta amstaffsen jag stött på, gärna stora pinnar aka träd det är perfekt om man vill tömma dom på den enorma energin dom besitter.
Citera
2011-02-07, 22:24
Medlem
AdoRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Det är bara å köra på, har dragkamp varje dag med hunden fast han ogillar däck och är mer sugen på rep eller fotbollar.

Kasta pinne gillar dom flesta amstaffsen jag stött på, gärna stora pinnar aka träd det är perfekt om man vill tömma dom på den enorma energin dom besitter.

Kul att höra! Hur får man amstaffen att bita i däcket?
Citera
2011-02-07, 22:59
Medlem
Citat:

Ärligt kompis, om du är såpass okunnig vad gäller hundar -dont get one-

dom flesta hundar brukar gilla "kamplekar" dragkamp om olika saker brukar vara väldigt populärt, se bara till att vara totalt intolerant mot att den biter i handen osv.
Citera
2011-02-07, 23:00
Medlem
Boggas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av serber

Finns andra bra metoder att bli kvitt all energi, en metod är drag weight och weight pull. Har en amstaff/engstaff som har tonvis med energi och som man inte blir kvitt genom en 1 timmes prommis. Men jag tränar aktivt i SWBA Gävleborg och har även en egen sele och kedjor som jag knatar runt med hemma när vi inte tränar tillsammans.

Efter en längre promenad med sele och kedjor och/eller weight pull-träning så brukar flickan vara ganska så trött
Citera
2011-02-08, 21:05
Medlem
AdoRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp-studio
Ärligt kompis, om du är såpass okunnig vad gäller hundar -dont get one-

dom flesta hundar brukar gilla "kamplekar" dragkamp om olika saker brukar vara väldigt populärt, se bara till att vara totalt intolerant mot att den biter i handen osv.

Alla måste ju börja någonstans? Ja, jag är okunnig men väldigt villig att lära mig.
Citera
2011-02-09, 00:17
Medlem
Zanizailas avatar
...och det är vad som räknas. Betydligt bättre än många på det här forumet.
Citera
2011-02-09, 04:13
Medlem
C3rvixs avatar
Citat:
Min amstafftik älskar att ha dragkamp med bildäck men hon vet också var gränsen går och enligt mitt tycke är det viktigt att få hunden att förstå kommandon som: "loss", "släpp", "nu räcker det" eller liknande. När det är sagt så vet hon att hon måste släppa och låta däcket vara. Det är inte hunden som ska bestämma när, var och hur den/ni ska leka. Dragkamp med olika saker är bra sätt för hunden att leka, så länge det sker kontrollerat och inte går till överdrift.

Ett sätt att få hunden att bli intresserad av bildäck är att göra däcket till någonting intressant. Börja med att ha däcket liggandes på marken och låt hunden "lära känna" däcket. Lägg godis i och på så den förstår att det inte är någonting farligt. Låt hunden bita i däcket när det ligger på marken och sen när hunden är färdigvuxen kan du hänga upp det. Det är ordnade former som gäller när hunden ska leka med däck då däck oftast är ganska tunga och händer den en olycka medans hunden är valp kan det sluta riktigt illa, vilket det givetvis kan när hunden är äldre också men det är lättare när den inte är färdig växt.
Citera
2011-02-09, 10:32
Medlem
slugs-Ps avatar
Nu är ju inte jag så hemma i denna rasen men använder man inte kamp mest som belöning? SJälva kampen äv väl inget arbetsmoment.
Citera
2011-02-09, 14:04
Medlem
AdoRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C3rvix
Min amstafftik älskar att ha dragkamp med bildäck men hon vet också var gränsen går och enligt mitt tycke är det viktigt att få hunden att förstå kommandon som: "loss", "släpp", "nu räcker det" eller liknande. När det är sagt så vet hon att hon måste släppa och låta däcket vara. Det är inte hunden som ska bestämma när, var och hur den/ni ska leka. Dragkamp med olika saker är bra sätt för hunden att leka, så länge det sker kontrollerat och inte går till överdrift.

Ett sätt att få hunden att bli intresserad av bildäck är att göra däcket till någonting intressant. Börja med att ha däcket liggandes på marken och låt hunden "lära känna" däcket. Lägg godis i och på så den förstår att det inte är någonting farligt. Låt hunden bita i däcket när det ligger på marken och sen när hunden är färdigvuxen kan du hänga upp det. Det är ordnade former som gäller när hunden ska leka med däck då däck oftast är ganska tunga och händer den en olycka medans hunden är valp kan det sluta riktigt illa, vilket det givetvis kan när hunden är äldre också men det är lättare när den inte är färdig växt.

Tack så mycket för all info. Vill kunna samla på mig så mycket som möjligt, även om det är långt tid kvar. Skall förövrigt försöka passa en Pitbull / amstaff blandning i X antal veckor, ifall det löser sig som det ska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in