2011-01-01, 20:52
Medlem
Diablesss avatar
Något som vet vad det kan bero på? Tjejens syster har en hund, nåt litet och fluffigt, tror det är en dvärgspets? Hursom, när hunden fått gnaga på ett ben så har man kunnat se att den blöder från tandköttet. Märktes först genom att tuggbenen blev blodiga.. Är det farligt? Inga skadade tänder har hittats och hunden är vuxen.
Citera
2011-01-01, 20:54
Medlem
tjuven018s avatar
En hund som blöder lite på tandköttet? Farligt? Skojar du eller.
Citera
2011-01-01, 20:56
Medlem
charkovs avatar
Bara nyttigt och bra, fattas bara!.
Citera
2011-01-01, 20:58
Medlem
MisterToms avatar
Troligtvis inflammerat tandkött, gingivit. Det är inte direkt akut farligt men inget bra om hunden går med det längre tid då det kan leda till ex. tandlossning. Därför är det viktigt att borsta tänderna med en bra hundtandkräm och hitta tandsten och behandla den i tid.
Citera
2011-01-01, 21:09
Medlem
tjuven018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Troligtvis inflammerat tandkött, gingivit. Det är inte direkt akut farligt men inget bra om hunden går med det längre tid då det kan leda till ex. tandlossning. Därför är det viktigt att borsta tänderna med en bra hundtandkräm och hitta tandsten och behandla den i tid.

Herregud

Det är en hund som blöder lite på tandköttet.
Citera
2011-01-01, 21:18
Bannlyst
Citat:
är du en sån som köper flera olika koppel till hunden med olika färger så att hunden "ska bli glad"? du köper skor till den så att den ska slippa frysa om tassarna?
du köper inte grisöron för att du anser det smutsigt? du köper iställer dentastix?

gå och lägg dig.
Citera
2011-01-01, 21:38
Medlem
Diablesss avatar
Jag kan inget om hundar och matten är lite orolig, därför frågar jag. Hunden har inte tandsten i alla fall vilket vet har konstaterat och den blöder endast när den gnager på ben, inte efter mat,godis osv.
Citera
2011-01-01, 21:42
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuven018
Herregud

Det är en hund som blöder lite på tandköttet.

Ja? Vilket är ett symtom på inflammerat tandkött.

Citat:
Ursprungligen postat av axyon
är du en sån som köper flera olika koppel till hunden med olika färger så att hunden "ska bli glad"? du köper skor till den så att den ska slippa frysa om tassarna?
du köper inte grisöron för att du anser det smutsigt? du köper iställer dentastix?

gå och lägg dig.

Är du totalt dum i huvudet eller? För att svara på dina frågor; nej jag tror inte hunden blir glad av olikfärgade koppel, och mina hundar fryser inte om tassarna som tur är - annars skulle jag absolut kunna använda skor om de trivs i det. Jag köper grisöron, men hellre råa köttiga ben. Dentastix köper jag inte, som sagt är det råa köttiga ben som gäller i mitt hem och inte överprisade pinnar med tveksamt innehåll.

Däremot är inflammerad tandkött ett rätt stort problem för våra hundar idag, och det skulle absolut kunna minska om vi borstade tänderna på våra hundar bättre och oftare.
Citera
2011-01-01, 21:42
Medlem
Paladins avatar
Det är troligen inget att vara orolig över. En av mina hundar gör detta med emellanåt. För oss hjälpte det att öka mängden tuggben han fick för att stärka tänder och tandkött och hålla rent i munnen.
Håll lite extra koll på det bara så det inte förvärras. Vilket foder äter hunden? Torrfoder? Uppblött? Färskfoder?
Senast redigerad av Paladin 2011-01-01 kl. 21:44.
Citera
2011-01-01, 21:44
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diabless
Jag kan inget om hundar och matten är lite orolig, därför frågar jag. Hunden har inte tandsten i alla fall vilket vet har konstaterat och den blöder endast när den gnager på ben, inte efter mat,godis osv.
Då är det ingen fara iheller. Händer min jycke också blöder från tandköttet när den tuggar tuggben.
Snarare ett friskhetstecken, än att något skulle vara på tok!.
Citera
2011-01-01, 21:50
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Då är det ingen fara iheller. Händer min jycke också blöder från tandköttet när den tuggar tuggben.
Snarare ett friskhetstecken, än att något skulle vara på tok!.

Hur kan det vara ett friskhetstecken? Vad tänker du om ditt tandkött börjar blöda när du borstar tänderna ex? "Åh, titta jag blöder från tandköttet - gud vad skönt då vet jag att jag inte har cancer!"?

Det är och kommer alltid att vara ett sjukdomstecken. Tandkött ska INTE vara lättblödande eller irriterat, då är något fel.
Citera
2011-01-01, 21:54
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Hur kan det vara ett friskhetstecken? Vad tänker du om ditt tandkött börjar blöda när du borstar tänderna ex? "Åh, titta jag blöder från tandköttet - gud vad skönt då vet jag att jag inte har cancer!"?

Det är och kommer alltid att vara ett sjukdomstecken. Tandkött ska INTE vara lättblödande eller irriterat, då är något fel.
Bara tänkte på om hunden inte tuggar tuggben så ofta. Sen kan dom där tuggbenen vara jävligt vassa!.
Så det behöver inte absolut tvunget vara något sjukdomstecken!.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in