2011-01-02, 03:20
Medlem
AdoRebels avatar
Hejsan, har en kort och snabb fråga. Jag har hört och läst ibland att vissa hundraser inte är lojala. Finns historier om pittbull hundar som inte försvarar sina ägare när de har blivit rånade eller blivit nedslagna.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det beror väll helt och hållet på hur du uppfostrar din hund och vilken relation ni har?

Är vissa hundraser mindre lojala mot sina ägare? Hur får man hunden att bli lojal isåfall (kärlek och uppmärksamhet, samt visa vem som bestämmer borde väll räcka?)
Citera
2011-01-02, 03:28
Medlem
DarthNickes avatar
Ifall en hund blir rädd för angriparen så ger den ju oftast inte in sig i kamp, men om den inte sätt vad angriparen kan göra så ger den ju in sig i alla kamper.

Tror det har med båda sortens hund, gener och hur den blivit uppfostrad.
Citera
2011-01-02, 04:10
Medlem
AdoRebels avatar
Tack för svar!
En pitbull / mastiff blandning, hur tror ni den skulle reagera ifall ägaren blev påhoppad ?
Citera
2011-01-02, 04:10
Medlem
Jernvantes avatar
Som med Pitbullen just handlar det kanske inte så mycket om lojalitet, mer att rasen är avlad för att vara väldigt försiktig med/mot människor.

Mastiff däremot är en vakthund och avlad för detta ändamål så...
Citera
2011-01-02, 04:15
Medlem
AdoRebels avatar
Jag har funderat på att skaffa en pitbull / mastiff blandning. Jag vill ju självklart att min älskade hund skall skydda mig utifall något händer, precis som jag skulle skydda den.
Citera
2011-01-02, 05:58
Medlem
Flamsans avatar
hundar är oppurtunister, det är ine alls säkert att ens hund försvara en.

man kan lätt testa det genom att bråka lite med sin partner hemma, hunden går ofttast på den som är i underläge och nafsar på den inte på den som slår

Sen är det olika från hund till hund, jag har tre hundar, mor och hennes två barn från två olika kullar.
och de tre reagerar helt olika. Om min man slår på min arm så går hanen i mellan och visar tydligt att han gillar inte sådana dumheter, vi ska vara sams. Den äldsta börjar hoppa och skälla på oss och slutar vi inte går hon på mig. och den yngsta skier i vilket
Citera
2011-01-02, 09:58
Medlem
Zanizailas avatar
Som sagt, en pitbull är avlad för att aldrig någonsin vara aggressiv mot människor. De ska slåss mot andra djur, inte människor.
Mastiffer däremot (inte Engelsk mastiff nu då, eftersom de bara avlats det sista seklet som familjehundar) är skapta för att vakta, och då även (när det är nödvändigt) försvara sin människa.

Nu vet jag inte hur påläst du är, men eftersom du inte ens visste det...

Citat:
Du är säkert inte en av alla som köper den här typen av extremt potenta blandraser, helt utan att veta ngt om föräldrarnas ursprung eller ens veta att amstaff bara är en förkortning. Du har säkert läst på otroligt mkt om alla de här raserna och vet hur extremt labil din hund kan komma att bli. Blandningen kamphundsättling blandat med två extremt skarpa vakt- och jakthundar är troligen en av de som kan sluta värst. en gigantisk hund som är hundaggressiv, extremt hotfull mot främlingar och med en väldigt kraftigt jaktdriv. E det en blandras med lite rörig eller okänd bakgrund kan det gå riktigt illa.

Men jag är övertygad om att du är en mkt påläst person som planerat detta köpet länge oh verkligen söker efter några speciella egenskaper i just denna blandningen. Du har antagligen följt föräldrarna och sett att et varit bra hundar o valt därefter.

Lycka till med hunden och sorry om jag dömde dig för tidigt
Citera
2011-01-02, 09:59
Medlem
Man får väl fostra hunden i försvar hos en meriterad tränare, tror inte de går helt på automatik hade en schäfer som va mig extremt lojal och följde mig i spåren överallt, men när jag blev skojöverfallen bet han mig i röven.
Citera
2011-01-02, 10:25
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Man får väl fostra hunden i försvar hos en meriterad tränare, tror inte de går helt på automatik hade en schäfer som va mig extremt lojal och följde mig i spåren överallt, men när jag blev skojöverfallen bet han mig i röven.
+1.
Om du tränar skydd med din hund kommer den skydda dig för då känner den igen situationen.
Citera
2011-01-02, 16:42
Medlem
AdoRebels avatar
Tack för svaren.

Nej jag har inte läst på särskilt mycket om hundarna. Det är inte så att jag skall köpa en hund imorgon, utan jag får se vad som händer (har planerat att köpa en i sommar men man vet aldrig).
Trots att pitbull är avlad till att inte vara aggressiv mot människor så bör den väll ändå känna lojalitet mot sin husse, handen som föder honom/henne och ger kärlek.
Citera
2011-01-02, 17:00
Medlem
AdoRebels avatar
Känner mig lite splittrad i ämnet.

När jag läser på pitbull.se så hittar jag detta skrivet i en artikel där

"En pitbull är lojal in i döden. I ur och skur, i nöd och lust. Din pitbull kommer aldrig att svika dig."

Såg även detta på passagen.se

"Så lojal och trogen och lydig som en pitbull kan vara en med RÄTT ÄGARE syns sällsynt bland andra hundsorter."

Vore kul om någon pitbull ägare kunde säga någon kommentar. Eller någon som vart med om en händelse med en pitbull, hur den reagerade osv.

Såg även denna kommentar på ett forum

"Tyvärr är en kärleksfullt uppfostrad Pitbull en dålig vakthund, den tycker helt enkelt för mycket om folk."

Som jag tidigare skrev så känner jag mig splittrad inom denna fråga.
Senast redigerad av AdoRebel 2011-01-02 kl. 17:03.
Citera
2011-01-02, 17:04
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernvante
Som med Pitbullen just handlar det kanske inte så mycket om lojalitet, mer att rasen är avlad för att vara väldigt försiktig med/mot människor.

Mastiff däremot är en vakthund och avlad för detta ändamål så...

Det är ju tvärt om APBT är oftast väldigt social och glada mot människor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in