• 2
  • 3
2024-08-14, 15:58
Medlem
Locri-Buffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nu är det dags för mig att byta ut besticken för de är så gamla och med tiden har det blivit en salig blandning som egentligen inte passar ihop.

Har märkt att vissa bestick, som har handtag av annat material, ibland får en vit saltbeläggning (?) i skarven som inte ser så trevlig ut. Är det något hälsovådligt som bör undvikas? Kanske är det bättre med bestick som är helt i rostfritt?
Det har jag inget svar på, vad som däremot är jätteviktigt är att du ber personalen att diska av visningsexemplaret så att du kan testa. Känslan i munnen är nämligen viktig för middagsupplevelsen.
Citera
2024-08-14, 16:11
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locri-Buffy
Det har jag inget svar på, vad som däremot är jätteviktigt är att du ber personalen att diska av visningsexemplaret så att du kan testa. Känslan i munnen är nämligen viktig för middagsupplevelsen.
Ska i alla fall känna på dem noga. Det är viktigt att de känns bra, det har du helt rätt i, och som andra klokt har skrivit här i tråden.
Citera
2024-08-14, 17:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Nu är det dags för mig att byta ut besticken för de är så gamla och med tiden har det blivit en salig blandning som egentligen inte passar ihop.

Har märkt att vissa bestick, som har handtag av annat material, ibland får en vit saltbeläggning (?) i skarven som inte ser så trevlig ut. Är det något hälsovådligt som bör undvikas? Kanske är det bättre med bestick som är helt i rostfritt?

Är bakelitbestick diskmaskinssäkra?

Lägg inte bakelit i diskmaskinen eftersom starka rengöringsmedel och hög värme kan torka ut och till och med spricka ytan. Färgerna kan också bli matta eller grumliga. Tvätta istället för hand.
Gäller väl allt annat som plast ochså

Orsaken till problemet kan vara en kombination av salt eller kalkavlagringar. Om du kan torka bort den vita beläggningen med ett finger är det förmodligen saltrester. Om du inte kan torka bort beläggningen men du kan ta bort den med en liten mängd vinäger är det förmodligen kalkavlagringar

Lite skötselråd
https://www.nordicnest.se/inspiratio...ngora-bestick/
Citera
2024-08-14, 18:10
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ska i alla fall känna på dem noga. Det är viktigt att de känns bra, det har du helt rätt i, och som andra klokt har skrivit här i tråden.

Vikt, storlek spelar roll tycker jag och hårdhet, tjocklek på godset, känns det bra i handen, tjocklek på handtag osv..Ta med dig en en matlåda när du handlar i handeln, så du får en känsla av hur det känns med potatisen och köttbullen med redskapet och plasttallrik.. ehh ba skoja ;-)

Men avser du att testa ut besticken så kanske en lagomt stor utklippt tvättsvamp kan du spetsa på gaffeln eller lägga i skeden för att få en uppfattning om hur det känns med storleken i munnen ? :-)

Eller fråga snygga butiks- tjejen vilken storlek hon gillar i munnen .. med gaffeln å nåt på ?:-D

Jag ba skoja lite men kunde inte hålla mig ;-)
Citera
2024-08-14, 18:28
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkynyrdNation
Personligen tycker jag det är snyggt med träbeslagna bestick.

Tycker samma där.

Köpte Anders Petter bestick för mer än 20 år sen för att kniven var vass och gaffeln spetsiga, viktigt med detta när man grillar kött och annat. Visserligen har dom tappat lite lyster p.g.a. maskindisk men inget att klaga på annars.

Säljs liknande som är avkapade rakt av utan spets, dom är helt värdelösa.
Citera
2024-08-14, 18:35
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Tycker samma där.

Köpte Anders Petter bestick för mer än 20 år sen för att kniven var vass och gaffeln spetsiga, viktigt med detta när man grillar kött och annat. Visserligen har dom tappat lite lyster p.g.a. maskindisk men inget att klaga på annars.

Säljs liknande som är avkapade rakt av utan spets, dom är helt värdelösa.

Linolja ev nån finträolja eller matolja- raps får den lite finare lyster låt det torka in och torka av
Citera
2024-08-14, 18:37
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Är bakelitbestick diskmaskinssäkra?

Lägg inte bakelit i diskmaskinen eftersom starka rengöringsmedel och hög värme kan torka ut och till och med spricka ytan. Färgerna kan också bli matta eller grumliga. Tvätta istället för hand.
Gäller väl allt annat som plast ochså

Orsaken till problemet kan vara en kombination av salt eller kalkavlagringar. Om du kan torka bort den vita beläggningen med ett finger är det förmodligen saltrester. Om du inte kan torka bort beläggningen men du kan ta bort den med en liten mängd vinäger är det förmodligen kalkavlagringar

Lite skötselråd
https://www.nordicnest.se/inspiratio...ngora-bestick/
Tack! Jo, visst har jag diskat dem i maskin i många år så jag får skylla mig själv, men nu är diskmaskinen utkastad så fortsättningsvis blir det för hand. Jag ska vara mer rädd om de nya sedan.
Citera
2024-08-14, 18:43
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Linolja ev nån finträolja eller matolja- raps får den lite finare lyster låt det torka in och torka av

Kollade med rapsolja, färgen kom tillbaka men tror att det blir kortvarigt, får titta efter riktig träolja.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in