2011-01-01, 14:44
Medlem
Söker efter en gammal vinylspelare som inte drivs av elektricitet som man vevar upp, den ligger i en svart låda med inbyggda högtalare och likanande, är kanske från 30-talet kan jag tänkte mig,
någon som vet vad det jag söker heter eller vart man kan hitta en sådan?

Tack på förhand
Citera
2011-01-01, 15:03
Medlem
Uncle Dukes avatar
Vevgrammofon. Kolla på internetauktioner.
Citera
2011-01-01, 15:16
Medlem
Waterlilys avatar
Är det en sådan du söker:

http://sv.wikipedia.org/wiki/78-varvare

Mvh Näckrosen
Citera
2011-01-01, 15:34
Medlem
morkfromorks avatar
Trattgammofon
Citera
2011-01-01, 18:49
Medlem
Noxyls avatar
Vinyl kom väl inte förrän på 50-talet. Om du försöker spela en vinylskiva på en gramofon avsedd för 'stenkakor' kommer du att förstöra skivan.
Citera
2011-01-02, 11:19
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Vinyl kom väl inte förrän på 50-talet. Om du försöker spela en vinylskiva på en gramofon avsedd för 'stenkakor' kommer du att förstöra skivan.

den kom 1948..
Jo stenkakan hade tjockare nål och bredare spår
Citera
2011-01-02, 11:44
Medlem
Resegrammofon
Citera
2011-01-02, 12:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
den kom 1948..
Jo stenkakan hade tjockare nål och bredare spår
De gamla vevgrammofonerna hade förmodligen också ett nåltryck på ett par hekto. Dessutom spelades stenkakorna med en hastighet på 78 varv per minut, vilket inte fungerar så bra med lp-skivor.
Citera
2011-01-02, 14:20
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
De gamla vevgrammofonerna hade förmodligen också ett nåltryck på ett par hekto. Dessutom spelades stenkakorna med en hastighet på 78 varv per minut, vilket inte fungerar så bra med lp-skivor.
Sedan är geometrin på en nål för 78:a-varvare (stenkakaor) annorlunda (grövre) än för vinyl (45 och 33,333...).

Dessutom kan inte resegrammofonens varvtal sänkas så lågt som till 45 RPM (varv per minut). Jag minns det eftersom vi hade en sådan resegrammofon då jag växte upp och man kunde bara justera hastigheten mellan ca 60 och 90 RPM. (Tag dessa RPM-siffror med en stor nypa salt. Det är ju ca 45 år sedan.)

/Näckrosen.
Citera
2011-01-06, 22:21
Medlem
Tusen tack för hjälpen alla,
det jag undrar nu är om ni vet vart i stockholm man kan köpa "stenkakor", jazz hällts.
Citera
2011-01-07, 01:20
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannahengdahl
Tusen tack för hjälpen alla,
det jag undrar nu är om ni vet vart i stockholm man kan köpa "stenkakor", jazz hällts.
Leta i secondhand butikerna. Frälsningsarméns "Myrorna", Röda Korsets "Kupan" mfl har stenkakor som de i princip skänker bort av den enkla anledningen att det är väldigt få som har skivspelare som klarar av att spela stenkakor 78rpm skivor.

Även Tradera brukar ha ett hyfsat stort utbud om det är någon speciell platta du söker.
http://www.tradera.com/Stenkakor-c3_2107

Nålar mm brukar Svalander ha ett stort utbud av.
http://www5.svalander.se

Själv har jag just en sådan skivspelare du nämner i ditt första inlägg. Princip i nyskick. Troligen från 30-talet som du skrev. Fick den av en gammal släkting för några år sedan. Ser ut som en svart låda med högtalare i locket. Har den mest som prydnad eftersom jag säkert har ett dussin gamla skivspelare varav 3 eller 4 fixar att spela 78 rpm.
Citera
2011-04-10, 08:25
Medlem
Djurmos avatar
Lånar tråden lite, tråden handlar ju av allt att döma om vevgrammofoner.
Har kommit över denna:
http://tinypic.com/r/jt1211/7
Den har tidigare renoverats av någon grovmekaniker, fjäderhuset var insatt upp och ner vilket gjorde att fjädern ej kunde rotera kugghjulen. Nu har jag vänt på detta och det är bra så, men så visar det sig att den axel som skivtallriken vilar på vilar i något som mer ser ut som en kopp. På lite andra forum har denna kopp diskuterats, visar sig att de allra flesta grammofoner hade en kula i koppen som axeln vilar på. Ja, naturligtvis har grovmekanikern inte sparat kulan. Är det någon här som vet mer om detta? Vilken storlek på kula, stål, mässing?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in