• 1
  • 2
2011-01-02, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Alkohol har betydligt lägre fryspunkt än vatten, minns inte vad det är, så av frysningen försvinner det i och för sig inte. Däremot försvinner alkoholen när den kommer i grytan eller pannan, kokpunkten är 78 grader. Om man vill åt själva vinsmaken så spelar det ingen roll. Sedan kan alkohol fungera som smakbärare och i så fall kan man smälta ner kuberna i pannan när man tagit den från spisen.

Ren alkohol kokar vid 78 grader. Men vin innehåller bara 15%. Tänkte skriva ett långt inlägg för att förklara hur det funkar men hittade en blogg som gör det bättre.

http://pelleskok.blogspot.com/2009/0...lagningen.html
Citera
2011-01-02, 17:46
Medlem
Bag-in-box kanske vore något? Borde väl hålla sig i flera månader.
Citera
2011-01-02, 18:17
Medlem
behemots avatar
Jag brukar iallafall frysa in det som blir över av vinet för att ha i mat, det funkar bra
Citera
2011-01-02, 19:15
Medlem
krss avatar
Kan rekommendera att använda en isbricka, det gör jag när det blir slattar över. Använder som du mest rödvin till maten så det blir ofta över.
Citera
2011-01-02, 19:57
Medlem
behemots avatar
Jag använder vanliga plastburkar och tar med glasskopa när jag behöver. Fast det är mest för att jag aldrig kommer ihåg att fixa isformer.
Citera
2011-01-02, 20:07
Medlem
Glad...s avatar
Vin går utmärkt att frysa och smaken förstörs inte. Alkoholhalten är ju total ointressant då Ts tänkt använda vinet i mat och då förgörs alkoholen oavsett pga uppvärmningen. Det är ju inte alkoholsmaken man är ute efter när man använder vinet i matlagning.
Citera
2011-01-02, 21:44
Medlem
wääuus avatar
Jag brukar också frysa in överblivet vin som börjar surna till lite. Det fryser, men inte riktigt till ordentliga iskuber utan mer som en stel slush.
Citera
2011-01-03, 01:59
Medlem
om det har börjat surna till så kan man låta det vara också. blir vinäger av det och smakar ofta inte så tokigt. kan bli både billigare och godare än vinägern som finns att få på ica.
Citera
2011-01-03, 02:38
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Ren alkohol kokar vid 78 grader. Men vin innehåller bara 15%. Tänkte skriva ett långt inlägg för att förklara hur det funkar men hittade en blogg som gör det bättre.

http://pelleskok.blogspot.com/2009/0...lagningen.html
Det var som fanken, visst kunde jag tänka mig det tar tid att alkoholen kokar bort, men att det alltid finns kvar lite visste jag inte. Men det är i så fall ingen nackdel, alkohol funkar lite som vispgrädde, det är en smakbärare och tar fram smakerna på ett bra sätt vid matlagningen.
Och angående frysning och alkohol, fryst vin blir inte riktigt stel, utan fortsätter vara lite grynig, medan starksprit förblir flytande.

Som 14-15åring när jag köpt whisky och gömt ute i skogen i 25-gradig kyla kunde det således slutat illa när jag skruvade upp flaskan och tog några rejäla huttar. Det gick bra, men jag ryser vid tanken på vad som kunde hänt.
Citera
2011-01-04, 13:43
Medlem
Det går alldeles utmärkt att frysa vinslattar. Men man bör inte dricka det sen. I maten funkar det dock bra. Tänk på att konsistenesen i en vanlig frys inte riktigt blir is, ytan snarare "slush". Det är därför bättre att frysa in vinet i en burk och ta skedar ur den. Ispåsar blir väldigt kladdigt.
Citera
2011-04-08, 12:54
Medlem
De få tillfällen det blir slattar kvar av vin så fryser jag in dom i istärningspåsar. Tex. http://www.toppits.se/detail_d1_prod...2428,1748.html
Då kan man ta lite vid då o då och ha i matlagning.
Citera
2011-04-09, 07:56
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumskalman
Det går alldeles utmärkt att frysa vinslattar. Men man bör inte dricka det sen. I maten funkar det dock bra. Tänk på att konsistenesen i en vanlig frys inte riktigt blir is, ytan snarare "slush". Det är därför bättre att frysa in vinet i en burk och ta skedar ur den. Ispåsar blir väldigt kladdigt.
Jag önskar jag hade vetat detta innan jag gjorde ispåsar! Det är ju bara ett jäkla kladd med dem. Nästa gång blir det en burk. =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in